زنان مخالف در انتخابات اردن کرسی های خود را از دست می دهند خاورمیانه

[ad_1]

انتخابات مجلس 130 کرسی با مشارکت کم و شیوع ویروس کرونا همراه بود.

بر اساس نتایج اعلام شده توسط کمیسیون انتخابات ، زنان و برخی از سیاستمداران مخالف در انتخابات پارلمانی این هفته در اردن شکست خوردند.

انتخابات پارلمان 130 کرسی – 15 مورد از آن مربوط به زنان است – با مشارکت کم در رأی دهندگان روبرو شد و تحت الشعاع همه گیری ویروس کرونا قرار گرفت که ضربه شدیدی به اقتصاد بدهی کشور عرب و صنعت اصلی گردشگری آن وارد کرد.

خالد الکلالده ، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات ، روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در امان گفت که فقط 15 زن مورد نیاز انتخاب شده است ، در حالی که در پارلمان در حال خروج 20 زن است.

از هزار و 674 نامزد ، فقط 360 نفر زن هستند.

بیش از 4.5 میلیون اردنی واجد شرایط رای دادن در 23 حوزه انتخابیه بودند. اما فقط 1.38 میلیون نفر یا 29.9 درصد رأی داده اند – 36 درصد مشارکت در 2016 کاهش یافته است.

در آخرین انتخابات در سال 2016 ، میزان مشارکت 36 درصد بود.

رای گیری با مشارکت کم رای دهندگان مشخص شد و تحت تأثیر همه گیری COVID-19 قرار گرفت [Raad Adayleh/AP]

اختیارات پارلمان در اردن ، جایی که پادشاه با حکم اختیارات گسترده ای دارد ، اختیارات محدودی دارد ، اما وقتی تحریم انتخابات را تحریم نمی کند ، زمینه را برای مخالفان فراهم می کند.

کالالده گفت که جبهه اقدام اسلامی ، واحد سیاسی اخوان المسلمین و بزرگترین جناح مخالف ، دارای هشت کرسی است که نصف پارلمان قبلی است.

اما مراد العدایل دبیرکل IAF به خبرگزاری فرانسه گفت که حزب وی در واقع 10 کرسی از جمله دو کرسی در لیست دیگر به دست آورده است.

امسال ، علی رغم ممنوعیت سازمان مادر در اقدامی که عربستان سعودی در اوایل سال جاری از آن حمایت کرد ، IAF در بعضی از نقاط نامزد معرفی کرد. وی در سال های 2010 و 2013 نظرسنجی ها را تحریم کرد.

صد تازه وارد از جمله حدود 20 افسر ارشد بازنشسته ارتش به پارلمان جدید می پیوندند ، اگرچه خانه همچنان تحت سلطه تجار و قبایل قدرتمند است.

اختلالات همه گیر

انتخابات علیرغم افزایش موارد جدید ویروس کرونا در پادشاهی ادامه یافت ، اما اقداماتی برای مبارزه با شیوع ویروس در طول انتخابات از جمله استفاده اجباری از ماسک و فاصله اجتماعی اعمال شد.

پس از این نظرسنجی ، برای کاهش اجتماعات در تعطیلات که می تواند ویروس را گسترش دهد ، مقررات منع رفت و آمد مقرر شد.

اما تصاویر در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که تجمعات در مناطق مختلف کشور به احترام برندگان برگزار می شود.

بر اساس پیام های منتشر شده در شبکه های اجتماعی ، که نشان می دهد افرادی سعی در بستن جاده ها با سوزاندن لاستیک و سطل های زباله دارند ، طرفداران نامزدهای گمشده نیز از حصر ممنوع شدند.

نیروهای امنیتی گفتند که حدود 10 نفر از دست اندرکاران شورش دستگیر شده اند.

کارمندان شهرداری بزرگتر امان در حال حذف پوستر نامزدهای نمایندگی هستند [Muhammad Hamed/Reuters]

در میان تجمعات و تجمعات ، وزیر کشور اردن روز پنجشنبه پس از اعتراض عمومی استعفا داد.

وزیر کشور توفیک الحلالما گفت که وی مسئولیت “اخلاقی” را در قبال وقایع ناآرامی که متعاقب اعلام نتایج انتخابات پارلمانی روز سه شنبه انجام شد ، به عهده گرفت ، جایی که بیشتر نامزدها از وفاداری بیشتر قبیله ای و خانوادگی به رأی دهندگان متوسل می شدند.

ملک عبدالله دوم به توئیتر متوسل شد و گفت که جشن های بی توجهی به قانون منع رفت و آمد و سایر فعالیت های مشابه پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات “نقض آشکار” قانون است.

وی در بیانیه ای گفت: “ما یك دولت حاكم قانون هستیم و قانون بدون استثنا در مورد همه اعمال خواهد شد.”



[ad_2]