انتقام خام: ایران چگونه به ترور دانشمند پاسخ خواهد داد؟ | خاورمیانه

[ad_1]

تهران، ایران – مقامات ایرانی قول داده اند که “انتقام فاحش” را پس از کشته شدن محسن فهری زاده ، دانشمند ارشد هسته ای در انفجار و تگرگ گلوله در نزدیکی تهران در روز جمعه انجام دهند.

فهری زاده ، رئیس سازمان تحقیقات و نوآوری وزارت دفاع ایران ، مدت هاست که توسط اطلاعات غرب و اسرائیل مظنون به هدایت برنامه هسته ای نظامی این کشور است تا اینکه در سال 2003 منحل شد.

ایران به خاطر نشان دادن مقصر ترور اسرائیل توسط فهری زاده ، متحد اصلی آمریکا که بزرگترین حامی کارزار فشار حداکثر دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا است ، تسلیم نشده است.

هیچ ادعایی درباره مسئولیت قتل فهری زاده وجود ندارد.

سازمان ملل و کشورهای اروپایی خواستار خویشتنداری شده اند زیرا تنش ها قبل از آنکه رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ رئیس جمهور را در ژانویه به جو بایدن تحویل دهد ، وی قول داده است که موضع قاطع خود را در مورد ایران تغییر دهد ، مهار می شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز شنبه در توئیتی گفت: “شرم آور است که برخی از مخالفت با تروریسم سر باز می زنند و در پشت درخواست های محدود کردن پنهان می شوند.”

به گفته دیاکو حسینی ، محقق ارشد مرکز مطالعات استراتژیک ، یک واحد تحقیقاتی در دفتر رئیس جمهور ایران ، بعید به نظر می رسد ایران در کوتاه مدت پاسخی نظامی بدست آورد ، اما این بدان معنا نیست که ترور فهری زاده بدون پاسخ خواهد ماند.

حسینی به الجزیره گفت: “من فکر می کنم در حال حاضر ، ارزیابی همه جنبه های این ترور و پیگرد قانونی برای ایران از اولویت بالاتری برخوردار است.”

وی افزود: ایران به خوبی می داند كه جنبه سیاسی این ترور هدف مهمتری برای اسرائیل است: تشدید تنش ها قبل از پایان دولت ترامپ و درگیر كردن ایران و ایالات متحده در رویارویی بیشتر كه مانع دیپلماسی دولت بعدی خواهد شد. ایالات متحده آمریکا. “

حسینی معتقد است که سرانجام اسرائیل از این ترور هیچ عایدی نخواهد کرد ، زیرا برنامه هسته ای ایران دیگر به افراد وابسته نیست ، دارای ساختار پایدار و تعداد زیادی دانشمند جوان است.

وی درباره نخست وزیر اسرائیل گفت: “نتانیاهو با این ترور اسرائیل را ناامن تر کرده است.”

“لیست دانشمندان ایرانی کشته شده توسط اسرائیل گسترش یافته است و سازمان های امنیتی ایران برای حفظ تعادل روانی و انجام سرکوب سیاسی احساس می کنند که مجبور به انتقام می شوند.”

حدود یک دهه پیش ، چندین دانشمند هسته ای ایرانی در حملاتی کشته شدند که مدتهاست اسرائیل گمان می برد.

مدتهاست که تهران بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای تأکید کرده است.

بحث ها در جریان است

تریتا پارسی ، معاون اجرایی م Instituteسسه دولت مسئول کوینسی مستقر در واشنگتن ، معتقد است که ایران ممکن است نسبت به ترور فهری زاده واکنش نظامی نشان دهد.

وی به الجزیره گفت: “اما بعید به نظر می رسد كه این امر به نفع ایالات متحده باشد و حتی اگر آنها به نفع اسرائیل باشند ، تهران احتمالاً به دنبال انكار قابل قبول است تا مانع تشدید بیشتر شود.”

به گفته پارسی ، بحث درباره چگونگی واکنش ایران در میان مقامات ایرانی ادامه دارد.

از یک طرف ، وی گفت ، روحانی امروز زودتر علنا ​​اعلام کرد که ایران با واکنش بی احتیاطی در دام اسرائیل نمی افتد.

از طرف دیگر ، “عناصری وجود دارند که ادعا می کنند این قتل ها فقط به این دلیل انجام می شود که ایران به حملات قبلی پاسخ نداده است و تحریکات و حملات آینده تنها در صورت پاسخ بی ادبانه ایران به این حمله متوقف می شوند.”

پارسی گفت زمان پاسخگویی ایران به چگونگی بحث داخلی و نحوه واکنش کشورهای غربی – و تیم بایدن – به ترور بستگی دارد.

