بورکینافاسو در حالی که ترس از حملات وجود دارد مراکز رای دهی را هدف قرار می دهد بورکینافاسو

[ad_1]

رأی دهندگان برای انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری در میان درگیری های گسترده و یکی از سریعترین بحران های بشردوستانه جهان به بورکینافاسو برای انتخابات ریاست جمهوری رفتند.

عدم اطمینان ناشی از جنگ ویرانگر در منطقه غرب ساحل آفریقا ، که به بورکینافاسو نیز سرایت کرده است ، تعیین اولین دوره رئیس جمهور روح کابور ، که اکنون به دنبال پنج سال دیگر قدرت است.

انتظار می رود کابوره با 12 نامزد دیگر در جایگاه نخست قرار گیرد ، اما مخالفان امیدوارند با تقسیم آرا ، 51 درصد حمایت مورد نیاز برای پیروزی چشمگیر در دور اول روز یکشنبه را از او بگیرند. وی سپس قصد دارد ائتلافی را پشت سر قوی ترین نامزد مخالف برای دور دوم رای گیری تشکیل دهد.

این کارزار همزمان با خونریزی های مداوم همراه بود و ترس از حمله گروه های مسلح در روز انتخابات رواج داشت.

14 سرباز در کمین شمالی که داعش در اوایل ماه جاری ادعا کرد ، کشته شد ، این یکی از مرگبارترین حملات به ارتش در طی پنج سال شورش است.

در یک پنجم کشور ، جایی که قسمتهای زیادی از قلمرو از کنترل دولت خارج می شوند و حملات گروههای مسلح تقریباً روزانه رخ می دهد ، رأی داده نخواهد شد.

مردم هنگام انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری در اواگادوگو ، بورکینافاسو در یک مرکز رأی گیری صف می کشند [Zohra Bensemra/Reuters]

خشونت در شمال – مانند ایالت های همسایه ساحل مالی و نیجر – با درگیری بین گروه های قومی در هم آمیخته است.

سال گذشته ، درگیری منجر به بیش از 2000 کشته در بورکینافاسو شد ، و همچنین نیروهای فرانسه و ایالات متحده را در تلاش برای شکست دادن گروه های مسلح ، از جمله برخی از افراد مرتبط با داعش و القاعده ، جذب کرد. بیش از یک میلیون نفر از مردم بورکینابه در اثر جنگ آواره شده اند.

جامعه فولانی بطور خاص بر روی جذب نیرو متمرکز است و این حملات مرتباً باعث سرکوب می شود و چرخه خشونت را ادامه می دهد.

گروه های بشردوست قتل عام غیرنظامیان فولانی توسط شبه نظامیان حامی دولت یا ارتش را محکوم کردند.

“کلاهبرداری گسترده”

دو رقیب اصلی رئیس جمهور ، نایب قهرمان سال 2015 ، رهبر مخالف پیشکسوت ، Zephyrin Diaber و ادی Comboigo ، که در حزب رئیس جمهور سابق Blaise Compaore است ، هستند.

کمپائوره ​​که پس از 27 سال قدرت با خیزش مردمی در سال 2014 سرنگون شد ، اکنون در تبعید به سر می برد.

زیفرین دیابره ، نامزد ریاست جمهوری ، در جریان انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری در حوزه رای گیری اواگادوگو رای می آورد [Anne Mimault/Reuters]

دیابر روز شنبه به خبرنگاران گفت “یک عملیات عظیم توسط دولت برای ارتکاب کلاهبرداری گسترده سازمان یافته است” تا کابوره در دور اول پیروز شود.

دیابره ، كه توسط یك كنفرانس مطبوعاتی توسط پنج نفر از یازده نامزد مخالف دیگر ، از جمله كومبویگو احاطه شده بود ، افزود: “ما نتایج تحت الشعاع را تحت الشعاع قرار نمی دهیم.”

طبق گفته های كودل ، یك سازمان محلی متمرکز بر انتخابات ، سالن های بحران در آنجا تاسیس شده است كه سازمان ها می توانند رأی گیری را برای بررسی بی نظمی ، سرکوب رأی دهندگان و خشونت مشاهده کنند.

“برای تغییر در این کشور رأی دهید”

دهها نفر قبل از طلوع آفتاب در روز یکشنبه در مراکز رأی گیری در اواگادوگو پایتخت صف کشیدند.

عمر زوروم ، 55 ساله ، اولین کسی بود که در شهر پت دی ‘رأی داد و از کابور حمایت کرد ، که به گفته وی جاده ساخته است و مسئولیت مبارزه این کشور با ناامنی را ندارد.

وی گفت: “من به تغییر در این کشور رأی می دهم ، که در حال حاضر نیز اتفاق می افتد ، ادامه یابد.”

یک رأی دهنده چگونگی رأی دادن در محل رأی گیری در زمان انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری اواگادوگو را به رأی دهنده دیگر نشان می دهد [Zohra Bensemra/Reuters]

همچنین رای گیری در مناطقی که خشونت در این کشور نشان می دهد آغاز شد ، جایی که مقامات تنها هفته ها قبل از امکان رای دادن مطمئن نبودند.

به گفته یک مقام رسمی ، در بارسالوهو ، در مرکز شمال شمال کشور ، بیش از 60 نفر در صفوف افتتاح شعب اخذ رأی در میان امنیت بیشتر بودند.

سعیدو ویلی ، یک کارمند دولت در بارکالوجو ، به آسوشیتدپرس گفت: “من تعجب کردم. فکر نمی کردم بتوانیم رأی بدهیم ، اما در حال حاضر اوضاع آرام است.”

به گفته مقامات انتخابات ، خشونت مرتبط با القاعده و داعش بیش از یک میلیون نفر را آواره و بخشهایی از کشور را قطع کرده و از ثبت نام حداقل 166000 رای دهنده جدید جلوگیری کرده است.

انتظار می رود نتایج طی چند روز آینده انجام شود.



[ad_2]