بایدن باید منتظر مسائل دشوار تجارت و فناوری چین باشد اخبار چین

[ad_1]

شنژن ، چین – در شرایطی که جو بایدن در ماه ژانویه آماده می شود چهل و چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده شود ، بعید به نظر می رسد که چین در ذهن او باشد.

همه گیری یک قرن که در ایالات متحده در جریان است ، و متقاعد کردن یک کنگره احتمالاً تقسیم شده برای تصویب لایحه محرک اقتصادی ، احتمالاً مشکلی است که وی را در ماههای اول کار بیدار نگه می دارد.

اما دونالد ترامپ ، رئیس جمهور فعلی ، پس از باخت در انتخابات این ماه – گرچه هنوز شکست را قبول نمی کند ، بایدن را با میراثی ریشه دار از سیاست خارجی ، به ویژه در دومین اقتصاد بزرگ جهان ، چین ، ترک کرده است.

در ماه های آخر ریاست جمهوری ترامپ ، سخنان دولت وی علیه چین بیش از هر زمان دیگری پر جنب و جوش شده است. مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه ایالات متحده در سخنرانی روز سه شنبه چین را “تهدید شماره یک جهان برای آزادی امروز” و “هیولای مارکسیست-لنینیست” توصیف کرد.

وقتی بایدن به مسئله چین پرداخت ، باید در چندین جبهه به تجارت بپردازد: تجارت ، فناوری ، حقوق بشر و امنیت منطقه ای. این واقعیت که آنها با یکدیگر همپوشانی دارند وظیفه او را به میزان قابل توجهی پیچیده می کند.

تحلیلگران می گویند بعید است كه بایدن خیلی از اهداف اصلی استراتژیك ترامپ دور شود: امنیت چین قادر به تضعیف نیروهای اصلی اقتصادی ، ژئوپلیتیك و نظامی آمریكا نیست.

اما تاکتیک های بایدن با شیوه های قبلی خود تفاوت اساسی خواهد داشت.

“تغییر بزرگی در جهت دولت بایدن رخ نخواهد داد [with regards to China]، اما بسیاری از تغییرات فنی در رویکرد او انجام خواهد شد “، گفت ویکتور زو ، تحلیلگر گروه رودیم ، با تمرکز بر توسعه اقتصاد کلان چین به الجزیره.

[Alia Chughtai/Al Jazeera]

و رویکرد بایدن نسبت به چین نیز از نظر شخصیتی متفاوت از سلف ترامپ ، باراک اوباما ، که معاون رئیس جمهور بایدن بود ، متفاوت خواهد بود.

“[Biden] بسیاری از مشاورانی که با اوباما کار کرده اند را خواهد داشت ، اما نگاه آنها متفاوت است [regarding] چین ، “شن دینگلی ، استاد مرکز مطالعات آمریکایی در دانشگاه فودان شانگهای ، به الجزیره گفت. “آنها همچنین نمی خواهند رویکرد اوباما را تکرار کنند. آنها می خواهند سختگیر باشند. “

تجارت

در مورد متعادل کردن کسری تجاری 345 میلیارد دلاری آمریکا با چین در اواخر سال گذشته ، انتظار می رود که بایدن به جای مخالفت با متحدان سنتی ایالات متحده ، مانند ترامپ تلاش کند. رئیس جمهور فعلی علاوه بر چین ، تعرفه های تجاری را بر اتحادیه اروپا ، هند ، ژاپن و سایر کشورهایی که به طور سنتی متحدان ایالات متحده محسوب می شوند ، وضع کرده است.

ترامپ جنگ تجاری علیه چین را آغاز کرده است و از سال 2018 آغاز شده است. علی رغم توافق تجاری فاز اول در ژانویه ، تعرفه های ایالات متحده برای کالاهای چینی به ارزش حدود 370 میلیارد دلار و عوارض تلافی جویانه از چین همچنان برقرار است.

و تعهد چین برای تحریک خرید خدمات و کالاهای ایالات متحده – از جمله محصولات کشاورزی و تولیدی و انرژی – با حدود 200 میلیارد دلار بالاتر از سطح سال 2017 طبق این توافق ، از برنامه عقب افتاده است.

