آیا بایدن در مسیری که ترامپ در افغانستان تعیین کرده باقی خواهد ماند؟ | آسیا

[ad_1]

انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده چه تاثیری بر روند صلح افغانستان دارد که توسط سلف وی ، رئیس جمهور فعلی دونالد ترامپ تحت فشار قرار گرفت؟ تحلیلگران می گویند بایدن تا حد زیادی در مسیری که رئیس جمهور مستعفی تعیین کرده باقی خواهد ماند ، اما طالبان را مسئول خشونت ها می داند.

آنها می گویند که تفاوت واقعی در اجرا خواهد بود ، زیرا برخی از افغانها امیدوارند که بایدن امتیاز کمتری به طالبان که در مذاکرات صلح با رهبری افغانستان در دوحه پایتخت قطر شرکت داشته اند ، بدهد.

روز دوشنبه ، سرور دانمارکی ، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان ، از دولت ورودی بایدن خواست که روند صلح را بررسی کند و طالبان را که توافق نامه ای برای کاهش خشونت با ایالات متحده امضا کرده اند ، تحت فشار قرار دهد.

چنین اقداماتی می تواند به مذاکره کنندگان دولت افغانستان در جریان مذاکرات صلح دوحه که از ابتدای سپتامبر آغاز شده است ، اهرم فشار بیشتری بخشد.

ترامپ از رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی می خواهد که به گفتگوهای افغانستان بپیوندد [File: Kevin Lamarque/Reuters]

اندرو واتکینز گفت: “دولت بایدن به احتمال زیاد به نگرانی های متحدان ، از جمله در کابل ، و آژانس امنیت ملی خود گوش فرا می دهد و سیاست های خروج و خروج خود را برای اطمینان از پایدارترین ثبات ممکن تنظیم می کند.” ، تحلیلگر ارشد افغانستان در گروه بحران بین المللی ، الجزیره گفت.

سلطان برکت ، مدیر مرکز درگیری ها و مطالعات بشردوستانه در موسسه دوحه ، همچنین نظر واتکینز را مبنی بر اینکه تصمیمات لجستیکی برای کاهش سربازان آمریکایی ادامه دارد و می تواند به جنگ 20 ساله ایالات متحده پایان دهد ، تکرار کرد – بیشترین بلند ترین.

وی گفت: “بایدن می تواند استراتژی را دنبال كند تا واقعیت موجود را با جزئیات بیشتری برای افغانها و آمریكایی ها توضیح دهد.”

وی همچنین فشارهای بیشتری بر روابط خوب منطقه ای با کشورهای اطراف افغانستان وارد خواهد کرد. او باید آنها را در کشتی نگه دارد. “

اولویت های بایدن

طالبان به انجام حملات مرگبار به نیروهای دولتی هنگام گفتگو در دوحه متهم شده است. این گروه مسلح افغانستان می گوید که توافق ماه فوریه با ایالات متحده را نقض نکرده است زیرا دولت افغانستان طرف آن نیست.

روز سه شنبه ، طالبان بایدن را به اجرای توافق نامه ماه فوریه دعوت کردند که خواستار عقب نشینی کامل نیروهای آمریکایی تا مه 2021 است.

این گروه مسلح در بیانیه ای گفت: “امارت اسلامی می خواهد به رئیس جمهور منتخب جدید ایالات متحده و دولت آینده تأكید كند كه اجرای توافق نامه معقول ترین و مثرترین ابزار برای پایان دادن به درگیری بین دو كشور ما است.” ایالات متحده آمریکا.

در آستانه انتخابات آمریكا ، بایدن گفته بود كه سربازان آمریكایی را عقب خواهد كشید ، اما از نگه داشتن برخی از نیروهای ضد تروریسم در افغانستان بدش نمی آید. [File: Kevin Lamarque/Reuters]

توافق ماه فوریه خواستار خروج مرحله ای نیروهای آمریکایی در ازای وعده طالبان مبنی بر عدم استفاده از سرزمین افغانستان علیه ایالات متحده و متحدانش شد. هزاران سرباز آمریكایی قبلاً در چارچوب این معامله خارج شده اند.

میثم وحیدی ، تحلیلگر افغان گفت بعید است كه بایدن توافق نامه طالبان آمریكا را رد كند ، زیرا اولویت های وی پرداختن به مسائل فوری داخلی به جای اختلاف نظر با طالبان خواهد بود.

“اولویت های بایدن سایر موضوعات داخلی و جهانی است. از جمله بحران COVID-19 در ایالات متحده ، توافق نامه پاریس ، با چین ، روسیه و ایران. بنابراین ، من فکر نمی کنم او رئیس جمهور شود تا جنگ را در کشوری که ثابت نکرده است پیروز شود ، از سر بگیرد. “

وحیدی گفت ، بایدن می تواند تعداد کمی از نیروهای ضد تروریسم را در این کشور بازداشت کند تا اطمینان حاصل کند که آمریکا توسط گروه های مسلح مانند القاعده و داعش (داعش) تهدید نمی شود ، افزود که این امر مسئولیت اجرای طالبان را بیشتر می کند یکی از اصول اصلی توافق نامه ایالات متحده و طالبان: قطع روابط با القاعده.

گزارشی که از سوی سازمان ملل در ماه مه منتشر شد ، می گوید القاعده بین 400 تا 600 عامل در 12 ولایت افغانستان فعالیت دارد: بدخشان ، غزنی ، هیرمند ، هاست ، كنر ، كندز ، لوگر ، ننگرهار ، نیمروز ، نورستان ، پكتیا. و زابل.

