آمریکا می گوید روابط با اسد سوریه را عادی نمی کند اخبار نظامی در سوریه

[ad_1]

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از فشار برای عادی سازی روابط با دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه حمایت نمی کند.

واشنگتن – وزارت امور خارجه گفت که ایالات متحده روابط خود را با دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه عادی نخواهد کرد، زیرا بسیاری از متحدان عرب واشنگتن روابط خود را با دمشق احیا می کنند.

وزارت امور خارجه اواخر روز پنجشنبه اعلام کرد که آنتونی بلینکن، دیپلمات ارشد آمریکایی، در جریان گفتگوی تلفنی با همتای اردنی خود، ایمن صفدی، درباره دیدار اخیر در امان بین سوریه و همسایگان عرب آن صحبت کرده است.

وزیر امور خارجه بلینکن به صراحت گفته است که ایالات متحده روابط خود را با رژیم اسد عادی نخواهد کرد و تا زمانی که پیشرفت سیاسی واقعی با تسهیل سازمان ملل متحد مطابق با قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد (سازمان ملل متحد) صورت نگیرد، از دیگر عادی سازان حمایت نمی کند. بخش گفت.

قطعنامه 2015 خواستار برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در سوریه تحت نظارت سازمان ملل شد.

وزرای خارجه سوریه، مصر، عراق، عربستان سعودی و اردن روز دوشنبه در بحبوحه فشارها برای بازگرداندن دولت اسد به جمع کشورهای عربی برای گفتگو در پایتخت اردن دیدار کردند.

سوریه در سال 2011 پس از سرکوب اعتراضات بهار عربی که به یک جنگ طولانی تبدیل شد، از اتحادیه عرب بیرون رانده شد و توسط قدرت‌های منطقه‌ای طرد شد. این درگیری صدها هزار نفر را کشته و میلیون ها نفر را آواره کرده است.

پس از تسلط مجدد دولت سوریه بر بخش‌های وسیعی از این کشور – با حمایت ایران و روسیه – برخی از کشورهای عربی موضع خود را نسبت به دمشق کاهش دادند.

با این حال، ایالات متحده می گوید که مخالفت خود با اسد را بدون یک راه حل سیاسی جامع برای مناقشه تغییر نخواهد داد.

وزارت امور خارجه روز پنجشنبه گفت که بلینکن از اردن به خاطر میزبانی از پناهجویان تشکر کرد و موضع ایالات متحده را تکرار کرد که سوریه باید شرایطی را فراهم کند، از جمله احترام قابل توجهی به حقوق بشر، برای ایجاد انگیزه در پناهجویان برای بازگشت ایمن، داوطلبانه و با عزت.

اوایل این هفته، بلینکن گفت که ایالات متحده برای آزادی آستین تایس، روزنامه‌نگار آمریکایی که در سال 2012 در سوریه ناپدید شد، با دولت سوریه “درگیر” شده است. مقامات آمریکایی دولت سوریه را به نگه داشتن تایس متهم کردند، ادعایی که دمشق آن را رد کرده است. .

“ما با آستین بسیار درگیر هستیم – درگیر با سوریه، درگیر با کشورهای ثالث – تلاش می کنیم راهی برای بازگرداندن او به خانه پیدا کنیم. بلینکن روز چهارشنبه گفت و ما تا زمانی که این کار را نکنیم عقب نشینی نخواهیم کرد.

از آنجایی که ایالات متحده دولت اسد را مشروع به رسمیت نمی شناسد، مشخص نیست که مذاکرات مستقیم ادعایی بین واشنگتن و دمشق چگونه صورت می گرفت.

روابط سوریه و چندین کشور عربی در ماه های اخیر گرم شده است. در ماه فوریه، وزیر خارجه مصر برای اولین بار از سال 2011 به دمشق سفر کرد و ماه گذشته نیز دیپلمات ارشد عربستان سعودی از پایتخت سوریه دیدن کرد و با اسد دیدار کرد.

این نزدیکی در بحبوحه تنش زدایی بین عربستان سعودی و ایران با میانجی گری چین صورت گرفت.

دولت سوریه همچنان تحت تحریم های شدید ایالات متحده با هدف انزوای اقتصادی این کشور در واکنش به نقض گسترده حقوق بشر است.

اگرچه ایالات متحده گفته است که متحدان خود را از عادی سازی روابط با سوریه منصرف می کند، اما کشورهایی را که به دولت اسد نزدیکتر می شوند مجازات نکرده است.

امارات متحده عربی، یکی از شرکای کلیدی ایالات متحده در منطقه خلیج فارس، سفارت خود را در دمشق در سال 2018 بازگشایی کرد و سال گذشته اولین کشور عربی بود که اسد را از زمان آغاز جنگ بیش از یک دهه پیش پذیرفت.

[ad_2]