احکام برای متحدان میلوسویچ در تصمیم “سنگ بنا” تمدید شد | اخبار نسل کشی

[ad_1]

قضات سازمان ملل به طولانی‌ترین تعقیب جنایات جنگی که به جنگ‌های بالکان بازمی‌گردد پایان دادند.

قضات سازمان ملل با تمدید مجازات دو تن از متحدان سابق اسلوبودان میلوسویچ، رئیس جمهور فقید صربستان، آنها را در آخرین پرونده دادگاه لاهه به 15 سال حبس محکوم کردند که مربوط به جنگ های بالکان در دهه 1990 است.

پس از اینکه مکانیسم بین المللی باقیمانده برای دادگاه های جنایی (IRMCT) حکم تبرئه آنها را برای دست داشتن در جنایات در چندین شهرداری بوسنی – و یکی از شهرداری های کرواسی – به دلیل نقش آنها در این شهر لغو کرد، مجازات یوویکا استانیشیچ و فرانکو سیماتوویچ از 12 به 15 سال افزایش یافت. قضات تجدیدنظر گفتند که تامین مالی و آموزش شبه نظامیان صرب در طول تجزیه یوگسلاوی در سال 1992.

قاضی دادگاه، گراسیلا گاتی سانتانا، گفت استانیسیچ 72 ساله و سیماتوویچ 73 ساله “نیت مشترکی برای ادامه طرح جنایی مشترک برای حذف اجباری و دائمی اکثریت غیر صرب از مناطق وسیعی از کرواسی و بوسنی داشتند.”

وقتی سانتانا جمله را بیان کرد، هیچ کدام احساساتی از خود نشان ندادند.

استانیسیچ برای این جلسه در دادگاه حضور داشت، در حالی که سیماتوویچ از طریق لینک ویدیویی از بازداشتگاه سازمان ملل متحد را تماشا می کرد.

تصمیم IRMCT در محاکمه مجدد استانیشیچ و سیماتوویچ به طولانی‌ترین تعقیب جنایات جنگی که به جنگ‌های بالکان در اوایل دهه 1990 بازمی‌گردد، پایان می‌دهد.

سانتانا گفت: “این حکم نقطه عطفی در تاریخ ساز و کار است… مرجع استیناف تصمیم نهایی استیناف را صادر می کند.”

تعاملی - فروپاشی یوگسلاوی

جنگ‌های بالکان نشان‌دهنده درخواست‌های نوظهور برای خودمختاری در داخل یوگسلاوی توسط گروه‌های ملی‌گرا پس از مرگ رئیس‌جمهور جوسیپ بروز تیتو بود.

کرواسی و اسلوونی اولین کشورهایی بودند که در درگیری با ارتش یوگسلاوی تحت تسلط صرب‌ها برای کسب استقلال تلاش کردند.

بوسنی و هرزگوین کشور بعدی بود که برای کسب استقلال تلاش کرد.

استانیسیچ، رئیس سابق سرویس امنیت دولتی صربستان، و سیماتوویچ، افسر ارشد اطلاعاتی در این سرویس، تنها مقامات صرب هستند که توسط دادگاه سازمان ملل به دلیل دست داشتن در جنایات در بوسنی محکوم شده اند.

“کمپین ترور” نیروهای صرب

میلوسویچ به اتهام دخالت در جنگ های خونینی که پس از فروپاشی یوگسلاوی سابق آغاز شد، محاکمه شد، اما او در سال 2006 قبل از صدور حکم در سلول زندان خود درگذشت.

دادگاه بین‌المللی دادگستری همچنین رادوان کاراجیچ، رهبر سیاسی صرب‌های بوسنی و راتکو ملادیچ، فرمانده نظامی را به خاطر جنگ‌های بالکان محکوم کرد.

استانیسیچ و سیماتوویچ ابتدا یک دهه پیش توسط دادگاه جنایات جنگی یوگسلاوی سازمان ملل تبرئه شدند، اما اتاق استیناف دستور دادرسی مجدد را صادر کرد.

در سال 2021، قضات این دو را به دلیل کمک به آموزش و استقرار نیروهای صرب در جریان تسخیر بوسانسکی شاماک در آوریل 1992 محکوم کردند.

قضات در آن زمان گفتند که نیروهای صرب یک “کمپین وحشت” را برای بیرون راندن غیر صرب ها از جمله تجاوز، غارت و تخریب ساختمان های مذهبی در شهر به راه انداختند.

آنها همچنین مسلمانان بوسنیایی و کروات‌ها را در بازداشتگاه‌ها نگه می‌دارند و آنها را به کار اجباری، ضرب و شتم مکرر، شکنجه و گاهی قتل محکوم می‌کنند.

جنگ های بالکان منجر به کشته شدن حدود 130000 نفر و آواره شدن میلیون ها نفر دیگر شد.

پیامدهای جنگ در منطقه با درگیری در شمال کوزوو بین صرب‌ها و نیروهای حافظ صلح مورد حمایت ناتو ادامه دارد.

[ad_2]