ایران ممکن است در عراق به جرم قتل دانشمند تلافی کند: تحلیلگران عراق

[ad_1]

تحلیلگران می گویند کشته شدن محسن فهری زاده دانشمند هسته ای ایران می تواند پاسخی طوفانی در عراق ایجاد کند.

اربیل ، منطقه کردی در شمال عراق – کشته شدن محسن فهری زاده ، فیزیکدان عالی رتبه هسته ای ایران در روز جمعه ، لرزشی آشنا به منطقه وارد کرد.

هیچ کس مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. اما از بیروت تا بغداد ، ایران و قدرت های کامل آن انگشت خود را به سمت اسرائیل و ایالات متحده گرفته اند – این باعث می شود برخی از ناظران منطقه ای پیش بینی افزایش مجدد خشونت در عراق را داشته باشند.

آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه ای خواستار “خویشتنداری و لزوم جلوگیری از اقداماتی شد که می توانند تنش ها را در منطقه تشدید کنند”.

اما رهبر عالی ایران ، علی حسینی خامنه ای ، خواستار محاکمه قاتلان شده است و برخی از عراقی ها احساس ناراحتی می کنند.

ترور یکی از چهره های درحال ظهور ایران یادآور ترور ژانویه ژنرال ارشد ایران ، قاسم سلیمانی است.

کشته شدن سلیمانی توسط حمله هوایی آمریکا زمینه را برای افزایش خشونت بین نیروهای آمریکایی و گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران مانند کتائب حزب الله فراهم کرد.

این گروه پس از ترور فهری زاده با صدور بیانیه ای خواستار انتقام از سو criminal پیشینه “محور صهیونیست-آمریکایی-سعودی” شد. هزینه جرایم آنها باید زیاد باشد. “

لبیب هیگل ، تحلیلگر ارشد عراق در گروه بحران بین المللی ، به الجزیره گفت كه: “ما ممكن است شاهد انتقام جویی در عراق توسط گروه های مرتبط با ایران باشیم.”

با این حال ، وی گفت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این ماه – که در آن دونالد ترامپ توسط جو بایدن مورد ضرب و شتم قرار گرفت – وضعیت را پیچیده تر کرد.

“از یک طرف ، ایران و شرکت های تابعه آن در عراق می خواهند تا پایین بمانند [President] وی گفت: “تیم ترامپ در ژانویه دفتر خود را ترک کرد ، اما از سوی دیگر ، بعید به نظر می رسد ایرانیان قبل از آن پاسخ دهند.”

وی گفت که پاسخ ایران در عراق “به اشکال مشابه آنچه قبلاً دیده ایم ، حملات موشکی به منطقه سبز یا پایگاه هوایی عین الاسد با هدف کاروانهای لجستیک” خواهد بود.

“اما تئاترهای دیگری نیز در منطقه وجود دارند که این اتفاق نیز می تواند بیفتد.”

هنری رم ، تحلیلگر ارشد شرکت خطرپذیری ژورنالی گروپ اوراسیا گروپ گفت که ایران احتمالاً در پاسخ اولیه به ترور فهری زاده مهار می شود.

وی در بیانیه صادر شده توسط گروه اوراسیا گفت: “در حالی كه مقامات ایرانی در مورد خرد دیپلماسی فوری با دولت آینده بایدن گفتگو می كنند ، احتمالاً علاقه چندانی برای برداشتن گامهایی برای جلوگیری از آن مانند حمله به نیروها یا پرسنل آمریكایی وجود ندارد.”

اما پاسخ اولیه مهار شده ایران مقابله به مثل احتمالی عمده را منتفی نمی داند.

مایکل استیونز ، یکی از اعضای م Royalسسه خدمات رویال یونایتد ، به الجزیره گفت: “ممکن است آنها در حال برنامه ریزی برای کاهش سرعت هستند.”

استیونز با اشاره به حملات موشکی گروه های مسلح به اهداف آمریکایی گفت: “حتی اگر این کار را انجام دهند ،” انجام کاری فراتر از آنچه قبلاً انجام داده اند بسیار دشوار است. “

تامر بداوی ، همکار برنامه خاورمیانه در انستیتوی دانشگاه اروپا ، به الجزیره گفت که هرگونه واکنش به ایران در عراق می تواند با توافق گروه های مسلح مورد حمایت ایران برای توقف موقت حملات به تأسیسات آمریکا محدود شود. به شرط عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق.

وی گفت: “انتقام گرفتن از ایران در عراق با پیامی کاملاً واضح و در عین حال حفظ آتش بس شکننده ای که شبه نظامیان در ماه اکتبر اعلام کردند تا هدف قرار دادن سفارت و سربازان آمریكا نباشد ، چالشی است.”



[ad_2]