ایو مورالس از تبعید در آرژانتین به بولیوی بازگشت آمریکای لاتین

[ad_1]

هزاران نفر از هواداران هورا و هلهله یک سال پس از برکناری مورالس در بولیوی استقبال کردند.

رهبر سابق بولیوی ، اوو مورالس ، روز دوشنبه از مرز بولیوی عبور کرد و یک سال در تبعید پایان یافت ، یک روز پس از سوگند متحد نزدیک و عضو حزب چپ گرای MAS وی به عنوان رئیس جمهور.

مورالس که به عنوان اولین رئیس جمهور بومی نزدیک به 14 سال بر بولیوی حاکم بود ، پس از مراسم خداحافظی به رهبری آلبرتو فرناندز رئیس جمهور آرژانتین ، از آرژانتین وارد کشور شد.

وی به جمع کثیری از هواداران که برای ملاقات وی در شهر ویالازون ، همسایه آرژانتین آمده بودند ، گفت: “من شک نداشتم که برمی گردم (به بولیوی) ،” اما تصور نمی کردم این اتفاق به این زودی رخ دهد – تاریخی و بسیار بی سابقه است. “

جمعیت زیادی در هنگام مراسم استقبال در ویلازون ، بولیوی ، پرچم های بولیوی و بومی را به اهتزاز درآوردند [Courtesy of Gentileza Sixto Valdez/MAS media office Handout]

مورالس ، که در نوامبر 2019 پس از استناد ناظران بین المللی به بی نظمی در انتخابات که برای چهارمین بار به وی منتقل شد ، بولیوی را تحت ابر ظن ترک کرد ، گفت که فرصت بازگشت او را “شادی” پر کرده است.

وی در توییتر خود نوشت: “امروز یکی از مهمترین روزهای زندگی من است ، بازگشت به کشوری که خیلی دوستش دارم پر از خوشحالی است.”

این یافته ها از آن پس مورد مناقشه قرار گرفت و وی ادعا کرد که قربانی کودتای سازمان یافته شده است.

ماه گذشته ، رئیس جمهور جدید لوئیس آرس گفت که مورالس نقشی در دولت وی نخواهد داشت.

مورالس ساعت 9 صبح (14:00 به وقت گرینویچ) از آرژانتین ، جایی که در غربت زندگی می کند ، از مرز عبور کرد و انتظار می رود که به قلعه روستایی خود ، چپاره در بولیوی مرکزی برود.

حدود دو هزار طرفدار ، از جمله اعضای گروه های سیاسی و اجتماعی آرژانتین ، صبح روز دوشنبه در گذرگاه لا کواکا جمع شدند تا وی را ترک کنند.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد طرفداران حامی موالن هستند و پرچم های بومی را به اهتزاز درآورند و از سازهای سنتی موسیقی پخش می کنند.

فرناندز به جمعیت گفت كه آشفتگی قبل از انتخابات در بولیوی ، ضرورت همبستگی منطقه ای را به همه آمریکای لاتین یادآوری می کند. وی گفت: “ما بخشی از یک ملت بزرگ هستیم.” “ما برای برخی کشورها نمی خواهیم ، ما برای همه کشورها می خواهیم. این وظیفه همه ما است که باید در برابر ملت های در معرض خطر ایستادگی کنیم. “

در طرف بولیوی مرز ، در ویلازون ، جمعیت بسیار بیشتری منتظر ملاقات رهبر سابق خود در تبعید بودند.

مورالس قبل از عزیمت به جمعیت زیادی که در شهر مرزی جمع شده بودند ، در مراسمی برای برکت دادن به مردم بومی شرکت کرد.

آرس 57 ساله پس از یازده ماه ریاست جمهوری با قدرت زیادی در انتخابات اکتبر پیروز شد و روز یکشنبه در مراسمی در شهر کوهستانی لاپاز به عنوان رئیس جمهور به رئیس دولت های آرژانتین ، پاراگوئه ، کلمبیا و اسپانیا و همچنین مقامات ارشد شیلی به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد کرد. ایران و دولت ونزوئلا نیکولاس مادورو.

وزیر اقتصاد پیشین ، که به عنوان معمار رشد سریع بولیوی در زمان مورالس به تصویر کشیده شد ، قول داده است که “همه گیر ویروس کرونا” را “شکست” ، “ترس را پایان دهد” پس از خشونت مرگبار انتخابات سال گذشته و رشد را پس از اعتصاب COVID ایجاد کند. قفل



[ad_2]