بنگلادش پس از هشدار آمریکا در مورد محدودیت ویزا وعده برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه را داد | اخبار انتخابات

[ad_1]

یک روز پس از تهدید ایالات متحده برای محدود کردن شهروندان این کشور جنوب آسیایی که آنها را تضعیف می کنند، مقامات گفتند که بنگلادش اقداماتی را برای رسیدگی و جلوگیری از اقدامات غیرقانونی یا مداخله در انتخابات خود انجام خواهد داد.

نگرانی ها پس از اینکه اتهامات تقلب در رای و هدف قرار دادن اپوزیسیون سیاسی انتخابات ملی را در سال های 2014 و 2018 مخدوش کرد، شعله ور شد، این اتهامات توسط دولت نخست وزیر شیخ حسینه که حزب عوامی لیگ برنده هر دو شد، رد شد.

انتخابات 2014 توسط حزب ملی گرای بنگلادش (BNP) رقیب خالده ضیا، نخست وزیر سابق، تحریم شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده سیاست جدیدی را برای محدود کردن ویزا برای بنگلادشی ها اتخاذ می کند که روند انتخابات دموکراتیک را در داخل تضعیف می کند.

بلینکن گفت که ایالات متحده از “انتخابات ملی آزاد، عادلانه و مسالمت آمیز” حمایت می کند و طرفداران دولت یا مخالفان را در این کشور به شدت قطبی شده هدف قرار خواهد داد.

بلینکن که پیش از این بر اساس قوانین ایالات متحده اختیاراتی برای محدود کردن ویزا در برابر مداخله در انتخابات دارد، گفت: “من این سیاست را اعلام می کنم تا از همه کسانی که به دنبال پیشرفت دموکراسی در بنگلادش هستند، حمایت کنیم.”

او گفت که این اقدام می‌تواند بر مقامات فعلی یا سابق و سیاستمداران و اعضای مجری قانون، قوه قضائیه و سرویس‌های امنیتی تأثیر بگذارد که «به نظر می‌رسد مسئول یا همدست در تضعیف روند انتخابات دموکراتیک در بنگلادش هستند».

وی در بیانیه‌ای گفت: «برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه مسئولیت همه است – رأی دهندگان، احزاب سیاسی، دولت، نیروهای امنیتی، جامعه مدنی و رسانه‌ها».

در پاسخ، وزارت خارجه بنگلادش روز پنجشنبه بیانیه‌ای صادر کرد و تضمین کرد که انتخابات آزاد و عادلانه در ژانویه سال آینده برگزار شود.

در این بیانیه آمده است: «دستگاه حکومت تدابیر لازم را برای جلوگیری و مقابله با هر گونه اقدامات غیرقانونی یا مداخله… برای به خطر انداختن روند روان و مشترک انتخابات اتخاذ خواهد کرد».

روند انتخابات تحت نظارت دقیق باقی خواهد ماند، از جمله توسط ناظران بین المللی تایید شده توسط کمیسیون انتخابات.

این وزارتخانه افزود که این کمیسیون توانایی انجام وظایف خود را با استقلال، قابلیت اطمینان و کارایی کامل حفظ می کند.

نخست وزیر حسینه تضمین برگزاری انتخابات عادلانه را داد

حسینه روز چهارشنبه در سخنرانی در مجمع اقتصادی قطر در دوحه، پایتخت، همچنین وعده برگزاری انتخابات عادلانه را داد.

من اینجا هستم تا حق رأی مردم ما را تضمین کنم زیرا مردم باید تصمیم بگیرند که چه کسی بر کشور حکومت می کند. قدرت مردم است. من می‌خواهم قدرت مردم را تضمین کنم.»

من اینجا نیستم تا قدرت را بدست بیاورم، بلکه می‌خواهم مردم خود را قدرتمند کنم. آنها باید این حق را داشته باشند که دولت خود را انتخاب کنند. بنابراین در دولت ما انتخابات قطعا آزاد و عادلانه خواهد بود.

حسینا در پاسخ به اظهارات بلینکن گفت: «تا جایی که به آمریکا مربوط می شود، می بینید که آقای ترامپ نتایج را نپذیرفت. الان چه حرفی برای گفتن دارند؟ ما به همه گفتیم که اگر می خواهند ناظری بفرستند، می توانند این کار را انجام دهند.

حسینه که از زمان به قدرت رسیدن در سال 2009 کنترل شدیدی بر کشور آسیای جنوبی داشته است، به نقض حقوق بشر، سرکوب آزادی مطبوعات، سرکوب مخالفان و زندانی کردن منتقدان از جمله بسیاری از حامیان BNP متهم شده است.

BNP خواستار کناره گیری حسینا و برگزاری انتخابات بعدی تحت یک دولت موقت بی طرف بود، درخواستی که دولت او رد کرد.

ظاهر الدین سواپون، رهبر ارشد BNP، گفت: «این سیاست جدید ویزا بار دیگر ثابت می کند که جامعه بین المللی مطمئن است که انتخابات آزاد و عادلانه در این دولت امکان پذیر نیست.

حسینه با مخالفت با تندروهای مسلمان و سیاست های طرفدار تجارت، عموماً به عنوان یک متحد غربی دیده می شود. این کشور روابط نزدیکی با کشور همسایه هند دارد. چین همچنین با سرمایه گذاری میلیاردها دلار در پروژه های زیربنایی به دنبال نفوذ در هشتمین کشور پرجمعیت جهان است.

اما ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری جو بایدن نیز نسبت به وضعیت حقوق بشر و همچنین قانون امنیت دیجیتال به عنوان راهی برای مهار مخالفت های آنلاین ابراز نگرانی کرده است. واشنگتن بنگلادش را به دو اجلاس سران کشورهای دموکراتیک که میزبان آن بود دعوت نکرد.

از دسامبر 2021، ایالات متحده تحریم هایی را علیه یک واحد پلیس نخبه متمرکز بر جنایت و تروریسم که متهم به قتل های فراقانونی و ناپدید شدن اجباری هستند، حفظ کرده است.

بدیع علم مجومدار، تحلیلگر سیاسی بنگلادشی از محدودیت های جدید انتخاباتی ایالات متحده استقبال کرد.

وی افزود: من این محدودیت را یک اقدام پیشگیرانه می دانم. این می تواند از تلاش افراد برای تقلب در انتخابات به نفع خود جلوگیری کند.»

[ad_2]