آیا تصاویر ماهواره ای می توانند با قطع درختان غیرقانونی در مکزیک مبارزه کنند؟ | اخبار محیط زیست

[ad_1]

چران، مکزیک – اندکی پس از طلوع آفتاب، چند زن به یک نهالستان درختی در حومه Cheran، یک شهر محلی Purepecha در ایالت Michoacán مکزیک می رسند.

آنها سال ها از هزاران درختی که برای احیای مناطق تخریب شده در اثر قطع غیرقانونی درختان استفاده می شود مراقبت کرده اند. بین سال‌های 2006 تا 2012، محققان تخمین می‌زنند که حدود 70 درصد از جنگل‌های چران توسط تبهکاران سازمان‌یافته ویران شده است، زیرا مردم محلی برای محکوم کردن بی‌عملی پلیس تظاهرات کردند.

در آن سال‌ها، ساکنان به دیدن ده‌ها کامیون که از شهرشان عبور می‌کردند، مملو از الوارهای دزدیده شده از جنگل‌های محلی، عادت کردند. درگیری‌های خشونت‌آمیزی روی داد که بر اساس گزارش‌ها، بیش از ده‌ها عضو جامعه کشته یا مفقود شدند.

یونوئن تورس که در این شهر زندگی می کند به الجزیره گفت: «ویرانی بسیار زیاد بود. تورس افزود: مردم مجبور می شدند زمین های خود را به مجرمان بفروشند و در صورت امتناع، گاهی اوقات ناپدید می شدند.

امروزه، ایالت میچوآکان در آستانه اجرای یک سیستم نظارتی جدید است که برای کمک به مبارزه با این نوع جرایم طراحی شده است.

در 5 ژوئن، روز جهانی محیط زیست، دولت ایالتی استفاده از ابزار تحلیل ماهواره ای را آغاز خواهد کرد که می تواند تغییرات پوشش جنگلی ناشی از قطع درختان، آتش سوزی یا محصولات جدید را تشخیص دهد. هنگامی که چنین تغییراتی شناسایی شوند، سیستم هشدارهای خودکار ایجاد می کند.

الخاندرو مندز، دبیر محیط زیست میچوآکان به الجزیره گفت: «ما مصونیت های زیادی داشتیم. آنچه که ما نیاز داریم این است که به عنوان یک دولت کنترل را پس بگیریم زیرا مراقبت از جنگل ها به نفع جمعی است.

مردی با لباس نظامی و جلیقه ضد گلوله در مقابل یک کامیون سفید ایستاده است.
مقامات ایالت میچوآکان مکزیک قول داده اند که با قطع غیرقانونی درختان برخورد کنند [Alícia Fàbregas/Al Jazeera]

گزارش بدون ترس

هریبرتو پادیلا، مدیر عامل Agriicola، استارت آپ مکزیکی که سیستم نظارتی جدید را طراحی کرده است، گفت که این سیستم به افزایش مسئولیت پذیری در میچوآکان کمک می کند. او به الجزیره گفت که گزارش جنایات زیست محیطی در این ایالت می تواند یک تجارت مرگبار باشد.

این دقیقاً همان کاری است که سیستم انجام خواهد داد: گزارش بدون ترس. با طرح شکایت، مسئولان مجبور می‌شوند در مدت زمانی معین پرونده‌ها را حل کنند.» «اگر کاری نکنند، دلیل بر این است که مشکل فساد وجود دارد.

پادیلا گفت که Agriicola وب سایتی را طراحی کرده است که در آن اطلاعات مربوط به سیستم و هرگونه هشدار ایجاد شده به صورت عمومی در دسترس خواهد بود و در عین حال به مقامات دولتی نیز تحویل داده می شود. وی افزود که دولت متعهد به پیگیری “همه فرآیندهای قانونی” برای پیگیری این گزارش ها و اطمینان از پاسخگویی مسئولین جنگل زدایی است.

در چران، جایی که تنش‌ها به یک خیزش مردمی در سال 2011 تبدیل شد، در نهایت چوب‌برهای غیرقانونی بیرون رانده شدند. مبارزه مردم پورپچا همچنین پایه‌های یک پروژه سیاسی بی‌سابقه‌ای را ایجاد کرد که به جامعه محلی خودگردانی داد و حفاظت از جنگل تا به امروز یک ارزش اصلی باقی مانده است.

