انتخابات پاراگوئه باز است و در ترازنامه روابط با تایوان وجود دارد | اخبار انتخابات

[ad_1]

رای‌دهی‌ها در سرتاسر پاراگوئه باز شد زیرا رای‌دهندگان رئیس‌جمهوری را انتخاب کردند که امیدوارند با فساد بومی، افزایش جرم و جنایت و نابرابری اقتصادی مقابله کند و این انتخابات به طور بالقوه بر روابط آینده این کشور با تایوان تأثیر می‌گذارد.

یک ائتلاف چپ میانه به دنبال پایان دادن به هژمونی تقریباً هفت دهه ای بدون وقفه حزب محافظه کار حاکم کلرادو در سخت ترین رقابت در سال های اخیر است.

حدود 4.8 میلیون نفر از 7.5 میلیون ساکن این کشور آمریکای جنوبی واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری هستند که در یک دور در روز یکشنبه تصمیم گیری می شود.

وکیل افرین الگره 60 ساله از ائتلاف کنسرتاسیون چپ میانه با اختلاف اندکی در نظرسنجی ها پیش از رای گیری در میان روند اخیر علیه انتخابات آمریکای لاتین پیشتاز بود.

رقیب اصلی او سانتیاگو پنیا، اقتصاددان 44 ساله و وزیر دارایی سابق است که امیدوار است به سلطنت حزب کلرادو ادامه دهد، حزبی که تقریباً به طور مداوم از سال 1947 – از طریق یک دیکتاتوری و پس از بازگشت دموکراسی در سال 1989 – حکومت کرده است.

اگرچه آنها در سیاست اقتصادی و بین المللی متفاوت هستند، این دو نامزد پیشتاز از نظر اجتماعی محافظه کار هستند و از مواضع قوی در برابر سقط جنین و ازدواج همجنسگرایان در یک کشور عمدتاً کاتولیک دفاع می کنند.

با باز شدن رای گیری ها، آلگره و پنا از پاراگوئه ها خواستند رای دهند، درخواستی که توسط ماریو عبدو بنیتز، رئیس جمهور مستعفی، که طبق قانون اساسی به یک دوره محدود شده است، تکرار شد.

عبدو پس از اینکه یکی از اولین کسانی بود که در پایتخت، آسونسیون رأی آورد، گفت: «هر چه میزان مشارکت بیشتر باشد، مشروعیت دموکراسی بیشتر می شود.

افراین الگره، نامزد ریاست جمهوری ائتلاف کنسرتاسیون، و نامزد نامزد سولداد نونس، در حین انتخابات عمومی در لامباره، در حومه آسونسیون، یکشنبه، 30 آوریل 2023، برای عکس گرفتن در یک مرکز رأی گیری عکس می گیرند. (AP Photo/Marta Escurra)
افراین آلگره، نامزد ریاست جمهوری ائتلاف کنسرتاسیون، و نامزد انتخاباتی او سولداد نونس در یک مرکز رای گیری در لامباره، در حومه آسونسیون، پاراگوئه عکس می گیرند. [Marta Escurra/AP Photo]

تحول در سیاست خارجی؟

این نتیجه می تواند پیامدهای مهمی برای روابط بین المللی پاراگوئه داشته باشد. این کشور تنها در میان 13 کشوری است که تایپه را به جای پکن به رسمیت می شناسد.

اما آلگره قول داده است که در صورت پیروزی مجدداً آن را بررسی کند.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: روابط با تایوان به معنای از دست دادن یکی از بزرگترین بازارها یعنی چین است.

او گفت: “پاراگوئه تلاش بسیار بزرگی انجام می دهد، فداکاری بسیار بزرگی برای برقراری روابط با تایوان انجام می دهد، اما ما چنین تلاشی را از سوی تایوان نمی بینیم.”

آمریکای لاتین یک میدان جنگ دیپلماتیک کلیدی بود.

چین تایوان خودگردان و دموکراتیک را بخشی از قلمرو خود می داند که روزی پس گرفته خواهد شد و از به رسمیت شناختن پکن و تایپه از سوی کشورهایی که روابط خود را با چین حفظ می کنند، جلوگیری می کند.

نیکاراگوئه در سال 2021 وفاداری خود را به پکن تغییر داد، مانند السالوادور در سال 2018، پاناما در سال 2017 و کاستاریکا در سال 2007.

پنا گفت که روابط خود را با تایوان حفظ خواهد کرد اما سفارت پاراگوئه در اسرائیل را از تل آویو به اورشلیم منتقل خواهد کرد.

پاراگوئه قبلاً سفارت خود را در سال 2018 منتقل کرده بود، اما در عرض چند ماه تصمیم خود را تغییر داد.

پنا قبل از رای گیری به خبرگزاری فرانسه گفت: “بله، من به اورشلیم باز خواهم گشت.”

