امری موازولو دیابانزا: “فرانسه هنوز یک کشور استعماری است” اخبار از اروپا

[ad_1]

پاریس، فرانسه – امری موازولو دیابانزا ، فعال کنگوئی مأموریت دارد فرانسه را برای بازگرداندن مصنوعاتی که به گفته او در زمان استعمار از آفریقا “به سرقت رفته” است ، جلب کند.

این مرد 41 ساله متولد کینشاسا که به عنوان پناهنده سیاسی به فرانسه گریخته است ، در ماه های اخیر در تلاش برای جلب توجه به تماس خود در موزه های سراسر کشور از جمله لوور دست به اعتراض زده است.

یک مطالعه در سال 2018 به سفارش امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه ، به موزه ها توصیه می کند که اگر “به زور گرفته شده یا ادعا شده اند بر اساس نابرابری خریداری شده اند” آثار را پس دهند.

ماه گذشته ، اما موازولو دیابانزا به جرم تلاش برای سرقت کارکنان تشییع جنازه چاد در قرن نوزدهم از موزه کوای برانلی محکوم شد – اگرچه او ادعا کرد هنگام پخش مستقیم این اقدام قصد سرقت آن را نداشته است.

موازولو دیابانزا ضمن درخواست تجدید نظر در تصمیم ، در اواخر ماه جاری نیز در مارسی محاکمه جداگانه ای دارد.

در اینجا بخشهایی از گفتگوی وی با الجزیره آورده شده است.

الجزیره: علت اعتراضات شما در موزه چیست؟

امری موازولو دیابانزا: این سیاست بر اساس سیاست جبران خسارت در پاسخ به همه جنایاتی است که علیه مردم در آفریقا انجام شده است.

این غرامت ها برای ما قانونی ، پولی و فرهنگی اجتماعی خواهد بود. در این جنبه آخر ، به دلیل گناهی که به ما مرتکب شده است ، ما باید ارث خود را بازگردانیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در نبردی برای بازگرداندن همه چیزهایی که از آفریقا دزدیده شده است شرکت کنیم. ما معتقدیم که اولین جبران خسارت ها باید فرهنگی اجتماعی باشد تا به مردم آفریقا اجازه دهد با گذشته ، تاریخ و خودشان کنار بیایند.

اما برای دستیابی به این هدف ، ما باید اقدامات مشخصی انجام دهیم که متفاوت از اقدامات قبلی است. بنابراین رویکرد ما “دیپلماسی فعال” است که شامل پرداختن مستقیم به موضوع مورد بحث است. همچنین شامل فراتر رفتن از قوانینی است که مانع رسیدن ما به حقیقت می شود.

به همین دلیل است که ما این اقدامات سیاسی و ستیزه جویانه را برای بازگرداندن میراث خود و شروع مستقیم روند جبران خسارت و ایجاد بحث در مورد بی عدالتی ها و نابرابری های نه تنها علیه مردم آفریقا ، بلکه همچنین علیه همه مردم مظلوم جهان انجام می دهیم.

الجزیره: رای اخیر دادگاه علیه شما را چگونه می بینید؟

موازولو دیابانزا: این یک تصمیم سیاسی است. قاضی چندین بار گفت که او ماهیت سیاسی-مبارز اقدامات ما را درک کرده است. تصمیم او برای دلسرد کردن ما از انجام کار ما گرفته شده است – زیرا در غیر این صورت پایان مافیا ، پایان همه این موزه ها است. این تصمیمی برای ما است که هیچ ارتباطی با دادگستری ندارد.

من از این تصمیم تجدید نظر خواهی می کنم واضح است که من قصد سرقت این وسایل را نداشته ام. من از همه چیز فیلم گرفتم.

امریکا موازولو دیابانزا متولد DRC برای صدور حکم در 14 اکتبر 2020 وارد کاخ دادگستری پاریس می شود. او بخاطر تلاش برای گرفتن ستون تشییع جنازه آفریقایی از موزه پاریس 2000 یورو (2320 دلار) جریمه شد [File: Lewis Joly/AP]

شما نمی توانید اقدامات ما را از اقدامات تاریخی قبل از آن جدا کنید. نمی توانید آنها را منزوی کنید. در اصل ، ما نمی توانیم آن را ثابت کنیم [these colonial-era objects] به سرقت رفته اند این سرقت ها بر اساس اسناد متقلبانه صورت گرفته است. اما این تصمیم ما را منصرف نخواهد کرد. این فقط ما را در ماموریت بازگرداندن میراث خود تحریک خواهد کرد.