زو گفت: “اینکه آیا بایدن تعرفه های موجود را حذف خواهد کرد ، یک عدم قطعیت بزرگ است.” “من فکر نمی کنم که هیچ مدرکی در این مرحله داشته باشیم ،

جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین یکی از عناصر تعیین کننده ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود [File: Martin Pollard/Reuters]

اما چیزی که به نوعی می دانیم این است که بایدن علاقه زیادی به افزایش یا تشدید جنگ تجاری ندارد.

متفقین مانند اتحادیه اروپا گروه های خاص خود را در برابر شیوه های تجاری چین و برخورد با مالکیت معنوی شرکت های خود دارند. بایدن گفت که از اختلافات برای ایجاد ائتلاف علیه چین استفاده خواهد کرد.

بایدن در یک سخنرانی گفت: “چین در حال انجام یک بازی طولانی است – دامنه جهانی خود را گسترش می دهد و در فن آوری های آینده سرمایه گذاری می کند – در حالی که ترامپ نزدیکترین متحدان ما را – از کانادا تا اتحادیه اروپا – به عنوان تهدیدهای امنیت ملی برای وضع تعرفه های مضر و بی هدف معرفی می کند” سال گذشته

وی افزود: “با قطع ارتباط ما از نفوذ اقتصادی شرکای ما ، ظرفیت ما را برای پذیرش تهدید واقعی اقتصادی تضعیف می کند.”

فن آوری

صحنه دیگر جنگ سرد اقتصادی در حال ظهور آمریکا و چین ، فناوری است.

تلاش های ترامپ برای محدود کردن ظهور غول های فناوری چینی مانند هواوی ، چین را مجبور به تولید فناوری خود می کند [File: Dado Ruvic/ Reuters]

دولت ترامپ سال گذشته هوآوی چین ، بزرگترین سازنده جدیدترین شبکه تلفن همراه 5G در جهان را به اصطلاح در لیست موجودیت های خود قرار داد و آن را به کمک به جاسوسی پکن در مورد نگرانی های آمریکا متهم کرد. هواوی بارها این کار را انکار کرده است. این اقدام شرکت های آمریکایی را از تجارت با هواوی محدود می کند.

ترامپ همچنین در تلاش است ByteDance ، مالک چینی برنامه بسیار مشهور اشتراک ویدیو TikTok ، را مجبور به فروش عملیات ایالات متحده در این سیستم عامل به شرکت های آمریکایی کند. دولت ترامپ وی را به جمع آوری اطلاعات مصرف کنندگان ایالات متحده در مورد پکن متهم کرده است ، چیزی که TikTok نیز به شدت آن را رد کرده است.

حرکاتی از این دست پکن را وادار می کند تا در آرزوهای تکنولوژیکی خود به خودکفایی بیشتری برسد. این شرکت می خواهد در فن آوری های پیشرفته ای مانند هوش مصنوعی ، یادگیری ماشین و رباتیک ، که برای آن بسیار متکی به تولیدکنندگان تراشه های آمریکایی و سایر فناوری های کلیدی است ، به یک رهبر جهانی تبدیل شود.

اما برنامه پنج ساله آینده 2021-2025 چین آنچه دولت به عنوان یک مدل توسعه “گردش دوگانه” توصیف می کند برجسته است که بر تولید ، مصرف و توزیع کالاها و خدمات داخلی تأکید دارد. آخرین نسخه وی از طرح توسعه “ساخت چین 2025” که با واکنش ایالات متحده و اتحادیه اروپا روبرو شد و اکنون به عنوان برنامه استراتژیک برای صنایع نوظهور شناخته می شود ، خواستار پرورش شرکت های پیشرفته محلی است.

تحلیلگران می گویند چین این مسئله را نه تنها به عنوان یک اولویت اقتصادی بلکه به عنوان یک ضرورت امنیت ملی می داند.

ژو از Rhodium Group گفت: “این درگیری مستقیم یا منبع رقابت شدید با ایالات متحده خواهد بود.”

