آذربایجان از فرانسه می خواهد نقش میانجیگری قره باغ کوهستانی را از دست بدهد آسیا

[ad_1]

این اقدام تلاشی برای مجازات سنای فرانسه به دلیل تصویب قطعنامه ای در حمایت از استقلال منطقه است.

پارلمان آذربایجان روز پنجشنبه برای مجازات سنای فرانسه به دلیل تصویب قطعنامه حمایت از استقلال منطقه ، از فرانسه خواست تا از نقش واسطه ای خود در درگیری قره باغ محروم شود.

قطعنامه فرانسه که در 25 نوامبر تصویب شد ، به دنبال آتش بس روسیه متوقف شد ، و هفته ها جنگ در منطقه قره باغ کوهستانی ، بخشی از آذربایجان ، که عمدتا توسط ارامنه قومی زندگی می کرد ، پایان یافت.

این آتش بس به عنوان یک پیروزی در آذربایجان ، که کنترل مناطق وسیعی را که ارمنی ها از اوایل دهه 1990 تحت تصرف خود داشتند ، دوباره به دست آورد ، تحسین شد.

پارلمان آذربایجان از دولت خود خواسته است که در روابط خود با پاریس تجدید نظر کند و از سازمان امنیت و همکاری در اروپا خواستار لغو نقش فرانسه به عنوان مشترک رئیس به اصطلاح گروه مینسک که در سال 1992 برای میانجیگری درگیری ایجاد شد. ایالات متحده و روسیه سایر مشترکین هستند.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت: قطعنامه سنای فرانسه ، که هیچ نیروی قانونی ندارد ، شهرت فرانسه را به عنوان یک واسطه عادلانه لکه دار کرده و بی طرفی آن را زیر سوال می برد. وی این قطعنامه را تحریک آمیز توصیف کرد و گفت که آن مغرضانه است.

روز پنجشنبه وزیر دفاع ترکیه به قطعنامه سنای فرانسه توهین کرد.

هلوسی آکار به آژانس آنادولو گفت: “[The decision] این بار دیگر نشان داد که فرانسه بخشی از مشکل است ، نه راه حل مسئله قراباغ. “

آنکارا نزدیکترین متحد باکو در صحنه جهانی است.

روز چهارشنبه ، وزیر امور خارجه فرانسه قطعنامه سنا را رد کرد و گفت که این امر با موقعیت بی طرف فرانسه مخالف است و گفت حتی ارمنستان نیز قره باغ قره باغ را به رسمیت نشناخته است.

جمعیت فرانسه شامل 400000-600،000 نفر از مردم ارمنی است. رئیس جمهور امانوئل ماکرون مراقب بوده است که از طرفی درگیری حمایت نکند ، اما در داخل کشور با انتقاداتی روبرو شده است زیرا برای کمک به ایروان اقدامات کافی نکرده است.

نخست وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان با تمجید از این قطعنامه ، آن را اولین قدم حیاتی برای شناخت حق تعیین سرنوشت مردم در منطقه توصیف کرد.



[ad_2]