استوارت رودز، رهبر تیم سوگند به 18 سال زندان محکوم شد | اخبار دادگاه

[ad_1]

استوارت رودز، بنیانگذار گروه راست افراطی Oath Keepers، به دلیل نقش داشتن در حمله به ساختمان کنگره ایالات متحده در 6 ژانویه 2021 به 18 سال زندان محکوم شد.

این طولانی‌ترین حکمی است که تاکنون برای هر کسی که در شورش‌های 6 ژانویه که به دنبال باطل کردن شکست دونالد ترامپ در انتخابات 2020، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بود، درگیر شده است.

اما با این وجود، این حکم کمتر از 25 سالی بود که دادستان در این پرونده به دنبال آن بود، با این استدلال که رودز همچنان خطری برای دموکراسی آمریکایی است.

آمیت مهتا، قاضی منطقه ای ایالات متحده، زمانی که تصمیم خود را اعلام کرد، این استدلال را پذیرفت و گفت که رودز، 58 ساله، یک “تهدید مستمر” محسوب می شود.

مهتا در هنگام صدور حکم گفت: «آقای رودز، برای دهه‌ها مشخص بود که شما می‌خواهید دموکراسی در این کشور به خشونت تبدیل شود.

لحظه ای که آزاد می شوید، هر زمان که ممکن باشد، آماده خواهید بود که علیه دولت خود اسلحه به دست بگیرید.»

مردمی که بنرهای ترامپ و پرچم های آمریکا را به اهتزاز در می آورند، در حالی که دود و گاز اشک آور از شورش بلند می شود، بیرون ساختمان کنگره آمریکا تجمع کردند.
هجوم هواداران رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ به ساختمان کنگره ایالات متحده در 6 ژانویه 2021 [File: John Minchillo/Reuters]

رودز که در ماه نوامبر به جرم توطئه فتنه انگیز محکوم شد، پیش از صدور حکم روز پنجشنبه به دادگاه گفت که با او به عنوان یک “زندانی سیاسی” رفتار شده است.

او دستور دادن به اعضای سازمان سوگند برای حمله به کاپیتول را رد کرد و در بیانیه خود اعلام کرد که تنها قصدش محافظت از ایالات متحده در برابر افرادی است که “کشور ما را ویران می کنند”.

رودز با استفاده از اصطلاحی برای شرکت کنندگان در 6 ژانویه — “J6er” — اتهامات جنایی علیه او و حداقل 950 متهم دیگر را محکوم کرد.

او در دادگاه گفت: «من معتقدم این کشور به طرز باورنکردنی تقسیم شده است. و این پیگرد قانونی – نه فقط علیه من، بلکه علیه همه J6ers – اوضاع را بدتر می کند. من فکر می کنم هر J6er یک زندانی سیاسی است و همه آنها به شدت بیش از حد ارزیابی شده اند.”

قاضی مهتا در اظهارات خود به طور مستقیم به این نگرانی ها پرداخت: “شما یک زندانی سیاسی نیستید، آقای رودز.”

تمدید مجازات روز پنجشنبه همچنین شامل افزایش “تروریسم” بود که اولین مورد برای یک پرونده 6 ژانویه بود.

قضات در پرونده های جداگانه درخواست های وزارت دادگستری را برای اعمال “تقویت تروریسم” به عنوان مجازات برای ارعاب یا اجبار دولت رد کرده اند.

کاترین راکوچی، دستیار دادستان ایالات متحده، در پیگیری این حکم طولانی تر، به اظهاراتی اشاره کرد که رودز از زندان گفت که انتخابات 2020 را دزدیده شده و رقابت آتی ریاست جمهوری 2024 را مورد تردید قرار داده است.

او استدلال کرد که این اظهارات نشان می دهد که رودز فکر نمی کند 6 ژانویه یک “انحراف” است.

در همین حال، فیلیپ لیندر، وکیل مدافع اعلام کرد که موکلش به حکم خود اعتراض خواهد کرد. او ادعا می کند که رودس به عنوان بزغاله مورد استفاده قرار گرفته است.

لیندر گفت: «اگر می‌خواهید روی J6 چهره‌ای نشان دهید، باید آن را به ترامپ، رسانه‌های راست‌گرا، سیاستمداران و همه افرادی که این روایت را گفته‌اند، نشان دهید.

کلی مگز، رهبر شاخه فلوریدا سوگند کیپرز که به توطئه فتنه انگیز نیز محکوم شده بود، روز پنجشنبه به 12 سال زندان محکوم شد.

محکومیت این دو مرد به دلیل توطئه فتنه انگیز در ماه نوامبر در سیستم قضایی ایالات متحده امری نادر است. قبل از محاکمه Oath Keepers، آخرین باری که وزارت دادگستری یک پرونده توطئه فتنه‌انگیز را تحت پیگرد قرار داد در سال 2010 بود – و شکست خورد.

آخرین پیگرد قانونی موفق در سال 1995 پس از یک توطئه خنثی شده برای انفجار مقر سازمان ملل متحد در نیویورک و سایر ساختارها بود.

اما پس از محکومیت محافظان سوگند، وزارت دادگستری با موفقیت چهار عضو گروه راست افراطی Proud Boys را نیز به دلیل نقش داشتن در حمله 6 ژانویه به توطئه فتنه انگیز محکوم کرد. آنها شامل رهبر گروه انریکه تاریو هستند.

حکم روز پنجشنبه به عنوان زنگ خطری برای احکام بالقوه زندان پسران مغرور در نظر گرفته می شود. آنها قرار است در ماه آگوست و سپتامبر محکوم شوند.

قبل از محکومیت 18 ساله رودز، طولانی ترین مدت زندانی که برای افرادی که در حملات 6 ژانویه دخیل بودند، 14 سال بود.

اوایل این هفته، کریستوفر ری گریدر، اپراتور کارخانه شراب سازی تگزاس به دلیل یورش به ساختمان کنگره آمریکا به هفت سال زندان محکوم شد. دادستان های پرونده گریدر مدعی شدند که او مسئول “به حرکت درآوردن” مجموعه ای از وقایع است که منجر به مرگ یکی از شورشیان همکارش شد.

در ویدیویی از شورشیان که به سمت ساختمان کنگره آمریکا هجوم می‌آورند، مردی با رنگ زرد حلقه زده است
وزارت دادگستری ایالات متحده عکس هایی را منتشر کرد که نشان می دهد کریستوفر ری گریدر با قاب زرد در حال ورود به ساختمان کنگره ایالات متحده در 6 ژانویه 2021 است. [Justice Department/AP Photo]

نگهبانان سوگند – گروهی که به خاطر “سوگند” آنها برای دفاع از قانون اساسی نامگذاری شده اند – متهم به استفاده از یک موقعیت نظامی برای نفوذ به کاپیتول در 6 ژانویه شدند.

دادستان ها همچنین گفتند که این گروه یک انبار اسلحه در هتلی در ویرجینیا در نزدیکی واشنگتن نگه داشته تا گروه های “نیروی واکنش سریع” بتوانند در صورت نیاز از آنها استفاده کنند.

به گفته وزارت دادگستری، بیش از 1000 نفر در ارتباط با شورش از 6 ژانویه 2021 دستگیر شده اند که بیش از نیمی از آنها، 570 نفر، به اتهامات فدرال اعتراف کرده اند.

[ad_2]