آشنایی با عوامل تاثیر گذار بر قیمت روز ناودانی

یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد که در صنعت های مختلفی همچون: ساختمان سازی، ساخت سقف های شیروانی، خودرو سازی و …. همواره مورد استفاده قرار می گیرد، ناودانی است. این محصول فولادی، در سایز و جنس های مختلفی تولید می شود که همین امر سبب شده تا قیمت آن نیز متنوع باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که قیمت انواع ناودانی تحت تاثیر برخی از عوامل قرار دارند که شناخت و بررسی آن عوامل، اهمیت بسزایی در پیش بینی و تحلیل قیمت ها دارند.  هر یک از شما عزیزانی که می خواهید با این عوامل آشنا شوید، می توانید در ادامه مطلب با ما همراه باشید. ما در ادامه تمامی عواملی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر قیمت انواع ناودانی تاثیر می گذارند را برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت انواع ناودانی

پیش از آن که بخواهیم شما عزیزان را با عوامل تاثیر گذار بر قیمت انواع ناودانی آشنا کنیم، بهتر است تا بدانید که تمامی این عوامل به دو بخش تقسیم می شوند. در بخش اول، عواملی قرار دارند که به راحتی و با کمی مطالعه می توان آینده آن ها را پیش بینی کرد. اما، بخش دوم عواملی هستند که غیر قابل پیش بینی می باشند و نمی توان آینده آن ها را تخمین زد. به طور مثال: نرخ ارز و دلار که تاثیر زیادی بر قیمت ناودانی می گذارند، جز دسته دوم هستند و به راحتی نمی توان پیش بینی کرد که در آینده رشد صعودی و یا نزولی خواهد بود. اما، به طور کلی شما می توانید با شناخت عوامل اصلی، قیمت ناودانی را پیش بینی کنید که برخی از مهم ترین این عوامل، شامل موارد زیر می باشند:

نوع، سایز و وزن انواع ناودانی

همه ما می دانیم که تمامی محصولات فولادی، دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن ها با هم از لحاظ جنس، سایز و ابعاد، شکل ظاهری و … متفاوت می باشند. لذا، می توانیم بیان کنیم که اولین و اصلی ترین عاملی که سبب می شود تا قیمت هر یک از ناودانی ها با هم فرق داشته باشند، سایز و نوع ناودانی می باشد. علاوه بر سایز و نوع، وزن ناودانی هم از عواملی است که بر قیمت آن تاثیر می گذارد. در واقع، منطقی است که هر چه وزن یک ناودانی بیشتر باشد، قیمت آن هم بیشتر می باشد. در مقابل، هر چه وزن آن کمتر باشد، قیمت نهایی آن نیز پایین تر خواهد بود.

 

میزان عرضه و تقاضا هر یک از ناودانی ها

عامل دیگری که به صورت مستقیم بر قیمت ناودانی ها تاثیر می گذارد در این لینک اطلاعات بیشتری کسب کنید، میزان عرضه و تقاضا است. لازم به ذکر است تا بدانید که این عامل، جزء دسته اول است و تقریبا به راحتی می توان آن را پیش بینی کرد. زیرا، در اغلب اوقات در فصل های سرد سال همانند پاییز و زمستان، میزان تقاضای خرید انواع محصولات فولادی، کاهش می یابد. به یاد داشته باشید که علاوه بر دلایل داخلی مثل سردی هوا، عوامل دیگری نیز وجود دارند که سبب تغییر در میزان عرضه و تقاضا می باشند.

به طور مثال: زمانی که جنگ های نظامی شروع می شوند و یا بیماری های جهانی همچون کرونا به وجود می آیند، نوساناتی را در میزان عرضه و تقاضا ایجاد می کنند. اما به طور کلی می توانیم بیان کنیم که هنگامی که میزان تقاضا برای خرید یک محصول کم باشد، قیمت آن نیز کاهش می یابد. اما، در مقابل، زمانی که متقاضیان خرید یک محصول زیاد باشد، قیمت نهایی آن نیز افزایش پیدا می کند. ناودانی نیز از این قاعده مستثنی نیست و با افزایش یا کاهش تقاضا، قیمت آن نیز تغییر می کند.

