بریتانیا می گوید که پرونده امنیتی جیمی لای را با چین مطرح کرده است | اخبار سیاسی

[ad_1]

غول رسانه ای هنگ کنگ از دسامبر 2020 در زندان به سر می برد و در ماه سپتامبر با محاکمه طولانی مدت قانون امنیتی روبرو است.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا فاش کرد که پرونده جیمی لای، غول رسانه‌ای زندانی هنگ‌کنگ را با سیاستمداران ارشد چین و هنگ‌کنگ مطرح کرده است، زیرا بریتانیا انتقادات خود را از سرکوب آزادی‌ها در مستعمره سابق بریتانیا توسط پکن مطرح کرده است.

هوشمندانه در پیشگفتار آخرین به‌روزرسانی شش ماهه بریتانیا در مورد وضعیت هنگ‌کنگ (PDF) نشان داد که پرونده لای را با معاون رئیس‌جمهور چین، هان ژنگ در اوایل این ماه و همچنین «در بالاترین سطح با مقامات هنگ‌کنگ» مطرح کرده است. “.

وی با متهم کردن دولت این منطقه به “هدف قرار دادن عمدی شخصیت های برجسته دموکراسی، روزنامه نگاران و سیاستمداران در تلاش برای ساکت کردن و بی اعتبار کردن آنها”، افزود: “جیمی لای دوتابعیتی انگلیسی بازداشت شده یکی از این چهره هاست”.

لای، بنیانگذار اپل دیلی محبوب اما اکنون تعطیل شده، برجسته ترین مبارز دموکراسی است که تحت قانون امنیتی تحمیلی پکن محاکمه می شود. او اولین بار در سال 2020 دستگیر شد و قرار بود در دسامبر گذشته به اتهام “تبانی با قدرت های خارجی” محاکمه شود.

گزارش بریتانیا، که شش ماه منتهی به 31 دسامبر 2022 را پوشش می‌دهد، خاطرنشان کرد که در ماه نوامبر، عالی‌ترین دادگاه هنگ‌کنگ حکم داد که تیموتی اوون، وکیل بریتانیایی می‌تواند به تیم دفاعی لای بپیوندد.

جان لی، مدیر اجرایی هنگ کنگ، سپس به پکن استیناف کرد و محاکمه لای در انتظار تصمیم گیری به تعویق افتاد.

در 30 دسامبر، کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین (NPCSC) “اولین تفسیر” پکن از قانون امنیتی را اعلام کرد.

این ماه، هنگ کنگ قانونی را تصویب کرد که به رئیس اجرایی قدرت وتو بر هر وکلای خارجی درگیر در پرونده های امنیت ملی می دهد. محاکمه لای قرار است در ماه سپتامبر آغاز شود.

کلورلی گفت: اقدامات مقامات چین و هنگ کنگ همچنان به تضعیف سیستم های اجتماعی، حقوقی و قضایی هنگ کنگ ادامه می دهد.

«اختیاراتی که زمانی در اختیار قوه قضائیه بود به رئیس قوه مجریه واگذار شده است. کسانی که با اتهامات امنیت ملی روبرو هستند دیگر حق ندارند تصمیمات دولت را در دادگاه ها به چالش بکشند.

گزارش بریتانیا همچنین به تغییرات اخیر در قوانین انتخاباتی برای انتخابات محلی اشاره می کند که تعداد کرسی های انتخاب شده مستقیم را کاهش می دهد.

این به روز رسانی مورد سرزنش خشمگین دفتر کمیسر چین در وزارت امور خارجه در هنگ کنگ قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون در بیانیه ای انگلیس را به “تحریف و لکه دار کردن” سیاست دولت چین در هنگ کنگ، “حمله های بی معنی” به قانون امنیت ملی هنگ کنگ و سیستم انتخاباتی این منطقه و “تهمت زدن” به حقوق بشر در هنگ کنگ و حاکمیت متهم کرد. قانون

در این بیانیه با اشاره به هنگ کنگ آمده است: «گزارش طرف انگلیسی از اقدامات منصفانه چین برای حفاظت از امنیت ملی انتقاد می کند، اظهارات غیرمسئولانه ای را در مورد اداره دولت SAR تحت قانون بیان می کند و نظرات غیر مسئولانه ای را در مورد روند عادلانه دادگاه های SAR ارائه می کند. نام رسمی منطقه ویژه اداری. کاملاً به ابزاری برای نمایش سیاسی تقلیل یافته است و هیچ اعتباری ندارد!

در گزارش بریتانیا همچنین آمده است که استفاده از قوانین فتنه در هنگ کنگ همچنان در حال گسترش است و افرادی دستگیر یا محکوم می شوند که عمدتا به دلیل آزادی بیان بدون خشونت هستند.

این سازمان افزود که آزادی مطبوعات نیز تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد و روزنامه‌نگاران تحت پیگرد قانونی قرار دارند و برخی از آنها قبل از محاکمه بازداشت شده‌اند.

در این گزارش آمده است: «بریتانیا چین را در وضعیت عدم پایبندی مداوم به بیانیه مشترک چین و بریتانیا در این دوره می‌داند.»

بیانیه مشترک، یک معاهده ثبت شده در سازمان ملل متحد، توسط هر دو کشور در سال 1984 امضا شد و طرحی را برای بازگرداندن هنگ کنگ به حاکمیت چین مطرح کرد.

سخنگوی کمیسیون خاطرنشان کرد که هنگ کنگ که در ژوئیه 1997 به چین بازگردانده شد، اکنون بر اساس قانون اساسی چین و قانون اساسی کوچک خود به نام قانون اساسی اداره می شود.

طرف انگلیسی پس از بازگشت هیچ حاکمیت، حکومت یا نظارتی بر هنگ کنگ ندارد. طرف انگلیسی بارها درباره «بیانیه مشترک چین و انگلیس» صحبت کرده و از به اصطلاح «مسئولیت تاریخی» صحبت کرده است. این یک مزخرف محض است که تاریخ و اصول حقوقی را تحریف می کند!»

[ad_2]