ایران از گسترش برنامه هسته ای اروپا انتقاد می کند خاورمیانه

[ad_1]

تهران می گوید نگرانی های اروپا غیرقابل توجیه است زیرا کشورهای شرکت کننده کاملاً به توافق هسته ای پایبند نیستند.

تهران، ایران – ایران بیانیه سه قدرت اروپایی مبنی بر ابراز نگرانی از کاهش تعهدات به توافق برجسته هسته ای سال 2015 را محکوم کرد.

روز شنبه ، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بیانیه ای بیانیه فرانسه ، آلمان و انگلستان – که در مجموع با نام E3 شناخته می شوند – “غیرمسئولانه” خواند.

سعید خطیب زاده از E3 خواست تا به تعهدات خود تحت برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) ، توافق هسته ای 2015 که بین ایران و قدرت های جهانی امضا شد و برنامه هسته ای ایران را در ازای لغو تحریم های چند جانبه محدود می کند ، عمل کند.

حاتب زاده در بیانیه ای گفت: “فعالیتهای هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران كاملاً در چارچوب قوانین بین المللی و كاملاً قانونی و مشروع و مطابق با حقوق ذاتی طرفین است.”

این هفته ، E3 اعلام کرد که همچنان به توافق هسته ای متعهد است ، پس از خروج یک جانبه دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا از آن در ماه مه 2018 و اعمال تحریم های شدید علیه ایران ، ایالات متحده تلاش کرد آن را حل کند.

با این حال ، این سه کشور اظهار داشتند که “نسبت به اقدامات ایران ، که مزایای اصلی عدم گسترش سلاح های هسته ای را برجسته می کند ، نگران هستند”.

پس از ماندن متعهد به توافق هسته ای را برای یک سال تحت تحریم های جدید آمریکا، ایران را آغاز کرده است تا به تدریج به تعهدات خود در حرکت کاهش است که آن را می گوید به سرعت برگشت پذیر است.

اما قدرت های اروپایی می گویند که آنها نگران غنی سازی اورانیوم ایران در بالای آستانه 3.67 درصد تعیین شده در توافق هسته ای و رشد مداوم آن در اورانیوم غنی شده کم هستند ، که اکنون 12 برابر بالاتر از حد JCPOA است ، گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی.

E3 با بیان اینکه برخلاف JCPOA ، ایران از سانتریفیوژهای مدرن برای تولید اورانیوم با غنی سازی کم استفاده می کند ، افزود: تهران همچنین فردو را غنی سازی می کند ، تأسیساتی که “استفاده غیرنظامی قابل قبولی ندارد”.

E3 همچنین ابراز نگرانی در مورد تحقیق و توسعه ایران در مورد انواع مختلف سانتریفیوژهای مدرن و تأمین هگزافلورید اورانیوم به آبشار سانتریفیوژهای IR2m آن کرد.

حاتیب زاده در بیانیه ای گفت ایران با توجه به مفاد توافق هسته ای عمل می کند و با خروج ایالات متحده از توافق و اروپا در تحقق منافع اقتصادی وعده داده شده پس از لغو تحریم های چند جانبه ، تعهدات خود را کاهش می دهد.

وی گفت: “این کاملا با برجام مطابقت دارد و ایران همیشه تأکید کرده است که اگر کشورهای دیگر برجام را به طور کامل اجرا کنند ، اقدامات هسته ای ایران برگشت پذیر است.”



[ad_2]