ده ها هزار نفر در بلاروس اعتراض کردند و عکس های هشدار دهنده ایجاد کردند اخبار

[ad_1]

تظاهرات گسترده ای به مدت 12 هفته متوالی در انتخابات مورد مناقشه پایتخت مینسک را سیل زد.

پلیس با شلیک هشداردهنده به هوا ، از نارنجک های خیره کننده استفاده کرد و دستگیر شد تا دهها هزار بلاروسی را که از مینسک عبور می کردند و رهبر پیشکسوت الکساندر لوکاشنکو را ترغیب به کناره گیری کردند ، بازدارند.

12 هفته پس از انتخابات مورد مناقشه ، تظاهرات گسترده ای در پایتخت برگزار شد و فشارها بر رهبر نظامی 26 ساله افزایش یافت ، وی همچنان قدرت را حفظ کرد و گفت که وی قصد تسلیم ندارد.

سوتلانا تیخانوسکایا ، نامزد برجسته مخالف ، رای گیری را به عنوان تقلب محکوم کرد و مورد حمایت رهبران غربی قرار گرفت که از پذیرفتن نتیجه خودداری کردند.

علیرغم آخرین تهدید لوكاشنكو مبنی بر “نبردن زندانیان” ، معترضین روز یكشنبه راهپیمایی خود را از مركز مینسك تا محل اعدامهای دوره استالین در نزدیكی پایتخت آغاز كردند.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه در صحنه صدای رعد و برق و تیراندازی را شنید و شاهدان گفتند که پلیس در تلاش آشکار برای متوقف کردن معترضان به هوا شلیک کرد.

مشخص نبود چه نوع سلاحی استفاده شده است.

یک معترض که خواست نامش فاش نشود ، روز یکشنبه از طریق تلفن به رویترز گفت: “وضعیت واقعاً نگران کننده است و روحیه همه متشنج است.”

“اتوبوس ها و تجهیزات پلیس دائماً در امتداد ستون حرکت می کنند. به نظر می رسد که مردم آماده هر نوع تشدید هستند. “

گروه حقوق بشر وسنا -96 اسامی 45 نفر را که دستگیر شدند منتشر کرد.

یک شاهد به رویترز گفت که پلیس ضد شورش برای پراکنده کردن راهپیمایان که به بنای یادبود در حومه مینسک رسیده بودند ، از زور استفاده کرد.

“مردم به میدانی در نزدیکی كوراپاتی رسیدند ، اتوبوس ها (پلیس) ایستادند و با حداكثر سرعت مردم را تعقیب كردند ، پس از آن شروع به پرتاب نارنجك (خیره كننده) كردند. علاوه بر این ، آنها آنها را به داخل جمعیت انداختند. “شاه شاهد در تماس تلفنی گفت: نامش فاش نشود.

“بسیاری از افراد بازداشت شده اند. شاهد گفت: “همه چیز در فضای باز رخ داد ، بنابراین جایی برای فرار وجود ندارد.”

فیلم های منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که مقامات با استراحت در اعتراضات قبلی ، وسایل نقلیه زرهی آفرود را با مسلسل های نصب شده روی سقف در مینسک مستقر کردند.

سخنگوی وزارت کشور اولگا چودمانانووا به خبرگزاری فرانسه گفت که تعدادی از افراد بازداشت شده اند ، اما استفاده از پلیس از نارنجک های خیره کننده و تجهیزات دیگر برای کنترل شورش ها علیه معترضان را انکار کرد.

“ما فراموش نخواهیم کرد”

تیخانوفسکایا ، که به همسایگی خود در لیتوانی پناهنده شده است ، به معترضان گفت: “ما گذشته خود را فراموش نکرده ایم و آنچه اکنون اتفاق می افتد را فراموش نخواهیم کرد.”

از زمان اعلام پیروزی رهبر 66 ساله لوكاشنكو ، ملت شوروی سابق درگیر تظاهرات بی سابقه ای شده است.

اما اوضاع ناامیدکننده به نظر می رسد ، زیرا رئیس جمهور مورد حمایت مسکو از رفتن خودداری کرده و مخالفان قادر به اجبار برکناری وی نیستند.

این هفته ، لوكاشنكو وزیر داخله و رئیس پلیس جدید خود را در مینسك منصوب كرد و گفت او “فقط در رویاهای شما” خواهد رفت.

وی روز جمعه گفت: “ما زندانی نخواهیم کرد.”

تیخانوفسکایا – که می گوید در انتخابات آگوست پیروز شد – از هواداران خود خواست که روز دوشنبه گذشته اعتصاب ملی کنند ، اما به نظر می رسد این اثر محدود است و مقامات می گویند اقتصاد به طور عادی کار می کند.

این هفته بلاروس مرزهای زمینی خود را با اعضای اتحادیه اروپا ، لهستان ، لیتوانی و لتونی و همچنین اوکراین بست و به استناد بیماری همه گیر ویروس کرونا.

مقامات همچنین ورود خارجیان از طریق مرزهای زمینی را از روز یکشنبه ممنوع کردند.

مقامات همچنین تهدید کردند که پس از سرکوب اولیه پلیس در اعتراضات منجر به هزاران دستگیری و ادعای شکنجه در زندانها ، از مهمات واقعی برای پراکنده کردن معترضان استفاده می کنند.



[ad_2]