اهدا کنندگان وعده های میلیاردی به افغانستان می دهند اما با محبت آسیا

[ad_1]

بسیاری از کشورها ، درمورد پیشرفت در مذاکرات دولت طالبان ، و سایر موارد ، محدودیت هایی را برای وجوه وعده داده شده اعمال می کنند.

خیرین بین المللی وعده داده اند که میلیاردها دلار کمک غیرنظامی به افغانستان داشته است ، اما بسیاری از آنها پیش بینی پیشرفت مذاکرات صلح بین دولت این کشور و طالبان شرایط سختی را تحمیل کرده اند.

ده ها کشور خارجی ، نهاد بین المللی و اتحادیه اروپا روز سه شنبه در یک کنفرانس جهانی مجازی به میزبانی شهر ژنو سوئیس شرکت کردند.

اما بسیاری از جمله ایالات متحده و آلمان محدودیت هایی را در بودجه آینده وضع کرده اند و برخی فقط برای سال آینده خود را متعهد شده اند و از قول های چهار ساله گذشته انصراف داده اند.

دیوید هیل ، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در یک سخنرانی مجازی در این کنفرانس گفت: “ما خوشحالیم که امروز 300 میلیون دلار وعده داده ایم … با 300 میلیون دلار باقیمانده که پیشرفت در روند صلح را بررسی می کنیم.”

ایالات متحده ، که در سال 2001 برای پیگیری طالبان به افغانستان حمله کرد ، در سالهای اخیر حدود 800 میلیون دلار در سال به کمک غیرنظامی کمک کرده است.

یکی دیگر از اهداکنندگان بزرگ ، آلمان ، متعهد شد 430 میلیون یورو (511 میلیون دلار) در سال 2021 اعلام کند که این کمک را تا سال 2024 ادامه می دهد ، اما همچنین تأکید کرد که برای پایان دادن به جنگی تقریباً 20 ساله پیشرفت لازم است .

طالبان و دولت افغانستان از ماه سپتامبر در دوحه ، پایتخت قطر در حال مذاکره بودند. بحث های تاریخی به سرعت درگیر بحث در مورد دستور کار ، چارچوب اصلی بحث ها و تفاسیر مذهبی می شوند.

اما هیل گفت که اخیراً “پیشرفت چشمگیری” حاصل شده است ، از جمله توافق اولیه در مورد قوانین اساسی که می تواند به مذاکره کنندگان اجازه دهد به مرحله بعدی دستور کار بروند.

با این حال ، افزایش سطح خشونت در کشور واقعیت متفاوتی را از نظر پیشرفت ترسیم می کند.

بازرس ویژه ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان (SIGAR) در گزارش سه ماهه خود به کنگره آمریکا گفت که حملات به نیروهای افغان و غیرنظامیان در سه ماه منتهی به پایان ماه سپتامبر 50 درصد بیشتر از سه ماهه قبل بود. 5 نوامبر

در طی سه ماهه ، ناظر گزارش از تلفات غیرنظامیان غیرنظامی ، از جمله 876 کشته غیرنظامی ، 43 درصد بیشتر از آوریل تا ژوئن است.

در جریان کنفرانس خیرین چهار ساله ، دو انفجار بازار آزاد در مرکز شهر بامیان را که به طور کلی یکی از امن ترین مناطق افغانستان محسوب می شود ، لرزاند و باعث کشته شدن حداقل 14 نفر و زخمی شدن 45 نفر ، عمدتا غیرنظامی شد. هیچ ادعای فوری برای مسئولیت وجود ندارد.

در جریان این کنفرانس ، دیپلمات ها تخمین زدند که افغانستان می تواند 15 تا 20 درصد بودجه کمتر از حدود 15.2 میلیارد دلار تعهد شده در آخرین کنفرانس در بروکسل در سال 2016 به دلیل عدم اطمینان در مورد روند صلح و مشکلات در تأمین تعهدات ، دریافت کند. از دولتهایی که از نظر اقتصادی درگیر ویروس کرونا هستند.

عدم اطمینان در مورد اینکه آیا سازشهای لازم برای صلح می تواند منجر به عقب نشینی حقوق بشر و زنان شود ، برخی از کشورها را در مورد تعهدات طولانی مدت نسبت به دولت افغانستان ، که برای تأمین حدود سه چهارم پول های خارجی به پول خارجی نیاز دارد ، نگران کرده اند. هزینه های آنها

روز سه شنبه ، اتحادیه اروپا متعهد به 1.2 میلیارد یورو (1.43 میلیارد دلار) شد ، اما تأکید کرد که این کمک ها مشروط است.

جوزپ بورل ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: “مسیر آینده افغانستان باید دستاوردهای دموکراتیک و حقوق بشر سال 2001 ، به ویژه در مورد حقوق زنان و کودکان را حفظ کند.”

وی با اشاره به حکومت سخت قبلی طالبان بین سالهای 1996 و 2001 افزود: “هرگونه تلاش برای برقراری مجدد امارت اسلامی بر تعهد سیاسی و مالی ما تأثیر می گذارد.”

برگزارکنندگان کنفرانس گفتند: مهار فساد یکی دیگر از آرزوهای کشورهایی است که به اهدا کمک می کنند. برخی ، مانند انگلستان ، وعده هایی را اعلام کرده اند که فقط یک سال را پوشش می دهد.

انگلستان گفته است که 227 میلیون دلار کمک های عمرانی و غذایی سالانه وعده خواهد داد.

فرانسه 88 میلیون یورو (104.5 میلیون دلار) و کانادا 270 میلیون دلار کانادا (206.7 میلیون دلار) وعده داده اند.



[ad_2]