اجلاس هیروشیما G7: چه کسی در آن شرکت خواهد کرد، چه چیزی مورد بحث قرار خواهد گرفت؟ | اخبار

[ad_1]

رهبران گروه 7 در شهر هیروشیما در جنوب ژاپن برای اجلاس سالانه خود از 19 تا 21 مه ملاقات می کنند.

انتظار می رود که آنها نه تنها در مورد اقتصاد، بلکه در مورد سیاست و تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین در فوریه 2022 بحث کنند. چین که در ادعاهای خود در دریای مورد مناقشه چین جنوبی و تایوان خودمختار به طور فزاینده ای قاطعانه می شود، نیز محتمل است. در کنار آزمایش های تسلیحاتی کره شمالی، مسئله ای است.

در اینجا نگاهی به G7 و آنچه که باید انتظار داشته باشید را می بینید:

اجلاس G7 چیست؟

گروه هفت (G7) یک گروه غیررسمی از دموکراسی های صنعتی پیشرو بدون دبیرخانه دائمی یا وضعیت قانونی است. این کشور متشکل از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده است.

این گروه – به عنوان G6 – پس از بحران نفتی 1973 به عنوان انجمنی برای ثروتمندترین کشورها برای بحث در مورد مسائل اقتصادی جهانی تأسیس شد. کشورهای این کشور مجموعاً تولید ناخالص داخلی (GDP) سالانه 40 تریلیون دلار دارند که کمتر از نیمی از اقتصاد جهان است.

اعضای موسس اولین نشست خود را در سال 1975 در فرانسه برگزار کردند تا در مورد چگونگی مقابله با رکود عمیقی که پس از تحریم اعمال شده توسط کارتل نفت اوپک به وجود آمد، گفتگو کنند. یک سال بعد، کانادا هفتمین عضو شد.

یک فولکس واگن بیتل در خیابانی در اسن، آلمان به عنوان بخشی از اعتراض به ممنوعیت رانندگی اعمال شده در طول بحران نفت در سال 1973 به پایین کشیده می‌شود. معترضان با یک بنر بزرگ از پشت سر می‌روند.  عکس سیاه و سفید است.
آلمان در اوج بحران نفتی 1973 ممنوعیت رانندگی را اعمال کرد که منجر به اعتراض شد. روی این بنر نوشته شده است: «ثروتمندان اجازه رانندگی دارند، فقرا پس انداز خواهند کرد». [File: AP Photo)\]

روسیه در سال 1998 به گروه 8 ملحق شد اما پس از الحاق کریمه از سوی مسکو در سال 2014 از این گروه خارج شد.

ریاست اجلاس ها به صورت چرخشی بین هفت کشور عضو است و امسال نوبت میزبانی ژاپن است. در سال 2024 ایتالیا خواهد بود.

دو نماینده اتحادیه اروپا نیز به آن می‌پیوندند و در سال‌های اخیر شرکت رهبران برخی از کشورهای غیر G7 و سازمان‌های بین‌المللی در برخی از جلسات عادی شده است.

رهبران در مورد طیف گسترده ای از موضوعات از جمله سیاست های اقتصادی، امنیت، تغییرات آب و هوایی، انرژی و جنسیت بحث کردند.

چه کسی حاضر است؟

امسال رهبران استرالیا، برزیل، کومور (رئیس اتحادیه آفریقا)، جزایر کوک (رئیس مجمع جزایر اقیانوس آرام)، هند (رئیس گروه 20)، اندونزی (رئیس انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا)، جنوب از کره و ویتنام دعوت شده است که تاکید فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن بر اهمیت ارتباط با کشورهای در حال توسعه و همچنین متحدان و شرکای ایالات متحده است.

هدف دعوت از رهبران خارج از G7 گسترش همکاری در طیف وسیع تری از کشورها است.