“افغانستان را به طالبان ندهید”

بسیاری از افغان ها معتقدند که ترامپ روند صلح را به سرعت پشت سر گذاشته است. آنها می گویند كه رئیس جمهور آمریكا اولویت خود را برای خروج مسئولانه نیروهای آمریكایی قائل نشده است ، امری كه می تواند این كشور را به جنگ داخلی برگرداند.

ترامپ همچنین متهم شد که در جریان مذاکرات امتیازات بیشتری به طالبان داده و “برکناری دولت افغانستان”.

سانا حیدر ، یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی در کابل ، به الجزیره گفت: “ریاست جمهوری بایدن این امید است که دموکرات ها چیزی بهتر از فقط دادن کشور به طالبان ، به دست آورند.”

مقامات امنیتی افغانستان مورد حمله طالبان قرار گرفته اند [File: Watan Yar/EPA]

“به نظر ما می رسد که ترامپ عجله دارد تا نیروهایش را از افغانستان بیرون بکشد. “اگر نیروهای آمریکایی در ماه مه 2021 ترک شوند و روند صلح ادامه یابد ، قدرت بیشتری به طالبان می دهد و به آنها اجازه می دهد کنترل کشور را در دست بگیرند.”

ترامپ که قول داده بود نیروهای آمریکایی خود را از “جنگهای بی پایان” خارج از کشور خارج کند ، پس از مشاجره رهبران رقیب در مورد تشکیل دولت جدید پس از انتخابات مورد مناقشه ریاست جمهوری ، کمک های آمریکا به این کشور را قطع کرد.

پشتانا درانی ، یک فعال آموزشی ، می گوید که روسای جمهور آمریکا نجات دهنده افغانستان نیستند. “او [Biden] به نگهداری نیروهای خود در افغانستان اهمیتی نمی دهد. او می خواهد ابتدا به آمریكایی ها و آمریكا بپردازد ، نه به سعادت افغان ها. “

بایدن در ماه ژوئیه در مصاحبه ای با CBS گفت اگر طالبان پس از عقب نشینی نیروهای آمریکایی به قدرت برسند ، ایالات متحده “مسئولیت صفر” خواهد داشت.

“مسئولیت صفر. بایدن در مصاحبه ای در پاسخ به این س ifال که آیا در صورت بازگشت طالبان به کشور به آمریکا پاسخگو است ، گفت: “مسئولیت من محافظت از منافع ملی آمریکا و جلوگیری از آسیب رساندن به زنان و مردان ما است … این همان کاری است که من به عنوان رئیس جمهور انجام می دهم.” قدرت.

جنگ در افغانستان از سال 2001 آغاز شد و طبق هزینه های جنگ دانشگاه براون ، تا سال 2020 حدود 978 میلیارد دلار هزینه داشت که تقریباً 49 میلیارد دلار در هر سال است. حدود 157000 نفر کشته شدند ، از جمله بیش از 43،000 غیرنظامی. ایالات متحده می گوید بیش از 2400 سرباز این کشور در جنگ کشته شده اند.

ملا عبدالغنی برادر ، رهبر هیئت طالبان و زلمای خلیل زاد ، نماینده ایالات متحده برای صلح در افغانستان ، پس از امضای توافق نامه در دوحه ، با یکدیگر دست دادند. [File: Ibraheem al Omari/Reuters]

دورانی اظهار داشت: اطمینان حاصل شود که ما یک توافق صلح داریم که در آن همه طرف های درگیر در مذاکرات افغانستان قبل از ترک نیروهای خارجی در مورد آتش بس دائمی توافق کنند ، در غیر این صورت کشور در هرج و مرج فرو خواهد رفت.

“برای افغانستان بهتر ، اکنون باید به امور خود رسیدگی کنیم. ما باید بر توافقنامه صلح تمرکز کنیم ، ما باید با مسئولیت بیشتری دولت افغانستان را متمرکز کنیم. “” گفت ، دورانی ، مدیر “LearnAfg” ، یک سازمان غیردولتی که به نوآوری در آموزش و پرورش اختصاص دارد.

حتی اگر در حال حاضر مذاکرات صلح در دوحه در جریان باشد ، خشونت ها بیشتر شده است. دست کم 876 غیرنظامی کشته و 1685 زخمی شدند که حملات در سه ماه منتهی به پایان سپتامبر تقریباً 50 درصد افزایش یافته است.

“مهمترین چیز برای افغانستان افزایش فوری جنگ ، به ویژه هدف قرار دادن خشونت است [or unduly impacts] واتکینز گفت:

“دومین نکته مهم ، فرایند گفتگو بین دو طرف است ، صرف نظر از اینکه در چند ماه آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. حتی در میان بدترین پیامدهای جنگ ، عمل مکالمه امکان تغییر در آینده را دارد. “

در آستانه انتخابات آمریكا ، بایدن گفته بود كه سربازان آمریكایی را عقب خواهد كشید ، اما از نگه داشتن برخی از نیروهای ضد تروریسم در افغانستان و عراق نیز بدش نمی آید.

وحیدی ، تحلیلگر افغان گفت: “جنگ افغانستان برای ایالات متحده به پایان رسیده است.”

“این بیشتر یک درگیری افغانستان است تا یک جنگ جهانی.”



[ad_2]