لاخدار بورگا: قهرمان نظامی و نماد اعتراض الجزایری کشته شد خاورمیانه

[ad_1]

پسر بورگا خبر از مرگ جانباز دو هفته پس از ابتلا به ویروس کرونا داد.

لاخدار بورگا ، جانباز بسیار مورد احترام در جنگ الجزایر علیه فرانسه و از چهره های اصلی جنبش اعتراض ضد دولت ، در سن 87 سالگی درگذشت.

پسرش هانی بورگئا اواخر روز چهارشنبه ، دو هفته پس از اعلام خانواده این جانباز مبنی بر ابتلا به ویروس کرونا ، نوشت: “لاخدار بورگا اکنون تحت حمایت خدا است”.

این شخصیت سیاسی مخالف دیرینه ، که نیمه دوم سال 2019 را به دلیل نقش خود در جنبش اعتراض گسترده هیراک در زندان گذراند ، در قبرستان سیدی یحیی در تپه های بالای الجزایر به خاک سپرده شد.

صدها نفر از عزاداران علی رغم محدودیت های ویروس کرونا در جمع آوری ادای احترام کردند.

برخی شعار جنبش اعتراضی هیراک را “یک کشور غیرنظامی ، نه نظامی” فریاد زدند و متعهد به “ادامه مبارزه” شدند.

یک کاربر توییتر نوشت: “ما او را به خاطر عزم راسخ خود برای ادامه فشار به جلو و انتقال مشعل به جوانان به یاد خواهیم آورد” و افزود كه بورگئا از كیفیت “نادر” یک قهرمان نظامی است که از حضور در گذشته جلوگیری می کند.

بورگئا یک شخصیت سیاسی مخالف باسابقه بود که نیمه دوم سال 2019 را به دلیل نقش خود در جنبش اعتراض گسترده هیراک در زندان گذراند [Ryad Kramdi/AFP]

اعتراضات در هیراک در اوایل سال 2019 خیابان های شهرهای الجزایر را آب گرفت و رئیس جمهور طولانی مدت عبدالعزیز بوتفلیکا را مجبور کرد.

معترضین همچنان در صدها هزار نفر جمع می شدند و خواستار اصلاحات عمیق سیاسی بودند ، فقط زمانی كه ویروس كرونا باعث انسداد سراسری شد ، تظاهرات را متوقف كرد.

به گفته گروه پشتیبانی زندان CNLD ، تقریباً 90 نفر از طرفداران آنها ، از جمله روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان ، در پشت میله های زندان هستند.

اما هیراک تلاش کرد تا فشارهای سیاسی خود را حفظ کند ، از جمله تحریم همه پرسی روز یکشنبه تغییرات قانونی ، عملی که وی آن را رژیم رژیم خواند.

این نظرسنجی با مشارکت رسمی ناچیز 23.7٪ همراه بود که کمترین میزان در نظرسنجی استقلال ملی بود.



[ad_2]