میزان نیاز صنایع وابسته

همان گونه که در ابتدا مقاله بیان کردیم، ناودانی ها جزء مقاطع فولادی هستند که در صنعت های مختلفی، مورد استفاده قرار می گیرند. لذا، میزان نیاز هر یک از این صنایع، به صورت مستقیم و غیر مستقیم، بر قیمت انواع ناودانی تاثیر می گذارند. در واقع، زمانی که میزان عرضه کارخانه ها نیاز تمامی این صنایع را برآورده کند، قیمت ها بدون تغییر خواهند ماند. اما، زمانی که کارخانه ها نتوانند فولاد مورد نیاز صنایع وابسته را تامین کنند، قیمت انواع ناودانی روندی صعودی را در پیش خواهد گرفت.

لازم به ذکر است تا بدانید که دلایل زیادی وجود دارند که موجب می شوند تا یک کارخانه نتواند ناودانی مورد نیاز صنایع را تامین کند. به طور مثال : ممکن است یک کارخانه نتواند مواد اولیه مورد نیاز را تهیه کند و یا بخشی از خط تولید آن از کار بیفتد. در تمامی این موارد، ظرفیت و میزان تولید کارخانه دچار نوسان شده و روندی کاهشی خواهد داشت که این اتفاق منجر می شود تا کارخانه نتواند میزان مورد نیاز را تامین کند.

نرخ تمامی مواد اولیه

یکی دیگر از عواملی که به صورت مستقیم بر قیمت ناودانی ها تاثیر می گذارد، نرخ مواد اولیه است. در واقع، زمانی که یک محصول توسط یک کارخانه تولید می شود، به مواد اولیه نیاز دارد. لذا، اگر قیمت این مواد گران تر شوند، تولیدکنندگان باید پول بیشتری را برای خرید مواد اولیه پرداخت کنند. در این صورت، قیمت نهایی محصولات خودشان نیز بیشتر می شود. به طور مثال: اگر هر یک از کارخانه های تولید آهن و کارخانه های ذوب آهن، محصولات خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند، تولیدکنندگان ناودانی نیز مجبور هستند تا مبلغ بیشتری را برای خرید این مواد پرداخت کرده و در نتیجه ناودانی های تولید شده را نیز با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

هزینه های مربوط به حمل و نقل

کارخانه های تولید کننده ناودانی، در سر تا سر کشور عزیزمان ایران وجود دارند که همین امر سبب می شود تا هزینه ارسال محصولات از آن کارخانه ها به شهرهای دیگر، متفاوت باشد. به همین دلیل، اغلب خریداران سعی می کنند تا محصولات فولادی همچون انواع ناودانی را از کارخانه هایی خریداری کنند که به محل کار آن ها نزدیک باشد. با این کار، آن ها هزینه کمتری را برای حمل و نقل پرداخت می کنند. بنابراین، می توانیم یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ناودانی ها را هزینه حمل و نقل، بیان کنیم.

نرخ دلار و ارز

همان طور که در بخش های ابتدایی بیان کردیم، عاملی که بر قیمت تمامی محصولات الخصوص قیمت ناودانی ها تاثیر می گذارد، نرخ دلار و ارز است. بنابراین، اگر قیمت دلار و ارز روندی افزایشی داشته باشند، قیمت مواد اولیه ناودانی ها همچون: آهن نیز افزایش یافته و سبب می شود تا قیمت نهایی ناودانی نیز روندی افزایش را در پیش بگیرد. لازم به ذکر است تا بدانید که نمی توان این عامل را پیش بینی کرد و بیان کرد که در آینده چه وضعیتی خواهد داشت.

خلاصه مطلب

ما در این بخش سعی کردیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با عوامل تاثیر گذار بر قیمت انواع ناودانی ها آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که در حوزه آهن و فولاد سرمایه‌گذاران صنعتی زیادی وجود دارند که این امر سبب شده تا در این بازار رقابت زیادی بین تولیدکنندگان به وجود آید. لذا، گاهی ممکن است که به دلیل وجود رقابت، آن ها محصولات خود را با قیمتی کمتر به فروش برسانند. بنابراین، اگر تصمیم دارید تا انواع محصولات فولادی همچون ناودانی را با قیمت های تخفیف خورده و ارزان خریداری کنید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار در ارتباط باشید. همکاران برای خرید ناودانی و یا دریافت مشاوره شما را یاری می رسانند.