‘الهام بزرگ’: امبیید MVP NBA و رویاهای حلقه کامرون | اخبار بسکتبال

[ad_1]

یائونده، کامرون – پس از اینکه جوئل امبید، مرکز فیلادلفیا 76ers سرانجام به رویای خود مبنی بر تبدیل شدن به با ارزش ترین بازیکن NBA (MVP) در اوایل این ماه دست یافت، گفت که می خواهد مردم را در کامرون و در قاره وسیع تر الهام بخشد.

او به خبرنگاران گفت: «من همیشه به خصوص برای مردم کامرونی و آفریقایی خود احساس الگو بودن کرده ام. “فقط با نگاه کردن به داستان من، آنها می توانند به آن نگاه کنند و بگویند وای، او این کار را کرد.”

این بازیکن 29 ساله در 3 می و قبل از نیکولا جوکیچ از دنور ناگتس – برنده سال های 2021 و 2022 – و جیانیس آنتتوکومپو که جوایز 2019 و 2020 را با میلواکی باکس بردند، جایزه MVP 2023 را دریافت کرد.

این لحظه بزرگی برای امبید بود که دو سال متوالی پس از MVP Jokic دوم شد. میانگین 33.1 امتیاز او در هر بازی در سال جاری بسیار بهتر از صربستانی بود – امبید برای دومین بار متوالی فصل عادی را به عنوان بهترین گلزن به پایان رساند.

قهرمانی امبیید به این معنی است که بازیکنی که در سال 2012 کامرون را ترک کرد تا بسکتبال را در ایالات متحده دنبال کند، تنها دومین آفریقایی است که پس از Hakeem Olajuwon نیجریه ای در سال 1994، به این افتخار افتخار می کند.

این موفقیت نشان دهنده موفقیت کامرون در NBA است، جایی که روبن برتراند بومتیر-بومتیه پایه ها را با پورتلند تریل بلیزرز در سال 2001 پایه گذاری کرد.

در عین حال، تیم ملی کامرون عملکرد ضعیفی داشته و امبیید بعید به نظر می رسد که برای شیرهای رام نشدنی بازی کند.

جوئل امبید، مرکز فیلادلفیا 76رز مقابل ال هورفورد مرکز بوستون سلتیکس به سبد رسید.
امبید، سمت چپ، مقابل ال هورفورد مرکز بوستون سلتیکس به سمت سبد می رود [Eric Hartline/USA TODAY Sports via Reuters]

“او به ما انگیزه می دهد”

اکنون 7 فوت (2.1 متر)، ویژگی های امبید به لطف تبار کامرونی او مورد توجه مربیان و پیشاهنگان بسکتبال آمریکایی قرار گرفت.

یکی از آنها جو تومو است که در سال 1994 در دانشگاه جورج تاون در سال 1994 با MVP آلن آیورسون 2001 به عنوان گارد نقطه شراکتی بی‌وقفه تشکیل داد.

تومو توانست جان تامپسون سرمربی تیم را متقاعد کند که کامرون استعدادهای زیادی دارد. اینگونه بود که Boumtje-Boumtje در سال 1997 از کامرون به دانشگاه جورج تاون پیوست و قبل از انتخاب شدن در دور دوم درفت NBA در سال 2001 توسط پورتلند تریل بلیزرز، بسکتبال کالج بازی کرد.

ایو تسالا، بازیکن سابق که تا سال 2022 رئیس ارتباطات فدراسیون بسکتبال کامرون بود، گفت: “جو به دلیل مصدومیت فرصت بازی در NBA را نداشت، اما در را برای کامرونی ها در لیگ باز کرد.”

سفر Embiid به NBA یک سفر شهاب‌سنگ بوده است. او در ابتدا می خواست والیبالیست شود و تنها در ۱۵ سالگی بسکتبال را شروع کرد که عمویش دیدیه یانگا، بسکتبالیست سابق نیروهای ارتش و پلیس (FAP) که در تعطیلات در کامرون از ساحل عاج بود و در آنجا بسکتبال مدیریت می کرد. تیم، امبیید جوان را دید.

