ارتش سودان مشارکت در مذاکرات آتش بس در جده را تعلیق کرد | اخبار

[ad_1]

ارتش و گروه شبه‌نظامی RSF موافقت کردند که توافق آتش‌بس یک هفته‌ای را درست قبل از انقضای آن در روز دوشنبه پنج روز تمدید کنند.

یک منبع دیپلماتیک سودان به الجزیره گفت، ارتش سودان مشارکت خود را در گفتگوها در مورد آتش بس و دسترسی بشردوستانه به حالت تعلیق درآورده است که این نگرانی ها را نسبت به تجدید جنگ که ده ها هزار نفر را آواره کرده است، افزایش داده است.

گفت‌وگوها با نیروهای شبه‌نظامی رقیب پشتیبانی سریع (RSF) در شهر بندری جده عربستان سعودی در اوایل ماه مه آغاز شد و به اعلام تعهدات برای حفاظت از غیرنظامیان و دو توافق آتش‌بس کوتاه‌مدت منجر شد که مکرراً نقض شده‌اند.

ارتش و نیروهای RSF توافق کردند که آتش بس یک هفته ای را پنج روز قبل از پایان آن در اواخر روز دوشنبه تمدید کنند.

اواخر روز سه‌شنبه، درگیری‌های شدیدی در خارطوم، پایتخت سودان گزارش شد و ساکنان از نبرد شدید در هر سه شهر همجوار که پایتخت بزرگ سودان را در اطراف محل تلاقی رود نیل تشکیل می‌دهند – خارطوم، اومدورمان و خارطوم شمالی گزارش دادند.

محمد وال از الجزیره گفت که تعلیق آتش بس اوج هفته ها ناامیدی دولت سودان بود.

“[The] نیروهای RSF به نقض آتش بس ادامه دادند و این آتش بس هیچ فایده ای ندارد. ما هنوز از ارتش درباره جزئیات دلایل بیشتر نشنیده ایم [as to] چرا آنها عقب نشینی کردند.

وهل افزود: «هدف گفتگوها در جده توقف تخلفات و کمک به غیرنظامیان برای سازماندهی مجدد زندگی خود بود. “اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. هنوز افرادی هستند که خارطوم را ترک می کنند. ما هنوز افرادی را در خانه هایمان گرفتار کرده ایم زیرا [the] گزارش ها حاکی از آن است که نیروهای RSF از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش، هنگام بازدید از برخی از مواضع سربازان در خارطوم، با سربازان هلهله می کند.
عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش، هنگام بازدید از برخی از مواضع سربازان در خارطوم، با سربازان هلهله می کند. [Sudanese Army’s Facebook page via AFP]

این آتش‌بس با میانجیگری و نظارت از راه دور توسط عربستان سعودی و ایالات متحده انجام شد که می‌گویند از سوی هر دو طرف نقض شده است، اما اجازه ارسال کمک‌ها را می‌دهند.

جنگ نزدیک به 1.4 میلیون نفر را مجبور به ترک خانه های خود کرد، از جمله بیش از 350000 نفر که به کشورهای همسایه رفتند.

بیش از شش هفته پس از آغاز درگیری، سازمان ملل تخمین زد که بیش از نیمی از جمعیت – 25 میلیون نفر – به کمک و حفاظت نیاز دارند.

مناطقی از پایتخت تحت تأثیر غارت های گسترده و قطعی مکرر برق و آب قرار گرفته است. اکثر بیمارستان ها تعطیل هستند.

سازمان ملل، برخی آژانس‌های امدادی، سفارت‌خانه‌ها و بخش‌هایی از دولت مرکزی سودان عملیات‌های خود را به بندر سودان، در ایالت دریای سرخ سودان، مرکز اصلی کشتیرانی که در معرض ناآرامی‌ها قرار نگرفته، منتقل کرده‌اند.

از زمانی که عمر البشیر، رهبر سابق این کشور در یک خیزش مردمی در سال 2019 برکنار شد، رهبران ارتش و نیروهای RSF در شورای حاکم سودان پست‌های بلندپایه‌ای داشتند.

آنها در سال 2021 کودتا کردند زیرا مجبور بودند رهبری شورا را به غیرنظامیان بسپارند قبل از اینکه بر سر زنجیره فرماندهی و بازسازی RSF در انتقال برنامه ریزی شده سقوط کنند.

[ad_2]