یک مزرعه وسیع خالی از درخت با ردیف های کوچک آووکادو.  کوه ها از دور دیده می شوند.
آووکادو در دامنه های جنگل زدایی در زکاپو، نزدیک شهر محلی چران، مکزیک رشد می کند. [File: Fernando Llano/AP Photo]

اما خطر قطع غیرقانونی درختان هنوز هم زیاد است و برخی در مورد نحوه عملکرد سیستم جدید ماهواره ای در عمل تردید دارند.

یکی از اعضای جامعه به شرط ناشناس ماندن به الجزیره گفت: «این ابزاری برای دولت است، اما در عمل بسیاری از ابزارهای دیگر در حال حاضر در حال استفاده هستند. ما در حال انجام نقشه‌برداری از جامعه و استفاده از پهپادها هستیم.»

در میچوآکان، جنگل زدایی برای توسعه مزارع غیرقانونی آووکادو به یک مشکل گسترده تبدیل شده است. این عضو جامعه گفت که در برخی موارد، این مزارع با مقامات دولتی ارتباط دارند و این سؤال را در مورد اینکه آیا سیستم Agriicola واقعاً تلاش‌های اجرایی را افزایش می‌دهد یا خیر، ایجاد می‌کند: «آنها چگونه می‌خواهند محکوم کنند. [the plantations] اگر مقامات بلندپایه دولتی در آن دخالت دارند؟

از بالا، مردی با پیراهن خاکستری جعبه ای پر از آووکادوی سبز را می کشد
مردی جعبه آووکادو را در میچوآکان، مرکز پرورش آووکادو حمل می کند. [Alícia Fàbregas/Al Jazeera]

پرورش آووکادو

به گفته دولت مکزیک، بین سال های 2001 تا 2018، بیش از 260000 هکتار (642000 هکتار) – تقریباً دو برابر مکزیکو سیتی – در میچوآکان جنگل زدایی شد. بیش از یک پنجم این مساحت به زمین کشاورزی تبدیل شده است که بخشی از آن برای پرورش آووکادو استفاده می شود.

از اواخر دهه 1980، تبدیل زمین های جنگلی به مزارع آووکادو در میچوآکان ممنوع شد. مندز گفت که این به مجوز تغییر کاربری نیاز دارد که بیش از 30 سال است که برای این منظور اعطا نشده است.

مندز گفت در میچوآکان، که به عنوان “پایتخت آووکادو جهان” شناخته می شود، حدود 30 درصد از محصول فعلی آووکادو غیرقانونی است. بر اساس آمار رسمی، ایالات متحده سال گذشته بیش از یک میلیون تن آووکادو از مکزیک وارد کرد که بیش از 3 میلیارد دلار درآمد داشت.

مندز گفت که جنگل ها به طور غیرقانونی برای کشت آووکادو و سایر محصولات صادراتی پاکسازی می شوند که “جذابیت اقتصادی زیادی دارند” اما فشار زیادی بر جنگل ها و جنگل های بومی وارد می کنند. آووکادو نیز یک محصول تشنه است که بخش‌هایی از این ایالت را وارد یک «مارپیچ بیابان‌زایی» می‌کند که با تغییرات آب و هوایی تشدید خواهد شد.

یک تابلوی سفید با حروف قرمز رنگ شده به زبان اسپانیایی نسبت به کاشت آووکادو هشدار می دهد.
تابلویی در ورودی سران، مکزیک، نوشته است: “هشدار جامعه، کاشت آووکادو ممنوع است” [File: Fernando Llano/AP Photo]

در همین حال، قبل از راه اندازی رسمی در ماه آینده، Agriicola در حال آزمایش سیستم نظارتی خود است و قبلاً هزاران تخلف احتمالی را در میچوآکان شناسایی کرده است.

با این حال، ایرنه آلوارز، محقق گروه غیرانتفاعی نوریا ریسرچ، می‌گوید که این شناسایی نیست، بلکه پیگیری است که چالشی کلیدی ایجاد می‌کند.

او به الجزیره گفت: «مشکل دیدن تغییر چشم‌انداز نیست، بلکه این است که بتوانیم تشخیص دهیم مزرعه متعلق به چه کسی است و بتوانیم آن را از دادگاه دنبال کنیم. اگرچه سیستم ماهواره‌ای ابزار مفیدی برای جمع‌آوری شواهد خواهد بود، اما «مشکل اصلی را که دقیقاً نیاز به بودجه کافی داریم را حل نخواهد کرد. [for combatting environmental crimes] و اجرای قضایی».

این مقاله توسط برنامه کمک هزینه روزنامه نگاری محیطی تحقیقی GRID-Arendal پشتیبانی شده است.

[ad_2]