ایران برای تسریع در غنی سازی اورانیوم زیرزمینی: آژانس انرژی هسته ای انرژی هسته ای خاورمیانه

[ad_1]

یک ناظر هسته ای سازمان ملل می گوید ایران قصد دارد صدها سانتریفیوژ مدرن تر غنی سازی اورانیوم را در کارخانه نطنز نصب کند.

بر اساس گزارش سرویس هسته ای سازمان ملل متحد ، اقدامی که فشار را به جو بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده افزایش می دهد ، ایران قصد دارد صدها سانتریفیوژ جدیدتر غنی سازی اورانیوم را در یک کارخانه زیرزمینی بر خلاف توافق با قدرت های جهانی نصب کند.

گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی (آژانس انرژی هسته ای) که روز جمعه توسط رویترز دریافت شد ، حاکی از آن است که ایران قصد دارد سه آبشار یا خوشه دیگر سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m در کارخانه زیرزمینی نطنز نصب کند که ظاهرا ساخته شده است. برای مقاومت در برابر بمباران هوا.

توافق هسته ای ایران با قدرت های غربی می گوید تهران فقط می تواند از سانتریفیوژهای نسل اول با بازده کمتر IR-1 در نیروگاه زیرزمینی استفاده کند و اینها تنها دستگاههایی هستند که ایران می تواند برای جمع آوری اورانیوم غنی شده استفاده کند.

ایران اخیراً آبشار متشکل از 174 دستگاه IR-2m در زیر زمین را به نطنز منتقل و خود را با آن غنی کرد.

وی در حال حاضر قصد دارد علاوه بر 5،060 دستگاه IR-1 ، دو دستگاه آبشار دیگر از مدل های پیشرفته دیگر در آنجا نصب کند که سالهاست در کارخانه غنی سازی می شوند و بیش از 50،000 ساخته شده است.

آژانس انرژی هسته ای آژانس بین المللی انرژی هسته ای گزارش داد: “ایران در نامه ای به تاریخ 2 دسامبر 2020 به آژانس اطلاع داد که مجری کارخانه غنی سازی سوخت نطنز (FEP) قصد دارد نصب سه آبجکت دستگاه سانتریفیوژ IR-2m را در FEP آغاز کند”. .

ایران در واکنش به خروج دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا از توافق و اعمال مجدد آن در تحریم های فلج کننده اقتصادی ، بسیاری از محدودیت های اصلی توافق هسته ای را نقض کرده است.

تهران می گوید در صورت تغییر اقدامات واشنگتن ، تخلفات آن به سرعت قابل اصلاح است.

بایدن که از 20 ژانویه کار خود را آغاز کرد ، گفت که اگر ایران مطابقت کامل با محدودیت های هسته ای خود را ادامه دهد ، ایالات متحده را به توافق باز خواهد گرداند. این امر احتمال مخالفت با افرادی را که باید ابتدا حرکت کنند ، افزایش می دهد.

روز چهارشنبه ، نهاد بررسی 12 عضوی ایران ، شورای نگهبان ، لایحه ای را با هدف کاهش بیشتر تعهدات هسته ای ایران تصویب کرد که از سوی محافظه کاران و تندروها در پارلمان این کشور مطرح شد ، اما مخالفت دولت را نشان داد.

رئیس جمهور حسن روحانی گفت که این لایحه برای تلاش های دیپلماتیک با هدف بازگرداندن توافق هسته ای سال 2015 امضا شده میان ایران و قدرت های جهانی “مضر” خواهد بود.

اما قانونگذاران – که از کشتن محسن فهری زاده ، دانشمند برجسته هسته ای و نظامی و عصبانیت آنها به دلیل عدم پاسخ کافی ایران به ایران خشمگین شده اند – پیش رفته اند.

غنی سازی سریعتر

آژانس بین المللی انرژی هسته ای اعلام کرد که ایران آبشار موجود IR-2ms را در زیر زمین از یک کارخانه زمینی در نطنز منتقل کرده است ، جایی که تعداد معدودی از این ماشین آلات باقی مانده است.

بنابراین ، آبشارهای اضافی باید شامل برخی از صدها دستگاه IR-2m برداشته شده و تحت قرارداد 2015 ذخیره شوند.

تا زمانی که اولین آبشار تولید اورانیوم غنی شده را در ایران افزایش داد ، زیرا قبلاً از سطح زمین غنی شده بود ، آبشارهای اضافی این کار را انجام می دهند.

گزارش سه ماهه آژانس انرژی هسته ای آژانس انرژی هسته ای ایران در ماه گذشته نشان داد که تهران 12 برابر 202.8 کیلوگرم اورانیوم غنی شده ذخیره کرده است که مجاز به داشتن بیش از 2.4 تن در این معامله است.

این هنوز قسمت کوچکی از بیش از هشت تن او قبل از معامله مهم سال 2015 بود و از آن زمان تاکنون اورانیوم را به خلوص بیش از 4.5 درصد غنی نکرده است.

این 20٪ قبل از سال 2015 ، نزدیک به 90٪ اورانیوم با درجه سلاح به دست آورد.

آژانس های اطلاعاتی آمریكا و آژانس بین المللی انرژی هسته ای معتقدند كه ایران برنامه هماهنگ و غیرقانونی سلاح هسته ای داشته است كه در سال 2003 ، سالی كه ساخت مخفیانه نطنز توسط یك گروه مخالف در تبعید فاش شد ، آن را متوقف كرد.

این معامله قصد دارد ایران را از امکان تولید بمب هسته ای در دسترس قرار دهد. این می گوید او هرگز تلاش نکرده است.



[ad_2]