ایران کایلی مور-گیلبرت را با سه زندانی که در خارج از کشور بازداشت شده اند مبادله می کند خاورمیانه

[ad_1]

اپراتور ایالتی ایران تصاویری از سوار شدن مور گیلبرت به یک ون و سه ایرانی آزاد شده را که در خانه پذیرایی شده اند نشان می دهد.

تهران، ایران رسانه های دولتی گزارش دادند – ایران آکادمیک زندانی استرالیایی انگلیس ، کایلی مور گیلبرت را با سه ایرانی گمنام که در خارج از کشور زندانی شده اند ، مبادله کرده است.

تصاویری که روز چهارشنبه توسط تلویزیون دولتی صدا و سیما منتشر شد ، مور گیلبرت را نشان می دهد که بیش از دو سال در زندان بسر می برد ، سوار وانت می شود.

تصاویر جداگانه نشان می داد که جشن هایی مانند ایرانیان آزاد شده ، که به عنوان “تاجران” توصیف می شوند و “در خارج از کشور به اتهامات دروغین” دستگیر می شوند ، هنگام ورود به یک اتاق پر از مردم نشان داده می شود. به نظر می رسد عباس اراچی معاون وزیر امور خارجه در میان اعضای حزب استقبال باشد.

زندان زنان در خارج از تهران در فهرست سیاه تحریم های حقوق بشر سازمان ملل قرار دارد [Iranian state television via AP]

مور گیلبرت ، دانشمند خاورمیانه در کمبریج ، در سپتامبر 2018 در تهران پایتخت ایران دستگیر شد و به جرم جاسوسی 10 سال حبس محکوم شد.

ماه گذشته ، وی از زندان زنان کارچاک به زندان اوین در تهران منتقل شد ، جایی که تصور می شود شرایط کمی بهتر است.

این اقدام پس از بازدید دو مقام ارشد دادگاه از كاركاك انجام شد و گفته می شود ساعتها با زندانیان در مورد شرایط آنها صحبت كرده است. یک زندان زنان در خارج از تهران در فهرست تحریم های حقوق بشر سازمان ملل قرار دارد.

طبق گزارش IRIB ، مور گیلبرت 33 ساله توسط سازمان های اطلاعاتی اسرائیل مورد جاسوسی قرار گرفت که وی را برای مأموریت در ایران آموزش داد.

او ادعا می شود که در سفر اول به کشور هیچ حرکتی نکرده است ، اما در سفر دوم تلاش کرده است “اطلاعات اقتصادی و نظامی در مورد ایران” را بدست آورد ، پس از آن دستگیر شد.

مور گیلبرت اتهامات علیه خود را رد کرد. دولت استرالیا نیز ادعاها را بی اساس رد کرد.

مور گیلبرت ، دانشمند کمبریج ، دانشمند خاورمیانه ، در سپتامبر 2018 در تهران دستگیر شد و به جرم جاسوسی 10 سال زندان محکوم شد. [Iranian state television via AP]

آزادی مور گیلبرت کمتر از دو ماه پس از آزادی موقت فریبا عادلخواه دانشگاهی فرانسوی-ایرانی صورت گرفت که از ژوئن 2019 به اتهام توطئه علیه امنیت ملی در ایران زندانی شد و به طور موقت از زندان آزاد شد.

نازنین زهاری-راتکلیف ، ایرانی ایرانی بریتانیایی ، آوریل 2016 دستگیر و پس از محکومیت به جرم توطئه برای سرنگونی نظام ایران به 5 سال زندان محکوم شد ، همچنین در اواخر ماه مارس به طور موقت از زندان آزاد شد.

روز سه شنبه ، احمدرضا جلالی ، آکادمیک ایرانی سوئدی ، که سه سال پیش به جرم جاسوسی پس از دستگیری در سال 2016 به اعدام محکوم شد ، از زندان با همسرش تماس گرفت تا به او خبر دهد که به زودی اعدام می شود.

این باعث شد آن لیند ، وزیر امور خارجه سوئد ، در اعتراض به همتای ایرانی خود ، محمد جواد ظریف ، که توسط ایران رد شد ، به دلیل دخالت در روند “دادگستری مستقل”.

ایران به طور رسمی تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی شناسد.



[ad_2]