اما گسترش اقتصادی کشورهایی از جمله برزیل، چین و هند (همه اعضای گروه بریکس، که شامل روسیه و آفریقای جنوبی نیز می‌شود) سؤالاتی را در مورد ارتباط G7 و نقش آن در هدایت اقتصاد جهانی که به طور فزاینده‌ای به رشد وابسته است، ایجاد کرده است. ملت های ثروتمند

رهبران سازمان ملل متحد، آژانس بین المللی انرژی، صندوق بین المللی پول، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، بانک جهانی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان تجارت جهانی نیز در لیست مهمانان حضور دارند.

چه چیزی مورد بحث قرار خواهد گرفت؟

این دیدار تنها چند روز پس از آن برگزار می‌شود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، سفر طوفانی به سراسر اروپا را برای دیدار با تعدادی از رهبران گروه 7 به پایان رساند.

هدف سفر زلنسکی ایجاد حمایت سیاسی قبل از یک ضد حمله گسترده برای بازگرداندن سرزمین های اشغال شده توسط نیروهای مسکو و تامین تعهدات تسلیحاتی جدید بود.

انتظار می رود رهبران گروه 7 به شدت جنگ روسیه علیه اوکراین را محکوم کنند و در عین حال متعهد به حمایت مداوم خود از اوکراین باشند. زلنسکی از طریق اینترنت به جلسه خواهد پیوست.

شونیچی سوزوکی، وزیر دارایی ژاپن در یک کنفرانس خبری گفت: «حمایت از اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه موضوعات اصلی گفتگو خواهد بود». ما به هماهنگی نزدیک با گروه 7 و جامعه بین‌المللی برای تقویت تأثیر تحریم‌ها برای دستیابی به هدف نهایی که وادار کردن روسیه به عقب‌نشینی است، ادامه خواهیم داد.»

گروهی از فعالان در اعتراض به نشست سران G7 در هیروشیما در 17 مه 2023 با در دست داشتن پلاکاردهایی شرکت می کنند که روی آن نوشته شده است: "نه G7!  نشست امپریالیستی!  بدون جنگ هسته ای!  دست از اوکراین پایین!  بدون جنگ با چین!" [Yuichi Yamazaki/AFP]
گروهی از فعالان در اعتراض به نشست سران G7 در هیروشیما شرکت کردند [Yuichi Yamazaki/AFP]

همچنین بر تهدیدات فزاینده پکن علیه تایوان، جزیره دموکراتیک خودگردانی که پکن ادعا می‌کند متعلق به خود است، و راه‌های کاهش وابستگی اقتصادی و وابستگی دموکراسی‌های غربی به چین، تمرکز خواهد شد.

این هفت رهبر همچنین نشان دادند که استفاده چین از اقدامات تجاری تنبیهی در دستور کار نشست سالانه سه روزه آنها قرار خواهد گرفت.

استفاده چین از تحرکات اقتصادی اجباری در سال‌های اخیر باعث نگرانی فزاینده در منطقه آسیا-اقیانوسیه و اروپا شده است، زیرا ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و لیتوانی با محدودیت‌های تجاری در پی اختلافات با پکن بر سر موضوعات مختلف از منشاء کووید- مواجه شدند. 19. 19 همه گیری در تایوان.

برای کشورهای در حال توسعه، از جمله بسیاری از مستعمرات سابق قدرت های غربی با دیدگاه ها و روابط متفاوت با روسیه و چین، G7 قرار است حمایت بیشتری در زمینه سلامت، امنیت غذایی و زیرساخت ها برای تقویت روابط نزدیک تر ارائه دهد.

کشورهای توسعه‌یافته در سال 2009 متعهد شدند که سالانه 100 میلیارد دلار بین سال‌های 2020 تا 2025 به کشورهای آسیب‌پذیری که تحت تأثیر تأثیرات و بلایای شدید مرتبط با آب و هوا قرار دارند، انتقال دهند – اما این هدف هرگز محقق نشد.

