آمریکا گروه واگنر را به تامین موشک برای RSF در سودان متهم کرد | اخبار نظامی

[ad_1]

واشنگتن هشدار می دهد که گروه مزدور روسیه در حال طولانی کردن درگیری و ایجاد “آشوب بیشتر” در سودان است.

واشنگتن – ایالات متحده گروه واگنر روسیه را به ارائه موشک های زمین به هوا به نیروهای شبه نظامی پشتیبانی سریع (RSF) که یکی از طرف های درگیری جاری در سودان است، متهم کرده است که نزدیک به 1.3 میلیون نفر را آواره کرده است.

کیفرخواست روز پنجشنبه علیه این گروه مزدور پس از آن صورت گرفت که وزارت خزانه داری آمریکا نیز تحریم هایی را علیه رهبر مالی واگنر به اتهام تلاش برای به دست آوردن سلاح برای جنگ روسیه در اوکراین اعمال کرد.

وزارت خزانه داری در بیانیه ای گفت: موشک های زمین به هوا در سودان به “یک درگیری مسلحانه طولانی مدت که تنها منجر به هرج و مرج بیشتر در منطقه می شود” کمک کرده است.

نیروهای RSF و ارتش سودان – به رهبری دو ژنرال رقیب – از اواسط آوریل درگیر نبرد برای کنترل کشور و منابع آن هستند که صدها نفر را کشته است.

در همین حال، واشنگتن پس از شروع خشونت‌ها، به میانجی‌گری چندین توافق آتش‌بس کمک کرد. روز دوشنبه، طرف های درگیر با آتش بس یک هفته ای موافقت کردند، اما مانند توافقات قبلی آتش بس، ساکنان از ادامه درگیری ها خبر دادند.

ایالات متحده می گوید هدف اصلی آن در سودان کاهش خشونت قبل از پایان دادن به جنگ و بازگرداندن کشور به حاکمیت غیرنظامی است. گروه های حقوق بشر نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در صورت ادامه درگیری ها هشدار داده اند.

ماه گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، نسبت به احتمال مداخله واگنر در سودان ابراز نگرانی کرد و گفت که این گروه “به سادگی مرگ و ویرانی بیشتری را با خود به ارمغان می آورد”.

بسیار مهم است که ما شاهد دخالت بیشتر او در سودان نباشیم. و من می دانم که تعدادی از کشورها در مورد این چشم انداز بسیار نگران هستند.”

ایالات متحده در حال بررسی فعالیت های واگنر در مالی است

روز پنجشنبه، وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین گفت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای ادامه جنگ منتخب خود در اوکراین، که از فوریه 2022 تحت تهاجم همه‌جانبه قرار دارد، «به گروه واگنر تکیه کرده است».

به عنوان بخشی از این اعلامیه، ایالات متحده تحریم هایی را علیه ایوان الکساندرویچ ماسلوف، رئیس واگنر در مالی، کشوری محصور در خشکی در غرب آفریقا اعمال کرد.

وزارت خزانه داری گفت: «گروه واگنر ممکن است تلاش کند تلاش های خود را برای دستیابی به تجهیزات نظامی برای استفاده در اوکراین، از جمله با عملیات از طریق مالی و سایر کشورهایی که در آن جا پایی دارد، پنهان کند». ایالات متحده با تلاش‌های هر کشوری برای کمک به روسیه از طریق گروه واگنر مخالف است.

در اوایل سال 2023، ایالات متحده واگنر را به عنوان “سازمان جنایی فراملی” معرفی کرد و تحریم هایی را علیه رهبران ارشد آن اعمال کرد.

وزارت امور خارجه همچنین در اوایل این هفته واگنر را متهم کرد که با استفاده از اسناد جعلی تلاش کرده است «محصولات مادی در حمایت از جنگ روسیه» را از طریق مالی به اوکراین منتقل کند.

سخنگوی متیو میلر روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «در واقع نشانه‌هایی وجود دارد که واگنر تلاش می‌کرد تا سیستم‌های نظامی را از تامین‌کنندگان خارجی بخرد و آن سلاح‌ها را از طریق مالی به عنوان کشور ثالث هدایت کند.

ما هنوز هیچ نشانه‌ای مبنی بر نهایی شدن یا اجرا شدن این خریدها ندیده‌ایم، اما از نزدیک وضعیت را زیر نظر داریم.»

[ad_2]