ایران مور-گیلبرت را بر سر شریک اسرائیلی بازداشت کرد: گزارش استرالیا

[ad_1]

روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد روز جمعه با استناد به منابع متعدد دیپلماتیک و دولتی گفت: مقامات ایرانی یک استاد دانشگاه انگلیس-استرالیا ، کایلی مور-گیلبرت را پس از کشف رابطه وی با یک اسرائیلی بازداشت کردند و این باعث ایجاد سوic ظن در مورد جاسوسی وی می شود.

این روزنامه گزارش می دهد که پس از اطلاع ایران از شریک زندگی خود ، مقامات در سپتامبر 2018 دستگیری مور-گیلبرت را در فرودگاه تهران آغاز کردند. وی گفت که کارشناس سیاست خاورمیانه تحصیل کرده در کمبریج به جرم جاسوسی به 10 سال زندان محکوم شد. او همیشه انکار کرده است.

مور گیلبرت پس از دو سال زندان در حالی که سه ایرانی که به دلیل یک توطئه ناموفق در بمب گذاری در سال 2012 در تایلند در حال گذراندن زندان بودند ، روز پنجشنبه آزاد شد.

روز پنجشنبه ، نخست وزیر استرالیا ، اسکات موریسون بارها و بارها از تأیید آزادی وی در بخشی از تبادل پیچیده زندانیان خودداری کرد ، اما هرالد گفت آزادی مور-گیلبرت شامل مذاکرات سطح بالا با دولت تایلند است.

منابعی از دولت استرالیا ، که خواستند نامشان فاش نشود ، زیرا مجاز به بحث در مورد مذاکرات نبودند ، به روزنامه گفتند که برای خاتمه معامله بیش از شش ماه بحث های ظریف طول کشید و ماریس پین وزیر امور خارجه اصلی در استراتژی “دیپلماسی خاموش” و دخالت دولت های کشور های سوم در مذاکرات است.

با استقبال از آزادی مور گیلبرت ، گروه های مدافع حقوق بشر ابراز نگرانی کرده اند که معتقدند ایران از “دیپلماسی گروگان” استفاده می کند.

ترکیبی از تصاویر تلویزیون دولتی ایران صدا و سیما ، کایلی مور-گیلبرت ، دانشگاهی استرالیایی-بریتانیایی و سه مرد ناشناس در سمت راست را نشان می دهد – یکی روی صندلی چرخدار – با پرچم های ایران لباس می پوشند و مقامات هنگام ورود به ایران با آنها ملاقات می کنند. [IRIB News Agency/HO via AFP]

ایلین پیرسون ، مدیر دیده بان حقوق بشر استرالیا ، گفت: “الگوی روشنی توسط دولت ایران برای بازداشت خودسرانه شهروندان خارجی و دوگانه وجود دارد تا از آنها به عنوان سکه در مذاکرات با سایر کشورها استفاده کند.”

توطئه بمب ناموفق

به گفته هرالد ، مقامات ایرانی در آغاز مذاکرات به صراحت اعلام کرده اند که می خواهند سه مرد زندانی در تایلند آزاد شوند.

سعید مرادی ، محمد خزاعی و مسعود صداقت زاده به اتهامات مربوط به توطئه ناموفق بمب در سال 2012 ، که به گفته تایلند هدف دیپلمات های اسرائیلی است ، در زندان بانکوک بودند.

این درخواست از ایران دولت استرالیا را به دولت تایلند سوق داد تا در سازماندهی تبادل زندانیان کمک بگیرد. این روزنامه نوشت: تایلند پس از ماه ها گفتگو در سطح بالا ، در حالی که با دولت اسرائیل مذاکرات انجام شده بود ، با این توافق موافقت کرد.

مقامات تایلند گفتند که از “مبادله” بی اطلاع هستند و چاتچوم آکاپین ، معاون دادستان کل تایلند ، به آسوشیتدپرس گفت که مقامات تایلند انتقال توقیف زندانیان را با توافق با ایران تصویب کرده اند.

وی گفت: “این نوع انتقال غیرمعمول نیست.” “ما زندانیان را به کشورهای دیگر منتقل می کنیم و همزمان تایلندی ها را با این نوع توافق نامه دائماً برمی گردانیم.”

پلیس تایلند پس از منفجر کردن یک ویلای اجاره ای آنها در بانکوک ، نقشه سه ایرانی را کشف کرد. در آن زمان ، ایران به دو بمب گذاری در هند و جمهوری شوروی سابق جورجیا علیه دیپلمات های اسرائیلی در میان افزایش تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود مشکوک بود.

در همین حال ، دانشمندان هسته ای خود در حملاتی که احتمال می رود توسط اسرائیل انجام شده باشد ، کشته شدند.

پلیس می گوید مرادی ، که به جرم کشتن یک افسر پلیس به حبس ابد محکوم شد ، با پرتاب نارنجک به سمت مأموران پلیس که به عقب پریدند و خود را منفجر کردند ، پاهای او را قطع کرد. در همین حال ، هارزی به جرم داشتن مواد منفجره در حال محکومیت 15 ساله بود. حکم صداقت زاده بلافاصله مشخص نشد.

ایران این افراد را “تاجران” توصیف کرد که “در خارج از کشور به اتهامات واهی” دستگیر شدند. تلویزیون دولتی بازگشت آنها به ایران را نشان داد ، در حالی که پرچم های ایران و در صندلی چرخدار یکی از آنها را پوشیده بودند. بعداً نشان داده شد که وارد اتاقی پر از مردم می شوند.

تعدادی از شهروندان دو تابعیتی در ایران زندانی هستند ، از جمله فریبا آدلها ، آکادمیسین فرانسوی-ایرانی ، نازنین زاهری-راتکلیف ، ایرانی-انگلیسی بریتانیایی و احمدرضا جلالی ، آکادمیست ایرانی-سوئدی ، که سه سال پیش به جرم جاسوسی به اعدام محکوم شد.



[ad_2]