سانتیاگو پنیا، نامزد ریاست‌جمهوری حزب حاکم کلرادو، پس از رای دادن در یک مرکز رأی‌گیری در جریان انتخابات عمومی در آسونسیون، یکشنبه، 30 آوریل 2023، انگشت جوهری خود را نشان می‌دهد. (AP Photo/Jorge Saenz)
سانتیاگو پنیا، نامزد ریاست جمهوری حزب حاکم در کلرادو، پس از رای دادن در آسونسیون، انگشت جوهری خود را نشان می دهد. [Jorge Saenz/AP Photo]

اتهامات فساد

آلگره بارها به فساد در حزب کلرادو اشاره کرده است، حزبی که اخیراً دو تن از اعضای ارشد خود را به دلیل اتهام رشوه خواری تحت تحریم های آمریکا قرار دادند.

آنها شامل مربی سیاسی پنیا و رئیس حزب کلرادو، رئیس جمهور سابق هوراسیو کارتس هستند.

پاراگوئه از میان 180 کشور در رتبه بندی شاخص ادراک فساد سازمان شفافیت بین الملل در رتبه 137 قرار دارد.

“ما پابلو اسکوبار پاراگوئه ای را شکست خواهیم داد و پاراگوئه واقعی را آغاز خواهیم کرد – پاراگوئه سخت کوشی، خانواده، وطن پرستی.” این پاراگوئه ماست.»

آلگره در پاسخ به سوالی در مورد معادل پاراگوئه ای اسکوبار قاچاقچی کلمبیایی، پاسخ داد: “کارتس، او پابلو اسکوبار از پاراگوئه است و نامزد منتخب او، سانتیاگو پنا، “ال شیلی”، دست راست اسکوبار است.”

لوسیا نیومن، خبرنگار الجزیره، که از آسونسیون پایتخت گزارش می‌دهد، گفت که پس از دو تلاش ناموفق برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری، «به نظر می‌رسد آلگری از شانس سوم مطمئن است. شعار تبلیغاتی او «انتخاب بین مافیا یا ملت» است.

نیومن گفت: «کارتس یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین افراد در پاراگوئه است که در ژانویه توسط ایالات متحده به دلیل «فساد گسترده ای که نهادهای دموکراتیک را تضعیف می کند» و اتهام ارتباط با قاچاق مواد مخدر و حزب الله تحریم شد.

پنا به الجزیره گفت که مربی او کارتس که اتهامات فساد را رد می کند، حق دارد از خود دفاع کند و همچنین اصرار داشت که او مرد اوست.

هیچ کس نمی تواند ادعا کند که من برای ریاست جمهوری آمادگی ندارم، هیچ کس نمی تواند ادعا کند که من در سیاست گذاری عمومی تجربه ندارم و هیچ کس نمی تواند به خودش اشاره کند. [and say] پنا گفت که من در طول خدمتم در اداره دولتی مواردی از فساد دارم.

زن و شوهر بومی آوا گوارانی، خوان دومینگو و ویلما از کانیندئو، با دخترانشان در نزدیکی خدمات بومی ملی (INDI) اردو زده اند تا در آسونسیون، پاراگوئه، جمعه، 28 آوریل 2023 درخواست کمک غذایی کنند. انتخابات عمومی در پاراگوئه برای آوریل برنامه ریزی شده است. 30.  (AP Photo/Jorge Saenz)
زن و شوهر بومی آوا گوارانی، خوان دومینگو و ویلما از کانیندو، با دختران خود در نزدیکی خدمات ملی برای مردم بومی اردو می زنند تا در آسونسیون پاراگوئه کمک غذایی دریافت کنند. [Jorge Saenz/AP Photo]

“من علاقه ای ندارم”

به غیر از سایه رشوه خواری در سطوح بالا که رای دهندگان را خشمگین کرد، دیگر مسائل مربوط به انتخابات شامل فقر، نابرابری اجتماعی و افزایش جرم و جنایت است.

انتظار می رود تولید ناخالص داخلی پاراگوئه در سال 2023 به میزان 4.8 درصد و بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول 4.5 درصد رشد کند که یکی از بالاترین نرخ ها در آمریکای لاتین است.

اما فقر حدود یک چهارم جمعیت را مبتلا کرده است.

«کشور مملو از افراد ممتاز است. الگر گفت: مردم 100 میلیون گوارانی (حدود 14000 دلار) در ماه درآمد دارند در حالی که دیگران از گرسنگی می میرند.

گروه‌های بومی پاراگوئه و ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی احساس می‌کنند مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.

آلبینو کوباس، که از زمانی که سیل خانه‌شان را فراگرفته است، با همسر و سه فرزندش در محله فقیر نشین تاکومبو پایتخت، در کلبه چوبی ضایعه‌دار سهیم شده است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «من پیشنهاد جدی برای فقرا ندیده‌ام.

رای دهندگان علاوه بر ریاست جمهوری، اعضای قوه مقننه را تعیین می کنند و 17 فرماندار را انتخاب می کنند.

[ad_2]