ایران دومین نفتکش را در یک هفته در میان رویارویی با آمریکا توقیف کرد | اخبار

[ad_1]

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که چندین کشتی ایرانی به نفتکش در تنگه هرمز نزدیک شده و آن را به زور وارد آب های ایران کردند.

تهران، ایران – ایران یک نفتکش را در تنگه هرمز توقیف کرد که این دومین حادثه مشابه در منطقه در یک هفته گذشته است و تنش ها با آمریکا ادامه دارد.

ناوگان پنجم آمریکا مستقر در خاورمیانه و رسانه های ایرانی روز چهارشنبه تایید کردند که نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نفتکش را در آبراه شلوغ متوقف کرده است.

به نظر می‌رسد ویدئویی که توسط ناوگان پنجم منتشر شده است، نشان می‌دهد که حدود 12 کشتی حمله سریع سپاه به نفتکشی با پرچم پاناما Niovi نزدیک می‌شوند. ایالات متحده گفت که این نفتکش در جریان «توقیف غیرقانونی» مجبور شد مسیر خود را به سمت آب های سرزمینی ایران تبدیل کند.

خبرگزاری دولتی ایران ایرنا تایید کرد که این کشتی توسط سپاه توقیف شده است، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

خبرگزاری میزان به نقل از دادگستری ایران، دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که این توقیف در نتیجه حکم قضایی و در پی شکایت شاکی بوده است.

سپاه فوراً نام کشتی یا دلیل توقف آن را تأیید نکرد.

چند روز پیش از آن، نیروی دریایی ایران پنجشنبه گذشته یک نفتکش دیگر را در خلیج عمان توقیف کرد که ناوگان پنجم آن را نقض قوانین بین المللی و «تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی» توصیف کرد.

با این حال، ایران اعلام کرد نفتکش چینی Advantage Sweet متعلق به ترکیه که عازم هیوستون، تگزاس بود، حامل نفت خام کویتی برای شرکت انرژی آمریکایی شورون کورپ بود، با یک کشتی ایرانی برخورد کرد و تعدادی از خدمه آن مفقود و مجروح شدند.

ایران همچنین گفت که Advantage Sweet با حدود 22 خدمه هندی از تنگه هرمز عبور کرده و با وجود هشدارهای مکرر از محل متواری شده است.

با این حال، رسانه های غربی گزارش دادند که توقیف این کشتی در واکنش به توقیف یک نفتکش توسط آمریکا در چند روز پیش در تلاش برای اعمال تحریم های یکجانبه خود علیه تهران صورت گرفت.

تهران و واشنگتن پیش از این نیز دست به اقدامات مشابهی زده بودند، با تلاش آمریکا برای توقیف محموله نفت ایران در نزدیکی یونان در سال گذشته، که ایران را بر آن داشت تا دو نفتکش یونانی را توقیف کند و آنها را برای ماه ها نگه دارد. دادگاه عالی یونان در نهایت دستور داد این محموله به ایران بازگردانده شود و کشتی های یونانی نیز آزاد شدند.

ایالات متحده سخت ترین تحریم های خود را علیه ایران از سال 2018 اعمال کرد، زمانی که به طور یکجانبه از توافق هسته ای سال 2015 با قدرت های جهانی که محدودیت هایی را بر برنامه هسته ای ایران در ازای لغو تحریم ها اعمال کرد، کنار گذاشت.

توقیف روز چهارشنبه در حالی صورت گرفت که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران برای یک سفر دو روزه وارد دمشق شد و با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دیدار کرد که تهران از آن به عنوان “پیروزی استراتژیک” در منطقه در میان شکست های سیاست های آمریکا یاد کرد.

[ad_2]