با ادامه درگیری ها، کشورها خواستار آتش بس عید فطر در سودان شدند | اخبار

[ad_1]

در بیانیه ارتش سودان آمده است که ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان، تلفن های جداگانه ای از وزرای خارجه آمریکا، عربستان سعودی و قطر و همچنین رئیس جمهور ترکیه و رئیس اطلاعات مصر دریافت کرده است.

این تماس‌ها در بحبوحه تلاش‌ها برای جلب موافقت ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی (RSF) با آتش‌بس سه روزه در تعطیلات عید مسلمانان که از روز جمعه آغاز می‌شود، صورت می‌گیرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از جناح‌های متخاصم سودان خواست در تعطیلات عید فطر، آتش بس را رعایت کنند تا به غیرنظامیان اجازه دهند تا به مناطق امن برسند، زیرا نیروهای متخاصم برای ششمین روز در حال نبرد هستند.

همه طرف‌ها، از جمله درخواست‌های دبیرکل سازمان ملل متحد و رهبران سودان جنوبی و اتیوپی، بار دیگر بر لزوم توقف خشونت و توسل به گفت‌وگو تاکید کردند.

هزاران غیرنظامی روز پنجشنبه در میان تیراندازی و انفجار از خارطوم پایتخت گریختند. تعداد زیادی نیز برای فرار از جنگ در غرب منطقه دارفور وارد چاد شدند.

آمریکا گفته است در صورتی که تصمیم به تخلیه سفارت خود در خارطوم بگیرد، نیروهای بیشتری را به منطقه می فرستد.

بیش از 330 نفر تا کنون در جنگ وحشیانه قدرت که آخر هفته گذشته بین دو متحد سابق دولت نظامی حاکم سودان درگرفت، کشته شده اند.

شدیدترین جنگ بین ارتش و شبه نظامی RSF در اطراف خارطوم – یکی از بزرگترین مناطق شهری آفریقا – و در دارفور بود که هنوز درگیر درگیری طولانی است که سه سال پیش پایان یافت.

گوترش پس از یک نشست مجازی با سران اتحادیه آفریقا، اتحادیه عرب و سایر سازمان‌ها در جمع خبرنگاران گفت: «در محکومیت درگیری‌های جاری در سودان و خواستار پایان دادن به خصومت‌ها به عنوان اولویت فوری، اجماع قوی وجود داشت. “

او گفت که غیرنظامیانی که در مناطق درگیری گرفتار شده اند باید بتوانند فرار کنند و به دنبال درمان پزشکی، غذا و سایر تجهیزات باشند.

جابجایی سرزنش

ژنرال البرهان، فرمانده ارتش سودان، به الجزیره گفت که از آتش بس حمایت خواهد کرد، مشروط بر اینکه غیرنظامیان بتوانند آزادانه حرکت کنند – چیزی که به گفته او نیروهای RSF تاکنون از آن جلوگیری کرده است.

وی همچنین گفت که در حال حاضر شریکی در مذاکره نمی بینم و “گزینه دیگری جز راه حل نظامی وجود ندارد”.

رقیب او، ژنرال محمد حمدان داگالو، رهبر RSF، به الجزیره گفت که آماده است برای عید یک آتش بس سه روزه اجرا کند.

داگالو، معروف به همدی، چندین بار گفته است که از آتش بس حمایت می کند.

داگالو با اشاره به البرهان گفت: «ما در مورد آتش بس بشردوستانه صحبت می کنیم، ما در مورد گذرگاه های امن صحبت می کنیم… ما در مورد نشستن با یک جنایتکار صحبت نمی کنیم.

البرهان داگالو را تا هفته گذشته، معاونش در شورایی که پس از کودتای دو سال پیش حکومت کرد، به «قبض قدرت» متهم کرد.

اتحاد بین این دو مرد تا حد زیادی از زمان برکناری عمر البشیر، مرد قدرتمند قدیمی چهار سال پیش، حفظ شده است.

خشونت اخیر ناشی از اختلاف نظر بر سر طرحی که مورد حمایت بین المللی برای تشکیل یک دولت غیرنظامی جدید است، رخ داد.

هر دو طرف یکدیگر را به خنثی کردن این انتقال متهم کردند.

تیموتی کارنی، دیپلمات سابق آمریکایی به الجزیره گفت: صحبت دو رهبر در مورد آتش بس چیزی بیش از یک تاکتیک سیاسی نیست و هیچ یک از آنها برای مذاکرات جدی آماده نیستند.

وی افزود: دولت جدید سودان نمی تواند دو ارتش مستقل داشته باشد.

تیراندازی در صبح

از زمان آغاز درگیری ها، بیشتر نبردها در محوطه ای متمرکز شده است که مقر فرماندهی ارتش و اقامتگاه البرهان را در خود جای داده است. منطقه سفارت و فرودگاه نیز صحنه درگیری بود.

شاهدان در شهر العبید در شرق دارفور درگیری بین ارتش و نیروهای RSF و غارت گسترده را توصیف کردند.

در خارطوم و شهرهای دوقلوی عمرمان و بحری، ساکنان پس از انفجارهای بیشتر و تیراندازی در صبح با چمدان در ایستگاه های اتوبوس تجمع کردند.

هیثم اویت، خبرنگار الجزیره اواخر روز پنجشنبه در گزارشی از خارطوم گفت که پس از شنیده شدن بمباران چندین سایت توسط هواپیماهای جنگی، “احساس آرامش” در پایتخت حاکم است.

او گفت: «همه منتظرند ببینند آیا دو طرف متخاصم آتش بس جدیدی بر سر کمک اعلام خواهند کرد یا خیر.

«احساس غمگینی بر مردم سودانی حاکم است که در این فضا عید می پذیرند. با توجه به مهاجرت دسته جمعی مردم از خارطوم، هیچ نشانه ای از استقبال از عید وجود ندارد. به طور معمول، سودانی ها برای جشن عید به روستاهای مجاور می روند، اما اکنون در شرایط غم انگیزی به آنجا می روند.

در ژنو، سازمان بهداشت جهانی از ستیزه جویان خواست تا یک راهروی امن را برای پزشکان باز کنند و به کسانی که به دام افتاده اند اجازه فرار بدهند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل UNHCR و برنامه جهانی غذا (WFP) اعلام کردند که تخمین زده می شود 10،000 تا 20،000 نفر که از جنگ فرار کرده اند، به روستاهای مرزی در چاد پناه برده اند.

[ad_2]