الجزیره: آیا شما اعتقاد دارید که فرانسه امروز مانند یک قدرت استعماری رفتار می کند و اگر چنین است ، چگونه؟

موازولو دیابانزا: فرانسه دیگر یک قدرت استعماری نیست. اما هنوز یک کشور استعماری است.

فکر نمی کنم فرانسه مانند گذشته قدرت تسلط بر آفریقا را داشته باشد. فرانسه نشان داده است که قادر به رشد نیست ، برای رسیدن به بلوغ سیاسی و اقتصادی به شکلی که به تبعیت دیگران متکی نباشد ، قادر به پیشرفت است.

او قادر نیست پشت میز مذاکره بنشیند و یک استدلال منصفانه ارائه دهد. فرانسه مانند کودکی است که از ترک پستان مادر خودداری می کند. به همین دلیل است که ما سعی می کنیم از نظر روانی راهی برای کمک به این کودک پیدا کنیم. این ملت باید رشد کند و ما به رشد آن کمک خواهیم کرد.

الجزیره: هفته گذشته مجلس سنای فرانسه بازگشت 27 قطعه میراث آفریقایی را از مجموعه های ملی این کشور به محل تولد آنها در بنین و سنگال طی یک سال تصویب کرد …

موازولو دیابانزا: این یک تصمیم توهین آمیز است. این قسمت کوچکی از آنچه گرفته شده است. ما نباید از سارقان اجازه بگیریم آنچه را که دزدیده اند پس بگیرند.

کشورهای آفریقایی به عنوان اقدامی با وقار و نجیب ، به عنوان یک امر شرافت و عدالت ، باید درباره زمان جبران خسارت تصمیم بگیرند. کشورهای غربی باید اصل استرداد کامل ، مستقیم ، فوری و بدون قید و شرط کار انجام شده را بپذیرند.

کشورهای آفریقایی می توانند تصمیم بگیرند چه موقع ، با چه مکانیزمی و به چه مقدار. اما فرانسه ابتدا باید این اصل را بپذیرد – زیرا این بدان معنی است که آنها به اشتباهات خود اعتراف می کنند و متعهد می شوند که دیگر هرگز این کار را نکنند.

الجزیره: نظرات هفته گذشته نخست وزیر فرانسه ، ژان کاستکس را که در آن وی گفته بود فرانسه نباید “از استعمار” پشیمان شود ، چگونه توصیف می کنید؟

موازولو دیابانزا: فرانسه کشوری است که از تغییر خودداری می کند. او قادر نیست قصه خود را در چهره نگاه کند. بیانیه Castex ، مانند کسانی که نظرات مشابهی را ابراز کرده اند ، در زمانی که مردم در سراسر جهان حکومت می کنند ، نوستالژیک است.

اما دیگر چنین نیست و مردم آفریقا به آن نیازی ندارند. آنچه ما از این افراد نیاز داریم بازگرداندن چیزهای دزدیده شده و ترک آفریقا به روشی مهربان و محترمانه است.

آنچه آفریقا در انتظار آن است ، عابران پیاده ای هستند که فرانسه را به پذیرش گذشته جنایتکارانه و شرم آور خود سوق می دهند.

الجزیره: برنامه شما برای آینده چیست؟

موازولو دیابانزا: ابتدا ، در روزهای آینده ، ما کمپینی را برای بسیج مردم و قبایل مظلوم در سراسر جهان برای پایان دادن به این مشکل آغاز خواهیم کرد. ما با قطعنامه خود به سازمان ملل مراجعه خواهیم کرد ، که به ما مبنای قانونی برای ادامه کار می دهد.

ثانیا ، ما سیاست “دیپلماسی فعال” خود را در کشورهایی که هنوز به آنها نرفته ایم مانند پرتغال ، واتیکان ، ایالات متحده ، انگلستان و آلمان ادامه خواهیم داد. ما این کار را خواهیم کرد زیرا همه باید درک کنند.



[ad_2]