ایالات متحده و چین توافق کردند که ارتباطات خود را در زمان ملاقات مقامات حفظ کنند | اخبار شی جین پینگ

[ad_1]

ایالات متحده می گوید، مذاکرات جیک سالیوان، مشاور کاخ سفید با وانگ یی، دیپلمات ارشد چینی، با هدف “مدیریت رقابت” بوده است.

کاخ سفید اعلام کرد مقامات ارشد ایالات متحده و چین توافق کردند که در جریان دیدار در پایتخت اتریش، ارتباطات خود را حفظ کنند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و وانگ یی، دیپلمات ارشد چین در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در وین «بحث‌های صریح، اساسی و سازنده» داشتند.

در این بیانیه آمده است: «دو طرف توافق کردند که این کانال مهم ارتباطی راهبردی را برای دستیابی به این اهداف حفظ کنند.

این گفتگوها در حالی انجام شد که دو کشور به دنبال غلبه بر تنش های فزاینده بر سر طیفی از موضوعات از جمله تجارت، وضعیت تایوان، ادعاهای چین در دریای چین جنوبی و ادامه فشار آمریکا علیه نفوذ فزاینده چین در اقیانوس آرام هستند.

مقامات ارشد ایالات متحده گفته اند که دولت جو بایدن، رئیس جمهور این کشور در حال پیگیری است رقابت با چین است، اما نمی خواهد آن را به درگیری تبدیل کند. پکن گفته است که می خواهد روابط متزلزل با واشنگتن را تثبیت کند.

گفت‌وگوهای سالیوان و وانگ پس از دیداری بین نیکلاس برنز، سفیر ایالات متحده در چین و کینگ گانگ، دومین دیپلمات عالی‌رتبه چین در این هفته انجام شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده اخیراً گفت که امیدوار است سفر خود به چین را که در ماه فوریه به دلیل اختلاف بر سر بالون ادعایی جاسوسی چینی که بر فراز ایالات متحده سرنگون شده بود به تعویق افتاد، برنامه ریزی کند. چین استفاده از بالون را برای نظارت رد کرده است.

آخرین گردباد دیپلماتیک همچنین ممکن است خبر از دیدار بالقوه بایدن و همتای چینی اش شی جین پینگ باشد، اگرچه رئیس جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه گفت هیچ پیشرفتی در این زمینه وجود ندارد.

رهبران دو کشور در نوامبر قبل از اجلاس سران گروه 20 در بالی اندونزی با یکدیگر دیدار کردند.

کاخ سفید روز پنجشنبه گفت سالیوان و وانگ در مورد موضوعات مختلف از جمله «مسائل بین تنگه‌ای» که اشاره‌ای به تنش‌های فزاینده بر سر تایوان است که چین آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند، گفتگو کردند.

پکن بارها به حمایت واشنگتن از تایوان واکنش خشمگینانه نشان داده است و دارایی های نظامی خود را مستقر کرده است که ترس از تشدید تنش ها را افزایش داده است.

ماه گذشته، یک کشتی جنگی آمریکایی پس از آغاز تمرینات نظامی سه روزه پکن در اطراف این جزیره خودگردان، از میان آب های جداکننده تایوان و چین عبور کرد.

دولت بایدن گفت، سالیوان و وانگ همچنین درباره “مسائل امنیت جهانی و منطقه ای” و همچنین حمله روسیه به اوکراین گفتگو کردند.

ایالات متحده نسبت به افزایش روابط بین چین و روسیه، از جمله احتمال ارسال کمک مستقیم پکن به مسکو برای ادامه تهاجم به اوکراین، هشدار داده است.

پکن حمایت از هر یک از طرفین را رد کرده و گفته است که می‌خواهد به طور مسالمت آمیز در درگیری میانجیگری کند.

واشنگتن مقابله با نفوذ فزاینده پکن را اولویت اصلی سیاست خارجی خود قرار داده و به دنبال تقویت حمایت در منطقه اقیانوس آرام برای مقابله با آنچه که قاطعیت تجاری، سیاسی و نظامی رو به رشد چین می‌خواند، بوده است.

چین نیز به نوبه خود، آمریکا را به راه اندازی جنگ سرد جدید متهم کرد.

[ad_2]