اعتراضات پس از اتهامات بازداشت رهبر سنگال آغاز شد | اخبار مربوط به اعتراضات

[ad_1]

عثمان سونکو، رهبر مخالفان، پس از اینکه تلاش کرد کاروانی از وسایل نقلیه را به داکار هدایت کند، به خانه اش برده شد.

معترضان روز دوشنبه در داکار پایتخت سنگال با نیروهای امنیتی درگیر شدند و در اعتراض به رفتار عثمان سونکو، رهبر مخالفان، که به اتهام تجاوز در دادگاه محاکمه شده است، خودروها را سوزاندند و سنگرها را ساختند.

درست یک روز پیش از آن، سونکو – بنیانگذار حزب چپ‌گرا PASTEF – تلاش کرد تا آنچه را که “کاروان آزادی” یا “کاروان آزادی” می‌خواند، از شهر زیگوینچور، جایی که شهردار آن است، به داکار هدایت کند.

اما کاروان وسایل نقلیه غیرقانونی تشخیص داده شد و به خانه ای که سونکو در داکار دارد منحرف شد.

آنتوان فلیکس دیومه، وزیر کشور، دستگیری سونکو را رد کرده است، اما حامیان و سیاستمداران دیگر می گویند که نیروهای امنیتی مانع از ملاقات آنها شده اند.

گفته می شود پلیس همچنین جاده های اطراف محل سکونت سونکو را در منطقه کور گورگی داکار مسدود کرده است. این محدودیت‌ها نگرانی‌هایی را در مورد حقوق سونکو و سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری آینده سنگال در سال 2024 که در آن رهبر PASTEF نامزد است، افزایش داده است.

عثمان سونکو، با لباس سفید، در یک کنفرانس خبری در داکار، سنگال، 8 مارس 2021 صحبت می کند.
رهبر اپوزیسیون عثمان سونکو با اتهامات تجاوز جنسی روبرو است که می تواند نامزدی او را از مسیر خارج کند [File: Cooper Inveen/Reuters]

شعبه سنگال عفو بین الملل: “محدودیت های آزادی عثمان سونکو برای آمدن و رفتن بدون اطلاع قبلی غیرقانونی است و باید پایان یابد.” در توییتر منتشر شداز مقامات خواست تا از حاکمیت قانون حمایت کنند.

المالک ندایی، دبیر ارتباطات ملی پاستف، بیانیه ای شدیداً در حساب توییتر خود منتشر کرد. ندایه که نامزد PASTEF را “رئیس جمهور سونکو” خطاب می کند، مقامات سنگال را به مصادره تلفن ها، لپ تاپ و وسایل شخصی سونکو و سد کردن خانه اش متهم کرد.

ندایی نوشت: «آنها از دسترسی به کارکنان، وکیل و والدینش که برای ملاقات با او می آیند، خودداری می کنند. ما می توانیم به شما بگوییم که رئیس جمهور @SonkoOfficiel اکنون در زندان است. ما باید برای آزادی او بجنگیم.»

وزیر کشور دیوم در پاسخ به این انتقاد به شبکه تلویزیونی سنگال RTS گفت که “حفظ نظم عمومی و حفاظت از امنیت مردم و اموال از اختیارات دولت است”.

در اعتراض، هواداران ظاهراً به سمت پلیس در بیرون خانه سونکو سنگ پرتاب کردند، در حالی که مجریان قانون با گاز اشک آور پاسخ دادند.

این آخرین موج خشونت در رقابت شدید بین سونکو و رئیس جمهور فعلی مکی سال، یک میانه رو به نمایندگی از حزب اتحاد برای جمهوری بود.

مکی سال در حین راه اندازی پالایشگاه نفتی Dangote در Ibeju-Lekki، لاگوس، نیجریه، صحبت می کند.
منتقدان حدس می‌زنند که مکی سال، رئیس‌جمهور سنگال می‌تواند برای سومین دوره ریاست‌جمهوری، با آزمایش محدودیت‌های قانون اساسی، به دنبال ریاست‌جمهوری باشد. [File: Temilade Adelaja/Reuters]

در اوایل ماه جاری، پس از فراخوان سونکو برای اعتراض در پاسخ به مشکلات حقوقی مداوم خود، حداقل یک نوجوان در داکار کشته و 30 نفر زخمی شدند.

او اخیراً پس از تصمیم دادگاه تجدیدنظر برای افزایش مجازات وی، در یک پرونده افترا به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شد. او ابتدا در ماه مارس به دو ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

این تصمیم تهدید می کند که او را واجد شرایط برای رقابت های ریاست جمهوری آینده نمی کند. انتظار می رود سونکو در اول ژوئن برای پرونده دیگری به دادگاه بازگردد، این بار به اتهام تجاوز و تهدید به زنی در سالن ماساژ در سال 2021.

دادستان ها قصد دارند در این جلسه 10 سال حبس بخواهند که می تواند تلاش سونکو برای ریاست جمهوری را نیز از مسیر خارج کند.

در همین حال، سونکو و متحدانش رئیس جمهور سال را به تلاش برای خرابکاری در نامزدی او متهم کرده اند. سونکو پیش از این در انتخابات ریاست جمهوری 2019 با سال رقابت کرد و سوم شد.

به طور معمول، روسای جمهور سنگال به دو دوره محدود می شوند. اما منتقدان نگرانند که سال از تغییر قانون اساسی در سال 2016 به عنوان بهانه ای برای نامزدی برای سومین دوره ریاست جمهوری استفاده کند.

زمانی که سال برای اولین بار در سال 2012 انتخاب شد، یک دوره ریاست جمهوری هفت سال به طول انجامید. اما در سال 2016، سنگال یک همه پرسی برای کاهش دوره ریاست جمهوری به پنج سال برگزار کرد.

سال دوره هفت ساله کامل خود را سپری کرد و سپس در سال 2019 مجدداً برای یک دوره پنج ساله انتخاب شد. اما او در بیانیه‌های رسانه‌ای اشاره کرد که اصلاحات قانون اساسی زمان را به عقب برمی‌گرداند – و طبق مفاد آن می‌تواند برای دومین دوره پنج ساله نامزد شود.

این یک ادعای بسیار بحث برانگیز در سیاست سنگال است که منجر به سؤالاتی در مورد اینکه آیا سال دوباره در سال 2024 نامزد خواهد شد یا خیر – و در مورد قدرت دموکراسی این کشور غرب آفریقا.



[ad_2]