اسرائیل ادعاهای حمایت موساد از اعتراضات سراسری را رد کرد | اخبار سیاسی

[ad_1]

دولت ادعاهای موجود در اسناد فاش شده مبنی بر اینکه سرویس اطلاعاتی این کشور اسرائیلی ها را برای پیوستن به تظاهرات گسترده تشویق کرده است را رد می کند.

دولت اسرائیل ادعاهای مطرح شده در اسنادی را که ادعا می شود از پنتاگون درز کرده است مبنی بر حمایت رهبران سرویس اطلاعاتی خارجی موساد از اعتراضات سراسری علیه اصلاحات اساسی پیشنهادی در قوه قضاییه اسرائیل رد کرده است.

نیویورک تایمز روز شنبه ارزیابی را منتشر کرد که به گزارش اطلاعاتی اول مارس نسبت داد که رهبری موساد پرسنل خود و شهروندان اسرائیلی را تشویق به پیوستن به اعتراضات گسترده کرده است. این روزنامه گفت که اگرچه اسناد فاش شده معتبر به نظر می رسند، اما این به معنای دقیق بودن آنها نیست.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که این گزارش “کاذب و بدون هیچ مبنایی” است.

در این بیانیه آمده است: «موساد و مقامات ارشد آن کارکنان آژانس را تشویق به پیوستن به تظاهرات ضد دولتی، تظاهرات سیاسی یا هر گونه فعالیت سیاسی نکرده اند – و نمی کنند».

برنامه‌های نتانیاهو برای اصلاح قوه قضاییه از زمان روی کار آمدن ائتلاف احزاب راست‌گرا و مذهبی در اواخر سال گذشته خشم عمومی بی‌سابقه‌ای را برانگیخت و همچنین هشدار را در میان متحدان غربی اسرائیل برانگیخت.

قانون پیشنهادی به پارلمان این امکان را می دهد که تصمیمات دیوان عالی کشور را لغو کند و انتصابات قضایی را کنترل کند.

پس از هفته‌ها تشدید تظاهرات، نتانیاهو در اواخر مارس از موضع خود عقب نشینی کرد و گفت که اصلاحات بحث برانگیز را به تعویق می‌اندازد تا امکان گفتگو با احزاب مخالف را فراهم کند.

وزارت دادگستری ایالات متحده روز جمعه گفت که با وزارت دفاع در تماس است و تحقیقاتی را در مورد افشای اسنادی که چندین موضوع امنیت ملی را پوشش می دهد، آغاز کرده است. او از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد.

[ad_2]