تسالا، یکی از هم تیمی های قدیمی عموی امبید، گفت که یانگا به تومو گفت که برادرزاده بزرگی دارد که می تواند بازیکن خوبی باشد.

امبید در آکادمی کوسانگوه توومو ثبت نام کرد که در سال 2003 تأسیس شد، جایی که تسالا در سال 2011 معاون رئیس جمهور بود.

تسلا به الجزیره گفت: «پس از آن فصل، ما کمپ Luc Mbah a Moute را داشتیم که در آن Embiid انتخاب شد و به برنامه بسکتبال بدون مرز در ژوهانسبورگ دعوت شد.

امبید در سال 2012 زمانی که 16 سال داشت به ایالات متحده نقل مکان کرد و دو سال بعد توسط 76ers به ​​خدمت سربازی درآمد.

از درفت امبید گرفته تا انتخاب سیاکام در سال 2016 توسط تورنتو رپتورز و انتخاب کولوکو توسط رپتورز در درفت 2022، کامرون اکنون یکی از کشورهای آفریقایی با بیشترین نماینده در NBA است.

Embiid جایزه MVP NBA 2023 خود را دریافت کرد
Embiid قبل از نیکولا جوکیچ و جیانیس آنتتوکومپو جایزه MVP 2023 را دریافت کرد. [Eric Hartline-USA TODAY Sports via Reuters]

جیمز آماسوکا، مهاجم کوچک 19 ساله با اونیکس یائونده در مسابقات قهرمانی ملی بسکتبال مردان کامرون، پس از دریافت جایزه ام بی‌پی، فرصت‌های بیشتری برای بازی در NBA دید.

این نوجوان 1.98 متری (6 فوت 5 اینچی) که به کامرون کمک کرد تا برای مسابقات FIBA ​​AfroCan 2023، یک تورنمنت تیم ملی که مختص بازیکنان آفریقایی است، راه یابد، گفت: “این الهام بخش بزرگی برای ما بسکتبالیست های کامرونی است.”

جوئل واقعا به ما انگیزه می دهد. اکنون می دانیم که فرصت بیشتری برای کامرونی ها برای بازی در NBA وجود دارد.

لیلا امبیزنوی، برنده چهار بار قهرمانی بسکتبال زنان در مسابقات قهرمانی کشور، گفت که MVP امبیید به او شجاعت رویاهای بزرگ داد.

“دیدن یک آفریقایی، به ویژه یک کامرونی، تبدیل شدن به بهترین بسکتبالیست جهان به من جرات بیشتری در این مرحله از بسکتبالم می دهد تا به جلو بروم. من ممکن است روزی در یک لیگ حرفه ای یا WNBA در ایالات متحده بازی کنم.” او به الجزیره گفت.

مهاجم 1.66 متری 24 ساله یائونده در چندین اردوی بسکتبال با هدف جذب بازیکنان جوان با استعداد برای آکادمی NBA آفریقا شرکت کرده است. لیلا هنوز موفق نشده است، اما معتقد بود که هنوز می تواند به بسکتبال نخبگان راه پیدا کند.

پیش بینی من برای سال های آینده این است که استعدادم را در خارج از کشور نشان دهم. من می دانم که فقط استعداد و ثبات می تواند من را به آنجا برساند.”

اما علیرغم پتانسیلی که دارد، کامرون لیگ ملی بسکتبال پردرآمدی ندارد. لیگ های بسکتبال مردان و زنان آن به سختی نیازهای مالی اولیه بازیکنان خود را تامین می کند.