بر اساس گزارش سازمان غیردولتی بریتانیایی آکسفام، کشورهای ثروتمند G7 حدود 13 تریلیون دلار به عنوان کمک های توسعه ای پرداخت نشده و همچنین حمایت در مبارزه با تغییرات آب و هوایی به فقرا بدهکار هستند.

رشد سریع چت ربات هوش مصنوعی (AI) ChatGPT که در ابتدا از دستور کار خارج شد، بدین معناست که رهبران G7 دیگر نمی توانند مسائلی را که مطرح می کند نادیده بگیرند.

در ماه آوریل، کیشیدا با مدیر عامل OpenAI که سرویس ChatGPT را توسعه داد، ملاقات کرد و قانونگذاران اتحادیه اروپا از رهبران G7 خواستند راه هایی برای کنترل توسعه آن بیابند.

وزرای دیجیتال G7 در ماه آوریل توافق کردند که باید مقررات هوش مصنوعی «مبتنی بر ریسک» را اتخاذ کنند.

انتخاب مکان

هیروشیما زادگاه کیشیدا است و در سراسر جهان به عنوان اولین شهری که مورد اصابت سلاح هسته ای قرار گرفت، شناخته می شود. بمباران 1945 به پایان جنگ جهانی دوم کمک کرد، اما هیروشیما و ناکازاکی را ویران کرد و هزاران غیرنظامی را کشت.

انتخاب محل برگزاری کیشیدا نشان دهنده عزم وی برای قرار دادن خلع سلاح هسته ای و عدم اشاعه تسلیحات تسلیحات هسته ای در راس دستور کار نشست است.

راه خلع سلاح هسته ای با تهدیدهای اخیر روسیه در مورد سلاح های هسته ای در اوکراین و همچنین آزمایش های مکرر موشک های بالستیک کره شمالی و گسترش برنامه هسته ای ایران از سوی ایران دشوارتر به نظر می رسد.

یکی از دیپلمات‌های ارشد G7 به رویترز گفت: «نمی‌توانم بگویم که G7 این بحران‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را حل خواهد کرد، اما بدون موضع توافق شده از سوی G7، ما هیچ شانسی نداریم.»

نمایی از A-Dome در هیروشیما.  ساختمان ویران است، اما حفظ شده است.  دو نفر جلوی زیر چتر راه می روند.
انتظار می رود رهبران از پارک صلح در هیروشیما نیز بازدید کنند [Androniki Christodoulou/Reuters]

کیشیدا روز جمعه از رهبران ورودی در پارک صلح هیروشیما، قلب تجاری و سیاسی شهر در زمان پرتاب بمب استقبال خواهد کرد. او همچنین قصد دارد در اولین بازدید گروهی از سران برخی از کشورهای دارای سلاح هسته ای جهان، رهبران را تا موزه بمب اتمی همراهی کند. همچنین ممکن است جلسه ای با بازماندگان بمب اتمی برگزار شود.

کیشیدا شنبه گذشته در جریان بازدید از هیروشیما برای نظارت بر آماده سازی نشست در راس گفت: «من معتقدم اولین گام در هر تلاش برای خلع سلاح هسته ای ارائه تجربه دست اول از اثرات بمباران اتمی و انتقال قاطعانه واقعیت است. .

در حاشیه

انتظار می‌رود کیشیدا، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی در حاشیه نشست هیروشیما دیداری سه جانبه داشته باشند تا درباره کره شمالی، قاطعیت چین و جنگ روسیه علیه اوکراین گفتگو کنند.

کیشیدا و یون با هم در یادبود قربانیان بمب اتمی کره در هیروشیما ادای احترام خواهند کرد، زیرا دو کشور روابط خود را که به دلیل اختلافات ناشی از حاکمیت استعماری ژاپن بر شبه جزیره کره از سال 1910 تا 1945 باز می گردد، بازسازی می کنند.

یون به عنوان یکی از هشت کشور برای تبلیغ به این نشست دعوت شد.

در آستانه اجلاس نیز اعتراضاتی صورت گرفت.

[ad_2]