ایالات متحده محدودیت های ویزا را به دلیل قانون ضد همجنس گرایان اوگاندا در نظر می گیرد | اخبار LGBTQ

[ad_1]

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، می‌گوید این قانون که شامل مجازات اعدام برای برخی جنایات است، عمیقاً نگران‌کننده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه می گوید که ایالات متحده ممکن است پس از تصویب یکی از سخت ترین قوانین ضد دگرباشان جنسی در جهان، ویزا را برای برخی از مقامات اوگاندا محدود کند.

بلینکن گفت که ایالات متحده به شدت نگران قانون ضد همجنس گرایی اوگاندا است که روز دوشنبه توسط رئیس جمهور یووری موسوینی به قانون تبدیل شد.

در حالی که روابط همجنس‌گرایان قبلاً در اوگاندا غیرقانونی بود، قانون جدید برای برخی رفتارها از جمله «همجنس‌گرایی تشدید شده» و ۲۰ سال زندان برای «ترویج همجنس‌گرایی» مجازات اعدام تعیین می‌کند. موسوینی قبلاً از قانونگذاران خواسته بود که ماده “همجنسگرایی تشدید شده” را حذف کنند.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به سرعت این قانون را به عنوان “نقض غم انگیز حقوق بشر جهانی” محکوم کرد و تهدید کرد که کمک ها و سرمایه گذاری ها به این کشور آفریقای شرقی را قطع خواهد کرد.

او از اوگاندا خواست تا این اقدام را لغو کند.

بلینکن در بیانیه‌ای اواخر روز دوشنبه گفت که ایالات متحده «استفاده از اسناد محدودیت روادید موجود علیه مقامات اوگاندا و سایرین را برای سوء استفاده از حقوق بشر جهانی، از جمله حقوق بشر LGBTQI+ در نظر خواهد گرفت».

دستورالعمل های سفر وزارت امور خارجه برای شهروندان و مشاغل ایالات متحده به اوگاندا نیز به روز شده است، در حالی که واشنگتن همچنین به “توسعه مکانیسم هایی برای حمایت از حقوق افراد LGBTQI+ در اوگاندا و ارتقای پاسخگویی مقامات اوگاندا و سایرین، مسئول یا شریک در نقض قوانین اوگاندا کمک خواهد کرد. حقوق بشر» وی افزود.

یک گروه حقوق بشر بعداً روز دوشنبه اعلام کرد که شکایتی قانونی به دادگاه عالی اوگاندا ارائه کرده است و استدلال می‌کند که این قانون “به وضوح خلاف قانون اساسی” است.

آدریان گیوکو، مدیر اجرایی انجمن آگاهی و ارتقای حقوق بشر، گفت: «با جرم انگاری آنچه که ما آن را فعالیت های همجنسگرایانه توافقی در میان بزرگسالان می نامیم، با مفاد کلیدی قانون اساسی از جمله حقوق برابری و عدم تبعیض مغایرت دارد.

اتحادیه اروپا، بریتانیا، UNAIDS، صندوق جهانی، گروه های حقوق بشر و سازمان های LGBTQ نیز از تصویب این قانون شوکه شده اند.

UNAIDS اشاره کرد که اوگاندا و رئیس جمهور Museveni در صف مقدم کمپین های پایان دادن به ایدز بر اساس اصل دسترسی به مراقبت های بهداشتی برای همه بوده اند.

UNAIDS در بیانیه ای مشترک با صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا (صندوق جهانی) و طرح اضطراری رئیس جمهور ایالات متحده برای کمک به ایدز گفت که قانون جدید این واکنش را در “خطر جدی” قرار داده است.

در بیانیه آمده است: «اعتماد، حریم خصوصی و تعامل بدون انگ برای هر کسی که به دنبال مراقبت های بهداشتی است ضروری است. افراد LGBTQI+ در اوگاندا به طور فزاینده ای از امنیت و امنیت خود می ترسند و افراد بیشتری از ترس حمله، مجازات و به حاشیه راندن بیشتر از جستجوی خدمات بهداشتی حیاتی دلسرد می شوند.

پس از آنکه دولت های غربی در ابتدا برخی از کمک ها را به حالت تعلیق درآوردند، محدودیت های روادید و همکاری امنیتی محدودی را اعمال کردند، یک قانون کمتر محدودکننده ضد دگرباشان جنسی در سال 2014 توسط یک دادگاه ملی به دلایل رویه ای لغو شد.

اوگاندا سالانه میلیاردها دلار کمک خارجی دریافت می کند و اکنون ممکن است با دور جدیدی از تحریم ها روبرو شود.

بلینکن گفت: “شکست اوگاندا در حمایت از حقوق بشر LGBTQI+ بخشی از وخامت گسترده تر در حمایت از حقوق بشر است که شهروندان اوگاندا را در معرض خطر قرار می دهد و به شهرت این کشور به عنوان مقصدی برای سرمایه گذاری، توسعه، گردشگری و پناهندگان لطمه می زند.”

[ad_2]