اوکراین مدعی است روسیه در حال برنامه ریزی یک حادثه در مقیاس بزرگ در سایت هسته ای است | اخبار انرژی هسته ای

[ad_1]

وزارت دفاع اوکراین هشدار داده است که روسیه قصد دارد یک حادثه بزرگ در نیروگاه اتمی Zaporizhzhia که تحت کنترل نیروهای روسیه است، جعل کند تا در تلاش برای خنثی کردن حمله متقابل مورد انتظار اوکراین برای بازپس گیری سرزمین های تصرف شده از مسکو باشد.

نیروگاه Zaporizhia، واقع در منطقه ای در جنوب اوکراین تحت اشغال روسیه، بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا است و این منطقه بارها گلوله باران شده است و هر دو طرف یکدیگر را مسئول این حملات خطرناک می دانند.

پیش از حمله متقابل مورد انتظار اوکراین، ترس از یک فاجعه هسته ای در بحبوحه افزایش فعالیت نظامی در اطراف زاپوروژیه افزایش یافته است.

اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین روز جمعه اعلام کرد: «روس‌ها در حال آماده‌سازی یک تحریک بزرگ و شبیه‌سازی حادثه در نیروگاه هسته‌ای Zaporizhzhia در ساعات آینده هستند».

«آنها قصد دارند به قلمرو NPP حمله کنند [Zaporizhzhia Nuclear Power Plant]. آنها سپس نشت مواد رادیواکتیو را اعلام خواهند کرد.”

این اداره گفت که گزارش‌های مربوط به نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه منجر به وقوع یک حادثه جهانی و تحقیقات مقامات بین‌المللی می‌شود که طی آن همه خصومت‌ها متوقف می‌شوند. سرویس اطلاعاتی اعلام کرد که روسیه سپس از این مکث در نبردها برای سازماندهی مجدد نیروهای خود و آمادگی بهتر برای توقف یک ضد حمله اوکراینی استفاده خواهد کرد.

این اداره گفت: «آنها بدیهی است که اوکراین را مقصر می‌دانند» و افزود که هدف از این حمله «تحریک کردن جامعه بین‌المللی» برای بررسی این حادثه و توقف درگیری‌ها خواهد بود.

کارشناسان می‌گویند گزارش‌های مربوط به نشت تشعشعات در این نیروگاه، تخلیه فوری را به دنبال خواهد داشت که می‌تواند در یک منطقه جنگی بسیار پیچیده باشد. به گفته کارشناسان، برای بسیاری از افراد، ترس از قرار گرفتن در معرض تشعشعات می تواند خطرناک تر از خود تشعشعات باشد.

هفته گذشته شاهدان گفتند که نیروهای نظامی روسیه در حال تقویت مواضع دفاعی خود در داخل و اطراف نیروگاه هسته ای قبل از حمله متقابل مورد انتظار اوکراین هستند.

اداره اطلاعات اوکراین گفت که روسیه در آماده سازی برای حادثه برنامه ریزی شده رادیواکتیو، چرخش برنامه ریزی شده بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) را که در این نیروگاه مستقر هستند، قطع کرده است.

گزارش یک حادثه برنامه ریزی شده در زاپوروژیه در توییتی توسط سرهی کیسلیتسا، نماینده اوکراین در سازمان ملل متحد در نیویورک منعکس شد که گفت وقایع ممکن است “در ساعات آینده” رخ دهند.

بیانیه این اداره هیچ مدرکی برای حمایت از ادعاهای خود ارائه نکرده است و آژانس بین المللی انرژی اتمی مستقر در وین، که به طور مکرر به روز رسانی وضعیت نیروگاه را منتشر می کند، به هیچ گونه اختلال در برنامه آن اشاره نکرده است.

کیف و مسکو بارها یکدیگر را به حمله به این نیروگاه متهم کرده اند.

در ماه فوریه، روسیه اعلام کرد که اوکراین قصد دارد یک حادثه هسته‌ای در خاک خود ترتیب دهد و مسکو را مقصر دانست.

مسکو همچنین بارها کیف را به برنامه ریزی عملیات “پرچم دروغین” با سلاح های غیر متعارف با استفاده از مواد بیولوژیکی یا رادیواکتیو متهم کرده است.

تاکنون چنین حملاتی صورت نگرفته است.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته آینده در مورد وضعیت امنیتی در زاپوریژیا و برنامه‌اش برای پادمان در این سایت به شورای امنیت سازمان ملل توضیح خواهد داد. گروسی که آخرین بار در ماه مارس از این نیروگاه بازدید کرد، تلاش ها را برای دستیابی به توافقی با اوکراین و روسیه برای اطمینان از حفاظت از نیروگاه در طول جنگ افزایش داده است.

در بیانیه ای هفته گذشته، گروسی گفت: “خیلی ساده است: به کارخانه شلیک نکنید و از این کارخانه به عنوان پایگاه نظامی استفاده نکنید.”

وی افزود: «این باید به نفع همه باشد که بر روی مجموعه ای از اصول برای حفاظت از گیاه در هنگام درگیری به توافق برسند.

Zaporozhye زمانی تقریباً 20 درصد برق اوکراین را تأمین می کرد و در ماه های اولیه تهاجم روسیه به کار خود ادامه داد، علی رغم گلوله باران های مکرر، قبل از اینکه تولید برق را به طور کامل در سپتامبر تعطیل کرد.

از آن زمان تاکنون، هیچ یک از شش رآکتور اوکراین در دوران شوروی برق تولید نکرده اند، اما تأسیسات Zaporizhia همچنان برای نیازهای خود، به ویژه خنک کردن راکتورهای هسته ای نیروگاه، به شبکه برق اوکراین متصل است.



[ad_2]