آما عطا آیدو، نویسنده و فمینیست غنائی در 81 سالگی درگذشت اخبار فرهنگ و هنر

[ad_1]

او یکی از شناخته شده ترین نویسندگان قاره بود و الهام بخش نسلی از نویسندگان جوان، هنرمندان و فمینیست ها بود.

«آما عتا آیدو»، نویسنده برجسته غنائی که کتاب‌های کلاسیک او «معضل روح» و «تغییرات» برای دهه‌ها در مدارس غرب آفریقا به کودکان آموزش داده می‌شد، در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

درگذشت این نمایشنامه‌نویس و شاعر که به آرمان‌های فمینیستی‌اش معروف است، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای کوتاه از سوی خانواده‌اش اعلام شد.

علت مرگ یک بیماری نامعلوم بوده است.

«خانواده … با اندوه عمیق، اما با امید به رستاخیز، به اطلاع عموم علاقمندان می رساند که بستگان و نویسنده عزیزمان در اولین ساعات بامداد امروز چهارشنبه 10 اردیبهشت 1392 پس از مدتی بیماری دار فانی را وداع گفت.» این بیانیه به امضای کوامنا اساندوه آیدو، نماینده خانواده رسید.

آیدو در سال 1942 در روستایی در مرکز غنا به دنیا آمد. آیدو در 15 سالگی شروع به نوشتن کرد. او در نهایت در دانشگاه غنا ادبیات خواند و سال ها در آنجا سخنرانی کرد.

اولین اثر او، یک نمایشنامه، معضل یک روح، در سال 1965 منتشر شد و او را به اولین زن آفریقایی تبدیل کرد که نمایشنامه‌ای منتشر کرد. او به یکی از شناخته شده ترین نویسندگان قاره تبدیل شد و الهام بخش نسلی از نویسندگان جوان، هنرمندان و فمینیست ها بود.

آیدو که از سال 1982 تا 1983 وزیر آموزش غنا بود، برنده جایزه نویسندگان مشترک المنافع برای بهترین کتاب تغییر شد، داستانی درباره زنی تحصیل کرده که با پیچیدگی های ازدواج چندهمسری سر و کار دارد.

[ad_2]