وی گفت: “واکنش های ضعیف از خارج احتمالاً افزایش تقاضای داخلی برای واکنش سریع ایران را می دهد”.

تاکنون ، هم ترامپ و هم بایدن از پرداختن مستقیم به این ترور خودداری کرده اند ، هرچند رئیس جمهور جمهوری خواه ، یوسی ملمان ، نویسنده اسرائیلی را روتوش کرده و گفته است که مرگ این دانشمند “یک ضربه بزرگ روانی و حرفه ای به ایران است”.

هدف انتقام

قول “انتقام خشن” ایران برای فهری زاده همان قولی بود که پس از کشته شدن ژنرال بزرگ کاظم سلیمانی ، یکی از قدرتمندترین افراد ایران ، در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در بغداد در اوایل ژانویه صادر شد.

چند روز پس از اعتصاب به دستور ترامپ ، ایران برای انتقام جویی موشکی به سمت دو پایگاه آمریكا در عراق شلیك كرد. این حمله خسارت جانی در پی نداشت ، اما بیش از 100 سرباز آمریکایی با آسیب دیدگی جزئی مغزی روبرو شدند.

از آن زمان ، مقامات ایرانی گفته اند که انتقام واقعی ترور سلیمانی ، خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق خواهد بود.

عباس اصلانی ، یکی از اعضای ارشد مرکز مطالعات استراتژیک مستقر در تهران در خاورمیانه ، گفت که ممکن است ایران مانند ترور سلیمانی واکنش نشان ندهد ، زیرا شرایط متفاوت است.

وی گفت ، هنوز هیچ كسی مسئولیت ترور فهری زاده را بر عهده نگرفته است و ایران در پاسخ خود محدودیت زمانی ندارد ، بنابراین یك اقدام ایرانی می تواند قبل یا بعد از ورود بایدن به كاخ سفید در 20 ژانویه 2021 انجام شود.

“نکته مهم برای زمان این است که پاسخ به چه کسی معطوف شود. اصلانی به الجزیره گفت: “اگر فقط اسرائیل باشد ، حتی ممكن است قبل از تصدی مسئولیت پاسخی ارائه شود.”

وی افزود اگر ایران همدست آمریكا را در این حمله پیدا كند ، می توان منافع آمریكا در منطقه را به خطر انداخت.

به گفته اصلانی ، پاسخ ایران حتی می تواند فراتر از اسرائیل و ایالات متحده باشد و احتمالاً برخی از متحدان آنها در منطقه از جمله چندین کشور عربی را تحت پوشش قرار دهد.

وی گفت حداقل برخی از پاسخ های ایران ماهیت نظامی دارد ، “اما ایران همچنین با پیگیری سیاسی به دنبال محكومیت كشتار از كشورها و سازمانهای بین المللی است.”

چند روز قبل از ترور فهری زاده ، مایك پمپئو وزیر امور خارجه آمریكا با سفر به منطقه ، از رقبای ایرانی عربستان سعودی و امارات متحده عربی بازدید كرد.

افزایش فشار بر ایران هدف اصلی این سفرها بود.

رسانه های آمریکایی گزارش دادند که ترامپ اخیراً حملات به ایران را مورد بررسی قرار داده است ، از جمله حملات به تأسیسات هسته ای اصلی آن در نطنز.

“انتقال به مرحله عملیاتی”

حسین دالیریان ، کارشناس دفاعی و امنیتی مستقر در تهران گفت که وی شک ندارد که آژانس اطلاعاتی اسرائیل موساد عامل ترور فهری زاده است و ایران به این ترور پاسخ خواهد داد.

“نکته این اقدام تروریستی فیزیکی این است که موساد بار دیگر از یک مرحله اطلاعاتی به یک مرحله عملیاتی منتقل شده است و طبیعتاً مانند دور قبلی ترورها علیه دانشمندان هسته ای ایران ، جمهوری اسلامی نیز در این جنگ پنهان به مرحله عملیاتی می رود.” او به الجزیره گفت.

دالریان گفت که علیرغم آنچه برخی ممکن است باور کنند ، فاضل انتقام جویانه استفاده از موشک نخواهد بود.

وی گفت: “به نظر می رسد این انتقام منجر به نبرد شدید اطلاعاتی و ورود مجدد ایران به مرحله عملیاتی و انتقام جویی خواهد شد.”

وی گفت ایران در مورد زمان و مکان تصمیم خواهد گرفت ، اما انتقام کشور قطعی خواهد بود.

دلیریان گفت: “و قطعاً دلایل واکنش ایران در برابر عاملان شهادت فهری زاده فقط به منطقه غرب آسیا محدود نخواهد شد.”



[ad_2]