نور عنایت خان: شاهزاده خانم مسلمان فراموش شده در حال نبرد با نازی ها | اخبار از اروپا

[ad_1]

وی در طول جنگ جهانی دوم از انگلیس جاسوسی کرد و سرانجام توسط نازی ها دستگیر و کشته شد ، اما نور عنایت خان ، از نوادگان تیپو سلطان ، حاکم مسلمان قرن 18 در ایالت میسور ، تقریباً برای دهه ها ناشناس باقی ماند.

سهم وی در جنگ پس از نوشتن نویسنده شرابانی باسو ، شرح حال نور ، پرنسس جاسوسی ، در سال 2006 آشکار شد.

امسال انگلیس لوح آبی را به وی اهدا كرد ، اولین زن هندی تبار كه عنوان قربانی به عنوان مدیر اجرایی عملیات ویژه (SOE) در فرانسه را به خود اختصاص داد. وی توسط گشتاپو – پلیس مخفی رسمی آلمان نازی – در پاریس دستگیر و به آلمان منتقل شد و در آنجا در سال 1944 اعدام شد.

مهر به افتخار وی در سال 2014 صادر شد و گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد صورت وی به زودی بر روی سکه های انگلیس ظاهر می شود.

به دلیل تلاش های شجاعانه اش ، نور پس از مرگ به جورج کراس ، بالاترین نشان غیرنظامی در انگلستان ، در سال 1949 و Croix de Guerre فرانسوی ، یک افتخار نظامی اعطا شده توسط فرانسه در 1946 اهدا شد.

در فیلم بیوگرافی Call to Spy که در تاریخ 2 اکتبر منتشر شد ، ادای احترام به کار سه زن جاسوسی انگلیس در طول جنگ جهانی دوم از جمله نور که نویسنده داستان کودک و صلح طلب است نیز می باشد.

من فکر می کنم نور عنایت خان یکی از خارق العاده ترین افرادی است که من تا به حال دیده ام. “

آپت ، بازیگر سریال موفق داستانهای شهوت در نتفلیکس ، که برای آن نامزدی دریافت کرد ، گفت: “او در لحظه جالب توجهی از صلح طلبی به سر می برد و بی عملی او ، هیچ کاری نمی تواند عواقبی برای جنگ داشته باشد.” برای امی برای بهترین بازیگر زن.

Radhika Apte در تماس با جاسوسی [Courtesy of IFC films]

شرابانی که بنای یادبود خود را به نام نور در سال 2012 تاسیس کرد ، به الجزیره در لندن گفت که خان نباید این جنگ را انجام می داد ، اما او این کار را به دلیل اصول اساسی “عدم خشونت ، جهانی بودن ادیان ، مبارزه با فاشیسم” انجام داد. و حرفه “.

قبل از جنگ ، نور عمدتاً ساکت بود و بزرگ شد و به نویسنده ای پربار در داستان کودکان تبدیل شد و مرتباً در رادیو و مجلات محلی فرانسه همکاری می کرد.

از برجسته ترین کارهای وی می توان به Twenty Tales of Jataka ، ترجمه انگلیسی داستان هایی درباره تولد دوباره بودا اشاره کرد.

“داخلی غیرخودخواهانه”

نور در اول ژانویه 1914 در پایتخت روسیه مسکو به دنیا آمد. پدرش ، عنایت خان ، موسیقیدان و واعظ صوفیه ، و مادرش آمنه بیگم (اورا ری باکر سابق). این خانواده اندکی پس از آغاز جنگ جهانی اول در همان سال به انگلستان نقل مکان کردند.

اینایات که با نظارت بیشتر انگلیس از دیدگاه های طرفدار هند ، مواجه است ، خانواده را دوباره در سال 1920 به پاریس منتقل می کند ، جایی که نور تا 26 سالگی با سه خواهر و برادر کوچکترش زندگی می کرد. پدربزرگ و مادربزرگش تیپو سلطان در سال 1799 در جنگ علیه حاکمیت انگلیس در هند درگذشت.