Ebaku Akumenzoh، مهاجم سابق FAP که از سال 2013 تا 2022 برای این تیم بازی کرده است، گفت: «بسیاری از بچه‌هایی که بسکتبال را دوست دارند و بازی می‌کنند از خانواده‌هایی هستند که با مشکل مواجه هستند، بنابراین در خوردن غذا مشکل دارند، زیرا باید دو بار در روز تمرین کنند.

«بسته پرداخت نمی تواند تضمین کند [the players] سه وعده غذای مربعی در روز آنها همیشه به دنبال راهی برای زنده ماندن هستند، زیرا برخی از بازیکنان تمرینات خود را برای انجام کارهای دیگر صرف نظر می کنند.

مسابقات لیگ ملی اغلب در زمین‌های اجاره‌ای و سازه‌های دولتی مانند مجموعه ورزشی چندمنظوره Yaoundé برگزار می‌شود که در سال‌های 2015 و 2021 میزبان آفروبسکت زنان بود. خود تیم‌ها امکاناتی برای تمرین یا میزبانی مسابقات ندارند.

آکومنزو معتقد است که فدراسیون بسکتبال کامرون باید توسعه این بازی را افزایش دهد.

اباکو گفت: «اگر این بازی بتواند توسط فدراسیون سودآور باشد، آن‌وقت حامیان مالی و دولت می‌توانند کارهای بیشتری مانند ساخت زمین‌ها و تخصیص آنها به تیم‌ها انجام دهند.»

در همین حال، کامرون هرگز در آفروبسکت مردان فیبا نبرده و نتوانسته است در جام جهانی بسکتبال 2023 جایگاهی کسب کند و فوق ستاره های کامرونی NBA مانند سیاکام و امبید هرگز برای تیم ملی بازی نکرده اند.

یک رابطه پیچیده

با اینکه امبیید بالاخره عنوان MVP مورد علاقه اش را به دست آورد، بسیاری از کامرونی ها مشتاق هستند ببینند آیا او برای سرزمینش بازی خواهد کرد یا خیر.

در سال 2018، امبید به L’Equipe گفت که بین کامرون، فرانسه – جایی که خانواده‌اش زندگی می‌کنند و او اغلب به آن سفر می‌کند – و ایالات متحده را انتخاب خواهد کرد و در سال 2022، Embiid تابعیت فرانسه را گرفت. شایعه شده است که او پیش از المپیک 2024 پاریس به تیم ملی فرانسه ملحق می شود، اما او هنوز به Les Bleus از وینسنت کوله که نقره المپیک 2020 را به دست آورد، نپیوسته است.

NBA یک سازمان قدرتمند و بسته باقی می ماند که تیم های آن تأثیر زیادی بر این دارند که آیا مقامات آنها نماینده تیم های ملی کشورشان هستند یا نه. امبید گفت که در حالی که او “وطن پرست” بود و اولین گزینه او احتمالا شیرهای رام نشدنی خواهد بود، 76ers مبلغ هنگفتی را برای قرارداد او خرج کردند و به او اجازه ندادند به “محیط بدون مراقبت های پزشکی خوب” برود.

کامرون در مرحله مقدماتی بازی های المپیک 2024 در ماه اوت در نیجریه بازی خواهد کرد.

در حالی که آلفرد آبویا، مربی کامرون و بازیکن سابق بسکتبال کالج، به الجزیره گفت که بعید است امبیید رنگ های کشور را به کار گیرد – اگرچه او امید خود را از دست نداده بود.

این به او بستگی دارد [Embiid]، اگر فکر می کند می تواند برای ما بازی کند. به عنوان یک مربی، امیدوارم او روزی به ما ملحق شود.»

آبویا گفت: باورش سخت است که این بازیکنان را داریم و برنده نمی شویم.

تسلا گفت که این در نهایت به بازیکنان نیز بستگی دارد.

می دانید، ما لوک امبا را به عنوان موت داشتیم که برای کامرون بازی می کرد، زمانی که او در NBA بود. این به بازیکنان بستگی دارد که تصمیم بگیرند.»

[ad_2]