نحوه پاسخ دادن بایدن به انگیزه چین برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت فناوری ، بخشی اساسی از ریاست جمهوری وی خواهد بود.

اینکه آیا او قادر است یک کنگره بالقوه خصمانه ایالات متحده را متقاعد کند بودجه ای را برای رسیدن به چین از طریق یک مسابقه فضایی فنی فراهم کند یا خیر ، موضوعی است که تحلیلگران و سرمایه گذاران از نزدیک بر آن نظارت می کنند.

برنامه اشتراک چینی ویدیو TikTok در ایالات متحده بسیار محبوب است ، اما تحت نظر ترامپ نیست [File: Mike Blake/Reuters]

کوین سو ، بنیانگذار خبرنامه دوزبانه ، گفت: “افزایش رقابت می تواند با پذیرفتن و حمایت صریح از نقاط قوت آمریکا آغاز شود: تحقیق و توسعه اساسی ، تجهیزات نیمه هادی و مالکیت معنوی ، فناوری منبع باز ، فناوری فضایی.” ارتباطات فن آوری و در کاخ سفید و وزارت بازرگانی تحت دولت اوباما خدمت می کردند.

“از نظر سیاست فناوری در قبال چین ، افزایش رقابت داخلی یک رقابت برای بالا است ، نه پایین.”

امنیت منطقه ای و حقوق بشر

س Quesالاتی درباره ادعاهای ارضی چین در دریای جنوب چین ، از بین بردن آزادی های دموکراتیک در هنگ کنگ ، تنش ها در مورد آینده دموکراتیک تایوان و موارد مختلفی از اختلافات دیپلماتیک بر سر کنسولگری ها و روزنامه نگاران گرفته تا سرکوب و بازداشت های جمعی اویغورهای قومی در منطقه سین کیانگ چین. چالش های دیگر رئیس جمهور جدید ایالات متحده.

اما همانند اختلافات تجاری و اقتصادی ایالات متحده با چین ، انتظار می رود که بایدن متحدان آمریكایی را گرد هم آورد تا سعی كنند در این موارد پكن را نیز مهار كنند.

تحلیلگران می گویند ، شکستگی های چین و چندین همسایه در ماه های اخیر ممکن است نیازهای اولیه بایدن باشد.

یک جنگ وحشیانه تن به تن در ماه ژوئن در مرز مورد مناقشه هند و چین در هیمالیا باعث کشته شدن 20 نفر از سربازان چینی و کشف نشده سربازان چینی شد که باعث تشدید تنش ها و استقرار گسترده در منطقه مرزی دورافتاده و متروکه شد.

سربازان هندی در ماه ژوئن در مرز هیمالیا با سربازان چینی جنگ خونین تن به تن می کنند [File: Danish Siddiqui/Reuters]

در همین حال ، چین در ماههای اخیر واردات کالاهایی مانند شراب ، جو ، ذغال سنگ ، الوار و خرچنگ را از استرالیا کند و یا متوقف کرده است. پکن صریحاً نگفت این اقدام انتقام جویی برای هرگونه اقدام استرالیایی است ، اما کانبرا چین را به خاطر اقدامات خود در مورد بیماری همه گیر ویروس کرونا خشمگین کرد.

قدرت های منطقه ای دیگر مانند ژاپن و کره جنوبی اختلافات ارضی طولانی مدت با چین دارند.

نیک مارو ، رئیس تجارت جهانی واحد اطلاعات اقتصادی ، در یادداشتی به الجزیره گفت: “به عنوان بخشی از رویکرد بازنگری بایدن در مورد چین ، ما انتظار داریم که دولت استراتژی چند وجهی تری را دنبال کند.”

“در حال حاضر اشتیاق شدید منطقه ای برای این امر وجود دارد ، به ویژه در پس زمینه اختلافات مرزی چین با هند ، جنگ تجاری در حال ظهور با استرالیا و تنش های اقتصادی و سیاسی طولانی مدت با ژاپن ، کره جنوبی و تایوان.”



[ad_2]