باکو برای بررسی ادعاهای جنایات جنگی آذربایجان و ارمنستان آسیا

[ad_1]

در جریان درگیری ها بر سر قره باغ ، سربازان آذربایجانی و ارمنی به اعدام و هتک حرمت اجساد متهم شده اند.

دادستان ارشد این کشور روز چهارشنبه گفت ، باکو در حال تحقیق در مورد جنایات جنگی است که توسط نیروهای ارمنستان و آذربایجان طی نبرد شش هفته ای برای منطقه مورد مناقشه قره باغ انجام شده است.

آذربایجان و ارمنستان در اواخر سپتامبر در درگیری های شدید در قره باغ به اتهامات مربوط به جنایات جنگی مبادله کردند و درگیری خود را برای کنترل منطقه ارمنی نشین آذربایجان تجدید کردند.

در جریان این نبردها ویدئوهایی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد که گویا اعدام اسرای ارمنی توسط نظامیان آذربایجانی و سربازان ارمنی را هتک حرمت اجساد نظامیان آذربایجانی نشان می دهد.

کامران علی اف دادستان کل آذربایجان به خبرگزاری فرانسه گفت که دفتر وی در حال تحقیق در مورد کارمندان در چارچوب تحقیق در مورد رفتار غیرانسانی با زندانیان آذربایجانی و هتک حرمت به اجساد نیروهای آذربایجانی است.

وی در مصاحبه ای گفت: “ما همچنین تحقیق درباره رفتار غیرانسانی با سربازان ارمنی را كه اسیر شده اند ، آغاز كرده ایم.”

“فیلم های جعلی زیادی وجود دارد. اما باید صریحاً بگوییم که فیلم هایی وجود دارند که می توانند معتبر باشند. ” “آذربایجان یک کشور قانونی است و ما نسبت به چنین واقعیت هایی واکنش نشان می دهیم.”

وی گفت: آذربایجان همچنین 73 پرونده جنایی علیه نیروهای ارمنی که به اهداف غیرنظامی در آذربایجان شلیک می کنند ، باز کرده است.

علی اف گفت: “این حملات” جان 94 غیرنظامی ، از جمله کودکان خردسال ، زنان و افراد مسن را گرفت “، و اضافه کرد که چهار رهبر قومی ارمنستان – از جمله رئیس جمهور جمهوری نا شناخته قره باغ قره باغ ، آرایک هاروتونیان – به طور غیرحضوری متهم شده اند.

قره باغ کوهستانی نزدیک به 30 سال پیش استقلال خود را از آذربایجان اعلام کرد ، اما حتی توسط ارمنستان نیز در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشده است.

نبردها ، که در 27 سپتامبر آغاز شد ، علیرغم تلاش فرانسه ، روسیه و ایالات متحده برای میانجیگری در آتش بس ادامه داشت.

توافق صلح با واسطه مسکو در 10 نوامبر پس از اشغال نیروهای ارمنی توسط ارتش آذربایجان و تهدید به پیشروی در پایتخت قره باغ ، استپاناکرت اعلام شد.

بر اساس این توافق نامه ، ارمنستان کنترل هفت منطقه مصادره شده در جنگ پس از شوروی در دهه 1990 را که منجر به کشته شدن 30 هزار نفر و آوارگی بسیاری از آذربایجانی های مقیم در آنجا شد ، از دست داد.

روز چهارشنبه ارتش آذربایجان وارد کالباجار شد ، منطقه دوم پس از آگدم بازگشت.



[ad_2]