آذربایجان می گوید که 2783 سرباز در درگیری ها در قره باغ کوهستانی کشته شده اند آسیا

[ad_1]

باکو برای اولین بار در شش هفته نبرد بر سر منطقه تلفات نظامی اعلام کرده است.

آذربایجان گفت که 2 هزار و 783 سرباز آن در جریان درگیری با نیروهای قومی ارمنی بر سر منطقه قره باغ کوهستانی کشته شده اند و بیش از 100 نفر از نیروهای این کشور همچنان مفقود هستند.

تا روز پنجشنبه ، آذربایجان هیچ یک از خسارات نظامی خود را در درگیری ای که در 27 سپتامبر آغاز شد ، فاش نکرد و در 10 نوامبر متوقف شد ، زمانی که توافقنامه صلح روسیه آتش بس برقرار کرد.

سرزمین هایی از قره باغ که قبلاً توسط ارمنی ها کنترل می شد ، به آذربایجان تحویل داده شد ، نیروهای آنها قلمروهایی از جمله مناطق باکو را که در جنگ قبلی در دهه 1990 از دست داده بود ، تصرف کردند.

ارمنستان هنوز تعداد نهایی تلفات ارتش خود را اعلام نکرده است ، اما یک مقام ارمنی قومی در 14 نوامبر تایید کرد که 2317 سرباز کشته شده اند.

همچنین ده ها غیرنظامی از هر دو کشور ، که آذربایجان و ارمنستان را متهم به استفاده از مهمات خوشه ای در مناطق غیرنظامی می دیدند ، نیز در جریان درگیری کشته شدند.

در یک مقاله جداگانه ، رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه گفت که وی در تاریخ 9 و 10 دسامبر از متحد بی تردید آنکارا ، آذربایجان دیدار خواهد کرد.

این سفر برنامه ریزی شده اولین سفر رئیس دولت خارجی در باکو از زمان آتش بس است.

آنکارا روز سه شنبه اعلام کرد که ترکیه و روسیه توافق کرده اند که آتش بس قره باغ را از یک مرکز صلح صلح مشترک نظارت کنند.

ماه گذشته ، پارلمان ترکیه به استقرار مأموریتی برای ساخت این مرکز با روسیه رأی داد ، در حالی که مسکو اصرار داشت که ترکیه تحت شرایط توافق آتش بس نیرو در زمین نخواهد داشت.

مقامات ترکیه می گویند این مرکز در منطقه ای که آذربایجان تعیین کرده است راه اندازی می شود.



[ad_2]