پس از آنکه نیروهای نازی فرانسه را در سال 1940 به دست گرفتند ، زندگی نور ناگهان به پایان رسید و او برای بار دوم به همراه هزاران فرانسوی دیگر به انگلیس گریخت.

بلافاصله پس از ورود او ، او به تلاش های نظامی پیوست ، و برای زنان در نیروی هوایی کمکی ، زنان در نیروی هوایی سلطنتی انگلیس به عنوان یک اپراتور بی سیم ثبت نام کرد – شغلی که شرابانی گفت بسیار عالی است.

شرابانی در “شاهزاده جاسوسی” نوشت: “از نظر نور ، ایدئولوژی نازی ها و کشتار آنها علیه یهودیان اساساً دافعه آور بود و با تمام اصول هماهنگی مذهبی که توسط پدرش پرورش داده شده مخالف بود.”

نور ، درست ، با برادرش ولایت و پدرش عنایت خان [File: Courtesy of Noor Society]

“او از بدو تولد مسلمان بود ، اما عاشق یهودی بود و نور می خواست برای کمک به ارتش کاری انجام دهد.”

پدر خان عنایت یک مبلغ برجسته تصوف ، یک عمل عرفانی از اسلام بود.

طبق گفته های شاهزاده خانم جاسوسی شربانی ، عنایت اعتقاد راسخ به عدم خشونت و وحدت همه ادیان داشت ، مفاهیمی که نور در تربیت خود درونی کرد. پدرش در سال 1927 هنگام مسافرت به هند درگذشت و نور 13 ساله ، فرزند ارشد را برای کمک به مادرش در تربیت خواهر و برادرش ترک کرد.

برادرزاده وی و رهبر نظم عنایتی ، پیر ضیا عنایت خان به الجزیره گفت: “خان از کودکی مردی بود که ذاتاً همیشه فداکار و فداکار بود.”

پیر ضیا added اضافه کرد ، نور بدون توجه به سابقه آنها ، همیشه برای زیردستان خود ایستادگی می کرد.

“او آماده بود تا برای مظلومان فداکاری کند. وی افزود: اگرچه وی انگلیسی نیست ، اما در خدمت اهداف آنها است و از استقلال هند نیز دفاع خواهد كرد.

نور اعتقاد جدی به مبارز مبارز آزادی هند ، مهاتما گاندی برای پایان دادن به استعمار انگلیس در شبه قاره داشت. به گفته “شاهزاده جاسوسی” ، وی به نیروهای تازه نفس خود در ارتش انگلیس گفت که پس از پایان جنگ ، ممکن است مجبور شود از هند برای انگلیس حمایت کند.

“ایده آل برای کار”

نور توسط سازمان عملیات ویژه (SOE) ، یک سازمان مخفی انگلیسی استخدام شد که جاسوسانی را برای کمک به جنبشهای مقاومت محلی علیه رایش سوم استخدام می کرد. او برای این کار مناسب قلمداد می شد زیرا فرانسه صحبت می کرد.

نور که کاملاً از ماهیت فوق العاده خطرناک تکلیف آگاه بود ، همراه با غرامت پولی اندک ، پیشنهاد را پذیرفت.

در ژوئن 1943 ، هان با نام رمز “Madeline” ، اولین اپراتور زن بی سیم که از انگلستان در این کشور مستقر شده بود ، به فرانسه فرستاده شد. نور پس از فرود در شهر لمانس به پاریس سفر كرد و در آنجا با شبكه مقاومت فرانسه پروپرس كار خواهد كرد.

چند روز پس از اعزام وی ، همه عوامل عالی رتبه پروپرس توسط نازی ها اسیر شدند و کیت های بی سیم آنها ضبط شد ، و نور را برای چند ماه آینده به عنوان تنها اپراتور در این زمینه باقی گذاشت.

نور عنایت خان با لباس RAF [File: Courtesy of Shrabani Basu]

وی پس از خیانت توسط یکی از همکارانش در اکتبر همان سال توسط گشتاپو اسیر شد و یک ماه بعد به آلمان منتقل شد.

