بایدن به اردوغان تبریک گفت، درباره F-16 و پیشنهاد سوئد به ناتو صحبت کرد | اخبار ناتو

[ad_1]

رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌گوید پس از تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود و تبریک انتخاب مجدد او، هفته آینده انتظار گفتگوهای بیشتری را دارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای خود را تبریک گفت، زیرا دو رهبر همچنین درباره مسائلی مانند خرید هواپیماهای جنگنده اف-16 ترکیه و پیوستن سوئد به ناتو گفتگو کردند.

به گفته رئیس جمهور ایالات متحده، اردوغان در تماس تلفنی روز دوشنبه، تمایل آنکارا برای خرید هواپیماهای ساخت ایالات متحده را تکرار کرد، در حالی که بایدن به وی گفت که واشنگتن می خواهد آنکارا از مخالفت خود با عضویت سوئد در ائتلاف نظامی فراآتلانتیک صرف نظر کند.

من با اردوغان صحبت کردم. من به اردوغان تبریک گفتم. او هنوز هم می خواهد روی F-16 چیزی کار کند. من به او گفتم که ما می خواهیم با سوئد معامله کنیم، پس بیایید این کار را انجام دهیم. بایدن به خبرنگاران در کاخ سفید گفت و بنابراین ما دوباره با یکدیگر در تماس خواهیم بود.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا انتظار حرکتی از سوی اردوغان در مورد عضویت سوئد در ناتو دارد، گفت: «من این موضوع را با او در میان گذاشتم. هفته آینده بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.»

سوئد و فنلاند سال گذشته درخواست عضویت در ناتو را دادند و پس از حمله روسیه به اوکراین، سیاست دیرینه عدم تعهد نظامی را کنار گذاشتند.

درخواست های عضویت باید توسط همه اعضای ناتو تایید شود. فنلاند ماه گذشته به ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده پیوست، اما عضویت سوئد با اعتراض ترکیه و مجارستان مسدود شد. ترکیه مدعی است که استکهلم اعضای گروه‌های مسلحی را که آنها را “تروریست” می‌داند، در خود جای داده است.

در همین حال، ترکیه به دنبال خرید 20 میلیارد دلار اف-16 و نزدیک به 80 کیت ارتقاء از ایالات متحده بود.

اما این فروش به دلیل مخالفت های کنگره ایالات متحده در مورد امتناع آنکارا از گسترش ناتو، سابقه حقوق بشر و سیاست آن در قبال سوریه متوقف شده است – حتی اگر دولت بایدن بارها گفته است که از این فروش حمایت می کند.

بسته بسیار کوچکتر 259 میلیون دلاری، شامل ارتقاء نرم افزارهای اویونیک برای ناوگان کنونی جت های جنگنده F-16 ترکیه، در اوایل سال جاری، چند روز پس از تصویب الحاق فنلاند به ناتو توسط ترکیه، توسط کنگره آمریکا تصویب شد.

دولت بایدن بارها هرگونه ادعایی در مورد هر گونه “حقوق” بین فروش و توسعه ناتو را رد کرده است، اگرچه مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در ژانویه گفت که طرف آمریکایی به صراحت اعلام کرده است که تصویب پیشنهادات ناتو از سوی کنگره به خوبی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

الحاق سوئد به ناتو تا اواسط ژوئیه، زمانی که این ائتلاف قرار است نشست سران رهبران را در لیتوانی برگزار کند، یکی از اولویت های اصلی واشنگتن باشد.

اردوغان در دور دوم انتخابات روز یکشنبه در مقابل کمال کولچداراوغلو، نامزد اصلی اپوزیسیون پیروز شد و حکومت 20 ساله خود را برای سومین دوره ریاست جمهوری تمدید کرد.

پرونده - در این پنجشنبه، 10 آوریل 2014، عکس فایل، یک جت جنگنده F16 ساخت ایالات متحده از یک پایگاه هوایی در Campia Turzii، رومانی به پرواز درآمد.  روز چهارشنبه 11 جولای 2018، دولت اسلواکی طرح وزارت دفاع برای خرید 14 فروند هواپیمای نظامی F-16 از ایالات متحده را تصویب کرد.  این جت‌های جنگنده جایگزین جت‌های جنگنده میگ-29 شوروی سابق می‌شوند که نیروی هوایی اسلواکی از آن استفاده می‌کند.  (AP Photo/Vadim Ghirda, File)
یک جت جنگنده F-16 ساخت ایالات متحده از یک پایگاه هوایی در Campia Turzii، رومانی به پرواز درآمد [File: Vadim Ghirda/AP Photo]

[ad_2]