امارات از ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا خارج شد | اخبار

[ad_1]

تحلیلگران می گویند ابوظبی خواهان اقدام بیشتر واشنگتن برای حفاظت از خطوط دریایی است و به دنبال تنوع بخشیدن به روابط امنیتی خود است.

وزارت خارجه امارات اعلام کرد که پس از ارزیابی کامل نیازهای امنیتی امارات از ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا خارج شده است.

این وزارتخانه روز چهارشنبه در بیانیه ای به نقل از خبرگزاری دولتی WAM گفت: «در نتیجه ارزیابی مداوم ما از همکاری امنیتی مؤثر با همه شرکا، دو ماه پیش امارات از مشارکت خود در نیروهای دریایی ترکیبی صرف نظر کرد».

امارات همچنین اعلام کرد که متعهد به گفتگو و تعامل دیپلماتیک برای پیشبرد امنیت و ثبات منطقه و تضمین امنیت کشتیرانی در نزدیکی سواحل خود مطابق با قوانین بین المللی است.

این تصمیم لحظه ای مهم در چشم انداز ژئوپلیتیکی منطقه است که پویایی همکاری بین المللی امنیت دریایی را تغییر می دهد.

این گروه عملیاتی متشکل از 34 کشور مستقر در پایگاه دریایی آمریکا در بحرین، برای مبارزه با تروریسم و ​​دزدی دریایی در دریای سرخ و مناطق خلیج فارس تشکیل شد.

این منطقه دارای برخی از مهم ترین مسیرهای دریایی جهان است و از سال 2019 در بحبوحه تنش بین ایالات متحده و ایران شاهد یک سری حملات به کشتی ها بوده است.

امارات متحده عربی با موقعیت استراتژیک خود در مسیرهای تجاری دریایی حیاتی، یک شرکت فعال در ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده بود.

تهدید ایران

در اوایل ماه مه، ایالات متحده اعلام کرد که «موضع دفاعی» خود را در خلیج فارس تقویت خواهد کرد، زیرا واشنگتن تهران را به انجام حملات فزاینده به کشتی‌های تجاری متهم کرد.

ایران در اواخر آوریل و اوایل ماه مه دو نفتکش بین المللی را در تنگه هرمز توقیف کرد، از جمله نفتکش نیووی که از دبی به سمت بندر فجیره امارات در حرکت بود.

مقامات ایرانی گفتند که یکی از نفتکش ها با یک کشتی ایرانی برخورد کرد و سعی کرد فرار کند، در حالی که نفتکش دیگر به دستور دادگاه پس از شکایت قانونی به آب های سرزمینی ایران منتقل شد.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، تصمیم اماراتی برای عقب نشینی ناشی از ناامیدی ناشی از شکست محسوس آمریکا در پاسخ به تهدیدات ایران است.

این روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس گزارش داد که امارات ناامید شده است و از آمریکا خواسته است تا اقدامات شدیدتری برای بازدارندگی ایران در پی این حوادث اخیر انجام دهد.

اما امارات در بیانیه ای صحت گزارش این روزنامه را تکذیب کرد و گفت که این «شخصیت نادرست» مذاکرات بین دو کشور است.

اما کریستین اولریکسن، یکی از همکاران خاورمیانه در موسسه سیاست عمومی بیکر دانشگاه رایس، به الجزیره گفت که این اقدام امارات نشانه ناامیدی ابوظبی از واشنگتن است.

به نظر می رسد خروج امارات در راستای ناامیدی بیان شده در ابوظبی از عدم تمایل ایالات متحده برای دفاع فعالانه از شرکای خود و برقراری مجدد بازدارندگی معتبر در خلیج فارس باشد، هر چند که در واقعیت ناعادلانه باشد. به الجزیره گفت.

آندریاس کریگ، دانشیار دپارتمان مطالعات دفاعی کینگز کالج لندن، گفت که روابط امارات و ایالات متحده در حال عبور از یک “تصله ناخوشایند” است و ابوظبی ایالات متحده را “به طور مداوم” قادر به ایفای نقش خود نمی داند. ضامن امنیت در منطقه

او به الجزیره گفت که این تصور باعث شده است که بازیگران منطقه ای مشارکت های امنیتی خود را متنوع کنند و شکاف ها را تا جایی که می توانند پر کنند.

وی با بیان اینکه امارات از حوادث نفتکش ها به عنوان نماد شکست شراکت امنیتی آمریکا استفاده می کند، افزود که این اقدام امارات نشانی به ایالات متحده است که «این کشور یک کشور مطمئن و مستقل است که می تواند انتخاب کند، تعامل کند و انتخاب کند. آرزو کردن.’

امارات همچنین با درخواست های آمریکا برای قطع روابط با روسیه و چین مخالف است. [because] آنها باید برای تامین منافع امنیتی، شراکت خود را به دور از ایالات متحده، از جمله با روسیه و چین، متنوع کنند.»

وی تصریح کرد: امارات متحده عربی در زمینه مشارکت دریایی به واشنگتن پیام می دهد که ایالات متحده نیز به حمایت امارات نیاز دارد و امارات نیز در این روابط دوجانبه نفوذ دارد.

[ad_2]