آفریقای جنوبی نرخ بهره را به بالاترین حد در 14 سال گذشته افزایش داد | اخبار کسب و کار و اقتصاد

[ad_1]

بانک مرکزی با افزایش پیش بینی تورم در سال و قطع برق کشور، برای دهمین افزایش متوالی تصمیم می گیرد.

بانک مرکزی آفریقای جنوبی نرخ بهره معیار خود را به بالاترین حد در 14 سال گذشته افزایش داد و پیش بینی تورم خود را برای سال جاری اصلاح کرد.

روز پنجشنبه، این بانک در تصمیمی که کمیته سیاست پولی به اتفاق آرا اعلام کرد، نرخ بهره را نیم درصد افزایش داد و به 8.25 درصد رساند. این دهمین افزایش متوالی بانک مرکزی آفریقای جنوبی بود.

فرماندار لستیا کگانیاگو گفت که این تصمیم با هدف افزایش اعتماد به نفس در مورد مهار تورم “به طور پایدار در طول زمان” انجام شده است.

سیاست گذاران پولی آفریقای جنوبی افزایش نرخ بهره را در نوامبر 2021 آغاز کردند و در ماه جولای تصمیم گرفتند شدیدترین افزایش خود را در یک دهه گذشته – 0.75 درصد – داشته باشند.

راند پس از اعلام این خبر به پایین‌ترین حد خود سقوط کرد و دو ساعت پس از اعلام نرخ در ساعت 15:27 به وقت گرینویچ در 19.74 در برابر دلار معامله شد.

افزایش اخیر بالاتر از آن چیزی بود که برخی از تحلیلگران انتظار داشتند، اما آفریقای جنوبی همچنان با فشار قیمت مواجه است.

کگانیاگو گفت: «با توجه به خطرات افزایش تورم، نیازهای مالی داخلی و خارجی بیشتر و کاهش بار، تضعیف بیشتر ارز محتمل به نظر می رسد.

آفریقای جنوبی تحت تأثیر خاموشی‌های بی‌سابقه – معروف به کاهش بار- قرار گرفته است که فعالیت اقتصادی را در سال گذشته با مشکل مواجه کرده است، زیرا مشکلات در شرکت برق تحت محاصره‌اش اسکوم انباشته شده است.

بر اساس برآوردهای وزیر انرژی، این قطعی ها روزانه بیش از 50 میلیون دلار از دست دادن تولید را به همراه داشت.

Mamelo Matikinka-Ngwenya، رئیس، گفت: «در حالی که مسائل رایج طرف عرضه محلی در مورد انرژی و لجستیک در محدوده سیاست پولی در نظر گرفته نمی‌شوند، اما تأثیر نامطلوبی بر تورم و تقاضا دارند و هزینه‌های زندگی و عملیات را افزایش می‌دهند.» اقتصاددان در بانک آفریقای جنوبی FNB.

تورم در ماه آوریل به کمترین حد خود در یک سال گذشته رسید و از 7.1 درصد در ماه مارس به 6.8 درصد کاهش یافت. با این حال، قیمت مواد غذایی به طور سرسختانه بالاست و افزایش بی سابقه ای در 12 ماه گذشته ثبت شده است.

بانک مرکزی روز پنجشنبه اعلام کرد که انتظار دارد تورم در سال جاری به طور متوسط ​​6.2 درصد باشد که 0.2 درصد بیشتر از پیش بینی های قبلی است.

کگانیاگو گفت: با افزایش مواد غذایی و مواد غذایی در کوتاه مدت، تورم کل برای سال 2023 به سمت بالا بازنگری می شود. تورم اصلی برای سال 2024 نیز به 5.1 درصد افزایش می یابد.

سیاست گذاران در سراسر جهان با افزایش تورم دست و پنجه نرم می کنند که عمدتاً به دلیل افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی در پی حمله روسیه به اوکراین ایجاد شده است.

[ad_2]