استرالیا آماده صدور حکم در پرونده افترا جنایات جنگی | اخبار درگیری

[ad_1]

یک قاضی در استرالیا بعدازظهر پنجشنبه حکم خود را در مورد یک پرونده افترا که توسط بن رابرتز اسمیت، ممتازترین سرباز زنده این کشور مطرح شده است، اعلام خواهد کرد.

آنتونی بزانکو پس از شکایت رابرتز اسمیت از سه روزنامه به اتهام افترا پس از مجموعه ای از گزارش ها در سال 2018 که او را به جنایات نظامی متهم کردند، در ساعت 14:15 (04:15 به وقت گرینویچ) در دادگاه فدرال سیدنی شروع به صدور حکم خواهد کرد.

این پرونده از طریق 110 روز جلسات استماع که به دلیل همه‌گیری کووید-19 به تعویق افتاد و با استدلال پایانی در ژوئیه 2022 به پایان رسید، تکان داد.

این دادرسی شامل بیش از 40 شاهد است و هزینه آن حدود 25 میلیون دلار استرالیا (16.3 میلیون دلار) برآورد شده است.

در اینجا چیزی است که شما باید بدانید.

بن رابرتز اسمیت کیست؟

بن رابرتز اسمیت در سال 1978 در پرث در استرالیای غربی متولد شد و زمانی که تنها 18 سال داشت در ارتش استرالیا ثبت نام کرد و بعداً دو تور را در تیمور شرقی به پایان رساند.

او در سال 2003 به هنگ ویژه خدمات هوایی (SASR) پیوست.

رابرتز اسمیت که چندین بار بین سال‌های 2006 تا 2012 در افغانستان اعزام شد، به دلیل “بارزترین شجاعت در عمل در شرایط بسیار خطرناک” در طول ماموریت در سال 2010 برای ردیابی یک فرمانده ارشد طالبان، نشان ویکتوریا صلیب، بالاترین افتخار استرالیا را دریافت کرد.

رابرتز اسمیت که با دو دختر نوجوان طلاق گرفته است، 10 سال پیش ارتش را ترک کرد و مدرک بازرگانی گرفت و بعداً به گروه رسانه ای شبکه هفت پیوست و به یک سخنران انگیزشی تبدیل شد.

Seven یک وام اولیه برای کمک به تامین مالی این اقدام قانونی ارائه کرد و آن را در مقابل گروه رسانه ای رقیب Nine که مالک Age و Sydney Morning Herald است قرار داد.

سیدنی مورنینگ هرالد پس از پایان پرونده گزارش داد که سرباز سابق در طول جلسات با نقاب و ناخوانا در پشت دادگاه نشسته بود.

روزنامه بریتانیایی گاردین می‌گوید رابرتز اسمیت در هر جلسه با رفتار یک «نظاره‌گر ناراضی» در یک صندلی می‌نشیند، حتی زمانی که شاهدان – از جمله ده‌ها سرباز فعال و سابق و همچنین غیرنظامیان افغان – گزارش‌های دقیقی از وحشیگری ادعایی او ارائه کردند. .

چرا به اتهام افترا شکایت کرد؟

روزنامه های سیدنی مورنینگ هرالد، ایج و کانبرا تایمز در سال 2018 مقالاتی در مورد قتل غیرنظامیان افغان توسط اعضای نیروهای ویژه استرالیا در زمانی که بین سال های 2009 تا 2012 در این کشور مستقر بودند، منتشر کردند.

علاوه بر متهم کردن رابرتز اسمیت به همدستی در قتل شش افغان، گزارش ها همچنین ادعا می کنند که او سربازان همکار خود را مورد آزار و اذیت قرار داده و معشوق سابق خود را مورد ضرب و شتم قرار داده است.

رابرتز اسمیت در طرح شکایت گفت که این مقالات به شهرت او لطمه زدند زیرا آنها پیشنهاد می کردند که او “قواعد اخلاقی و قانونی درگیری نظامی را نقض کرده است” و او را به عنوان یک جنایتکار معرفی کرده است.

او گفت که آنها همچنین پیشنهاد کردند که “کشور خود و ارتش استرالیا را رسوا کرده است”.

