با وجود تمدید آتش بس جدید، درگیری ها در سودان ادامه دارد | اخبار درگیری

[ad_1]

نظامیان رقیب سودان یکدیگر را به نقض جدید آتش بس متهم می کنند در حالی که درگیری مرگبار آنها به رغم هشدارها درباره سقوط به سمت جنگ داخلی در هفته سوم ادامه دارد.

از زمان درگیری طولانی مدت میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) در 15 آوریل، صدها نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده اند.

هر دو طرف گفتند که آتش بس رسمی که قرار بود نیمه شب یکشنبه به پایان برسد، 72 ساعت دیگر تمدید خواهد شد، اقدامی که RSF اعلام کرد “در پاسخ به تماس های بین المللی، منطقه ای و محلی” بوده است.

ارتش گفت که امیدوار است آنچه که «شورشیان» می‌خواند به این توافق پایبند باشد، اما معتقد است که آنها قصد دارند به حملات ادامه دهند. طرفین از طریق یک سری آتش بس با میانجیگری میانجیگران از جمله ایالات متحده به مبارزه ادامه داده اند.

هیبا مورگان از الجزیره از خارطوم گفت که مردم آنجا “واکنش چندانی” به اعلامیه تمدید نشان ندادند.

«آنها دیده اند که آتش بس های قبلی چگونه انجام شد. آنها حملات هوایی مکرر ارتش سودان و حملات توپخانه ای توسط نیروهای پشتیبانی سریع را دیده اند.” بسیاری از آنها می گویند که این آتش بس احتمالاً مانند سایر آتش بس های قبلی پایان خواهد یافت.»

یک خبرنگار رویترز گفت که وضعیت در خارطوم، جایی که ارتش در حال نبرد با نیروهای RSF مستقر در مناطق مسکونی است، صبح یکشنبه نسبتا آرام بود، پس از شنیدن درگیری‌های شدید در نزدیکی مرکز شهر در شنبه شب.

ارتش روز یکشنبه گفت که کاروان های RSF را که از غرب به سمت خارطوم حرکت می کردند، منهدم کرده است. RSF گفت که ارتش از توپخانه و هواپیماهای جنگی برای حمله به مواضع خود در تعدادی از مناطق در استان خارطوم استفاده کرد.

رویترز به طور مستقل نتوانست این گزارش ها را تأیید کند.

“بدون مذاکره مستقیم”

نبرد در خارطوم تاکنون شاهد گسترش نیروهای RSF در سراسر شهر بوده است، زیرا ارتش تلاش می‌کند تا آنها را عمدتاً از طریق حملات هوایی توسط هواپیماهای بدون سرنشین و جت‌های جنگنده هدف قرار دهد.

این درگیری ده‌ها هزار نفر را مجبور به فرار از مرزهای سودان کرده است و هشدارهایی را در مورد احتمال فروپاشی این کشور ایجاد کرده است که باعث بی‌ثباتی منطقه ناآرام شده و دولت‌های خارجی را وادار به تلاش برای تخلیه شهروندان خود کرده است.

محمد عالمین احمد روزنامه نگار سودانی از خارطوم به الجزیره گفت که مردم آنجا دلایل زیادی برای فرار دارند.

او به الجزیره گفت: «مردم از خارطوم نه تنها به دلیل وضعیت انسانی و بمب‌هایی که بر روی خانه‌های غیرنظامیان به دلیل گلوله باران و حملات هوایی تصادفی اصابت کرده است، بلکه به دلیل غارت غیرنظامیان در خیابان‌ها و حتی خانه‌هایشان فرار می‌کنند». .

به گفته وزارت خارجه ایالات متحده، دولت ایالات متحده و شرکای چند ملیتی به نزدیک به 1000 آمریکایی کمک کرده اند که سودان را از زمان آغاز خشونت های اخیر ترک کنند، زیرا دومین کاروان دولتی روز یکشنبه وارد بندر سودان شد.

شهروندان آمریکایی سوار بر کشتی نیروی دریایی ایالات متحده در حالی که بندر را تخلیه می کنند، در حالی که درگیری ها بین نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی و ارتش سودان ادامه دارد، در بندر سودان، سودان، 30 آوریل 2023. رویترز/Stringer NO RESALE.  بدون آرشیو.  بهترین کیفیت موجود.
شهروندان آمریکایی در حین تخلیه در بندر سودان، سودان، سوار یک کشتی نیروی دریایی آمریکا می شوند [Stringer/Reuters]

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه روز یکشنبه در بیانیه ای گفت که شهروندان آمریکایی و سایر واجد شرایط برای این کاروان به عربستان سعودی ادامه خواهند داد، جایی که پرسنل برای کمک به تسهیل سفرهای اضطراری اعزام شده اند.

بریتانیا اعلام کرد که روز دوشنبه یک پرواز تخلیه اضافی از بندر سودان در ساحل شرقی دریای سرخ ترتیب داده است.

اما با تاکید بر میزان بی ثباتی، کانادا اعلام کرد که پروازهای تخلیه را به دلیل “شرایط خطرناک” به حالت تعلیق در می آورد.

چشم انداز مذاکرات تاریک به نظر می رسد.

فولکر پرتس، نماینده ویژه سازمان ملل در سودان، به خبرنگاران در پورت سودان گفت: «هیچ گفتگوی مستقیمی وجود ندارد، آمادگی‌هایی برای گفت‌وگو وجود دارد».

پرتس که روز شنبه به رویترز گفت که طرف‌ها نسبت به قبل آماده‌تر از گفتگو هستند، گفت که امیدوار است هر چه سریع‌تر دیداری مستقیم بین نمایندگان طرف‌ها با هدف «دستیابی به یک آتش‌بس سازمان‌یافته با مکانیسمی برای نظارت» برگزار شود. ‘.

ژنرال عبدالفتاح البرهان، رهبر ارتش، گفت که او هرگز با ژنرال محمد حمدان داگالو، فرمانده نیروهای RSF، معروف به همدی، که به نوبه خود گفت تنها پس از پایان جنگ توسط ارتش صحبت خواهد کرد، صحبت نخواهد کرد.

این درگیری یک انتقال سیاسی با حمایت بین المللی را با هدف ایجاد یک دولت دموکراتیک در سودان، جایی که عمر البشیر، رئیس جمهور مستبد سابق در سال 2019 پس از سه دهه قدرت برکنار شد، از مسیر خارج کرد.

وزارت بهداشت گفت که در این درگیری ها حداقل 528 نفر کشته و 4599 نفر زخمی شده اند. سازمان ملل تعداد تلفات مشابهی را گزارش کرد، اما معتقد بود که تعداد واقعی بسیار بیشتر است.

نقشه درگیری بین نیروهای امنیتی و نیروهای مسلح و جابجایی مردم در داخل و خارج از مرزها.

[ad_2]