طبق گفته های این کتاب ، گشتاپو نور را یک زندانی بسیار خطرناک می داند که هرگز به کسی به آلماني خیانت نکرده و تحت نظارت آنها دو بار سعی در فرار داشته است.

در طول نزدیک به یک سال زندان ، او را شکنجه کردند ، زنجیر کشیدند و غذای کمتری از او تهیه کردند. او را به اردوگاه کار اجباری داخائو در کارلسروهه منتقل کردند و در آنجا بهمراه سه مامور SOE به ضرب گلوله کشته شد.

به گفته پرنسس جاسوسی ، ارنست ووگت ، بازجو نور در پاریس ، به ژان اورتون فولر ، دوست و نویسنده زندگی نامه هان مادلین در سال 1952 ، گفت.، چگونه او هرگز کسی مانند او را ملاقات نکرده و “شجاعت ، شجاعت و مهربانی او را تحسین کرده است.”

او [Vogt] او یک بار از او پرسید آیا زندگی خود را با پیوستن به این سرویس از دست داده است یا نه و فداکاری او بی فایده است … او پاسخ داد که مهم نیست. او به کشورش خدمت کرده بود و این مجازات بود.

در حال رشد شناخت

آپته ، بازیگر هندی ، به الجزیره گفت که یکی از دلایل پیوستن او به “یک تماس با جاسوسی” عدم بحث در مورد مشارکت زنان در جنگ بود.

آپت گفت: “من فکر می کنم وقتی ما در مورد جنگ صحبت می کنیم ، در مورد مردان اغلب صحبت می کنیم ، و در واقع در مورد مبارزه و تلاشهایی که زنان انجام می دهند صحبت نمی کنیم.”

در طول دهه های گذشته ، بدون هیچ گونه شناخت عمومی از کار نور ، در تاریخ آن دوباره مورد توجه قرار گرفته است.

در ماه آگوست ، نور اولین زن آسیای جنوبی شد که لوح معتبر آبی در بلومزبری ، جایی که زندگی می کرد ، اهدا شد ، یک کمپین به رهبری شرابانی. افتخار یک طرح لندنی است که در آن پلاکی از یک شخصیت قابل توجه در نزدیکی ساختمانی قرار می گیرد که فرد در آن کار کرده یا در آن اقامت داشته است.

شرابانی باسو به همراه پرنسس انگلیس آن در مراسم رونمایی از مجسمه نور عنایت خان در مرکز لندن در 8 نوامبر 2012. [File: Olivia Harris/Reuters]

“او به خاطر شجاعت و پاسداری از اصول خود شایسته این افتخار است. هرگز تحت فشار ترک نخورده است “. شرابانی ، که همچنین بنای یادبود نور عنایت خان را اداره می کند ، گفت.

در سال 2012 ، مجسمه ای از خان به افتخار قهرمان جنگش توسط پرنسس آن در لندن رونمایی شد.

این نویسنده هندی متولد شد که درک این نکته مهم بود که جنگ بدون پیروزی افرادی مانند نور و میلیون ها نفر از مستعمرات انگلیس توسط متحدان پیروز نمی شد ، واقعیتی که اغلب اوقات نادیده گرفته می شود.

کارشناسان می گویند سهم آسیایی ها و رنگین پوستان در ملت سازی در زمانی که اقلیت های قومی تحت حاکمیت راست گرایان به حاشیه رانده می شوند به سختی شناخته شده است.

“درک غرب این است که انگلیس به تنهایی در این جنگ پیروز شده است ، که چرچیل برای آنها پیروز شده است. آنها باید بدانند که 2.5 میلیون نفر از شبه قاره هند داوطلب این جنگ شده اند “. شرابانی گفت كه كتاب دیگر ویكتورا و عبدل به عنوان فیلم ساخته شد.

“این پشت سر هندی ها به دست آمد – و نور بخشی از آنهاست.”



[ad_2]