زیمبابوه: سه سال پس از برکناری موگابه در 500 کلمه زیمبابوه

[ad_1]

سالها پس از روی کار آمدن امرسون منانگاگوا ، امیدهای زیادی برای تغییر از بین رفت.

رابرت موگابه ، رهبر پیشین زیمبابوه در 21 نوامبر 2017 استعفا داد و به پایان 40 سال حکومت مشت آهنین خاتمه داد.

استعفای وی چند روز پس از غلتیدن تانک های نظامی در پایتخت هرار صورت گرفت. ده ها هزار نفر که برای جشن گرفتن به خیابان ها ریخته بودند ، با سرخوشی از این کودتا استقبال کردند.

اما سه سال پس از روی کار آمدن امرسون منانگاگوا ، امیدهای زیادی برای تغییر از بین رفت.

از زمان موگابه چه تغییری کرده است؟

ایبو ماندازا ، رئیس مجموعه سیاسی و اقتصادی مستقر در هرار در آفریقای جنوبی گفت: “هیچ چیز تغییر نکرده است. اوضاع فقط بدتر شده است.”

“به سطح فقر نگاه کنید. به سرکوب نگاه کنید. اوضاع خیلی بدتر است. “

آیا اقتصاد بهتر است؟

هنگامی که قدرت را به دست گرفت ، منانگاگوا متعهد شد که اقتصاد در حال مرگ کشور را که تحت نظارت موگابه مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود ، اصلاح کند.

اما مشکلات اقتصادی – از جمله بحران ارزی که گریبانگیر دولت موگابه است – همچنان باقی است و وعده شغل های جدید هنوز هم برای بسیاری از افراد رویایی است که محقق می شود.

در حالی که برخی کالاها که زمانی کمیاب یا غیرقابل دسترسی بودند اکنون به راحتی در دسترس هستند ، اکثریت مردم توانایی تأمین نیازهای اساسی را ندارند.

برنامه جهانی غذا در سازمان ملل ، که به طور سنتی به فقیران روستایی کمک می کند ، دامنه خود را برای ساکنان شهر گسترش داده است.

بانک جهانی پیش بینی کرده است که اقتصاد امسال 10 درصد کاهش خواهد یافت ، در حالی که دولت می گوید به دلیل شوک های اقتصاد کلان و COVID-19 ، اقتصاد آن 4.5 درصد کاهش خواهد یافت.

منانگاگوا علت مبارزه اقتصادی را دشمنانی که نامشان نیامده است دانست.

حزب حاکم ZANU-PF روز جمعه گفت که حداقل 500000 شغل رسمی در زمان Mnangagwa ایجاد شده است.

حقوق بشر چطور؟

دولت منانگاگوا شخصیت های مخالف ، مدافعان حقوق بشر و وکلا را هدف قرار داده است که به عنوان یک تاکتیک برای ایجاد ترس در بین مردم آشفته شناخته می شود.

پروژه صلح گروه نظارت بر حقوق بشر زیمبابوه در نوامبر 2017 گفت که 7،962 مورد سو abuse استفاده را ثبت کرده است ، از جمله ربودن حدود 100 فعال و مخالف توسط مظنونین دولت یا طرفداران دولت.

جاستینا موکوکو ، فعال برجسته حقوق بشر ، گفت: “سو Theاستفاده از حقوق” بدتر و شوم تر است “.

در سال 2018 ، شش نفر به دلیل اعزام سربازان به منظور سرکوب اعتراضات به دلیل تأخیر در نتایج انتخابات ، تیرباران شدند پنج ماه بعد ، 17 نفر دیگر پس از اعزام ارتش برای سرکوب تظاهرات در مورد افزایش قیمت سوخت ، کشته شدند.

روزنامه نگار برنده جایزه هوپول چینونو امسال دو بار دستگیر شده است.

آیا از نظر سیاسی چیز جدیدی وجود دارد؟

الدرد ماسونونگور ، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه زیمبابوه ، گفت که تصویر فعلی “به یک وضعیت ناپایدار اشاره دارد”.

“هیچ چیز به ثبات اشاره نمی کند ، اما من نمی خواهم در این مورد اغراق کنم ، زیرا ما بارها به این دوراهی رسیده ایم و کشور فروپاشیده نیست. موقعیت پیش فرض در کشور بی ثباتی است. به نظر می رسد طبیعی جدید است.

“این یک حالت استثنایی است که رژیم با وجود بی ثباتی ، وقتی شهروندان با وجود خشم سوزان بلند نمی شوند ، زنده می ماند. حالت متغیر است اما نمی افتد. این رمز و راز وضعیت ماست. “

مردم چه می گویند؟

در خیابان های هراره ، تیموتی بائورنی ، ساکن این شهر گفت: “همه چیز نمی تواند به این شکل پیش برود. این افراد فقط باید اعتراف کنند که شکست خورده اند. “

ایتای تیونه واسو در توییتر خود نوشت: “چیزی نمی دانستیم که در استخری مملو از تمساح شنا می کنیم. موگابه باید می رفت ، اما متاسفم که به خودم اجازه دادم از کودتا حمایت کنم. “



[ad_2]