بن رابرتز اسمیت مدت کوتاهی پس از دریافت صلیب ویکتوریا با ملکه بریتانیا، الیزابت ملاقات می کند.  او با لباس فرم است.  ملکه لباس آبی پوشیده و کیف سفیدی را روی بازوی خود حمل می کند.  آنها شاد و آرام به نظر می رسند.
بن رابرتز اسمیت مدت کوتاهی پس از اعطای نشان ویکتوریا با ملکه بریتانیا، الیزابت دوم ملاقات می کند. [File: Anthony Devlin/Pool via AP Photo]

رابرتز اسمیت با رد این اتهامات گفت که با انتشار این مقالات “به شدت آسیب دیده” و به دنبال خسارت و هزینه های تشدید شده است.

او مبلغ مورد نظر خود را مشخص نکرد.

قوانین هتک حیثیت استرالیا اخیراً برای کنترل میزان پرداخت‌های بالقوه اصلاح شده است، اما پرونده رابرتز-اسمیت تحت قانون قبلی که اجازه پرداخت خسارت نامحدود را می‌داد، مطرح شد.

چگونه دادگاه افترا به جنایات جنگی تبدیل شد؟

Sydney Morning Herald و Age دفاع «حقیقت» را انتخاب کردند، به این معنی که باید به قاضی ثابت می کردند که ادعاهایی که در مورد رفتار سرباز چاپ کرده بودند – بر اساس تعادل احتمالات، درست است. بار اثبات در دادگاه مدنی کمتر از پرونده های کیفری است.

دیوید رولف، استاد دانشکده حقوق دانشگاه سیدنی که متخصص در حقوق رسانه است، به رویترز گفت: «از آنجایی که دفاع اصلی در اینجا حقیقت است، محاکمه عملاً به یک محاکمه جنایات جنگی تبدیل شده است.

این نشریات در پرونده های اولیه خود به کنوانسیون ژنو برای رفتار با اسیران جنگی و همچنین حمایت از افراد غیرنظامی در زمان جنگ اشاره کردند و اشاره کردند که استرالیا یکی از طرفین کنوانسیون ها بود.

در یکی از شدیدترین اتهامات، شاهدان روزنامه به دادگاه گفتند که چگونه در سال 2012 یک مرد افغان دستبند بسته در روستای داروان پس از اینکه رابرتز اسمیت او را از صخره لگد کرد و سپس به دو سرباز دیگر دستور داد تا او را با شلیک گلوله بکشند، کشته شد.

رابرتز اسمیت و یک سرباز دیگر شهادت دادند که قتل قانونی بود زیرا این مرد به عنوان پیشاهنگ برای دشمن کار می کرد.

دفاعیات استدلال کرد که سربازانی که علیه رابرتز اسمیت شهادت دادند شایعاتی بودند که انگیزه آنها طمع و حسادت بود.

حکم روز پنجشنبه در بحبوحه تمرکز فزاینده بر رفتار ارتش استرالیا صادر شد.

گزارش برجسته بریتون که در سال 2020 به شکل بسیار ویرایش شده منتشر شد، نشان داد که “شواهد موثقی” وجود دارد که نشان می دهد اعضای نیروهای ویژه به طور غیرقانونی 39 نفر را در حین استقرار در افغانستان کشته اند.

در این گزارش نامی از سربازان ذکر نشده است، اما توصیه شده است که 19 نفر از اعضای فعلی یا سابق نیروهای ویژه توسط پلیس به دلیل 23 حادثه مربوط به کشتار “زندانیان، کشاورزان یا غیرنظامیان” بین سال های 2009 تا 2013 مورد بازرسی قرار گیرند.

دفتر تحقیقات ویژه (OSI) تأسیس شد و در ماه مارس یک سرباز 41 ساله سابق را به قتل به دلیل مرگ یک مرد افغان متهم کرد.

OSI نام این مرد را اعلام نکرد، اما پخش کننده عمومی ABC استرالیا او را الیور شولتز، یک سرباز سابق نیروهای ویژه برنده جایزه معرفی کرد که در تحقیقاتی که در مارس 2020 پخش شد نشان داده شد که مردی افغان را در حالی که روی زمین دراز کشیده بود، تیراندازی می کند.

او اولین سرباز یا عضو سابق ارتش استرالیا است که به جنایات جنگی متهم شده و در صورت محکومیت به حبس ابد محکوم می شود.

[ad_2]