بومیان مالزی انعطاف پذیری چوب را زیر سوال می برند مالزی

[ad_1]

مردم محلی در ایالت ساراواک در بورنئو مالزی با برنامه هایی برای قطع جنگل های خود مبارزه می کنند و می گویند در حالی که قطع درختان “پایدار” است ، آنها با پیشنهادهایی که می تواند محیط زیست را از بین ببرد موافقت نکرده اند. گونه های در معرض خطر جدی ، از جمله گیبون ، خرس خورشید و کرگدن.

هزاران نفر از مردم محلی که در مناطق شمالی لیمبانگ و برام زندگی می کنند برای رفاه جسمی و فرهنگی خود به جنگل اعتماد می کنند ، در حالی که رودخانه برام دومین منبع مهم و مهم زندگی در این ایالت است.

كومئوك جو ، رهبر پنان ، با رد این طرح به الجزیره گفت: “قطع جنگل های ما را نابود خواهد كرد.” پنان یک گروه نیمه عشایری است که در بورنئو زندگی می کند.

“این رودخانه ها و داروها را از بین می برد و از تأمین تمام نیازهای ما در جنگل هایی که برای زندگی به آنها وابسته ایم جلوگیری می کند. ما ، انجمن های پنان ، هرگونه فعالیت ورود به سیستم را در قلمرو خود برام رد می کنیم. “

رهبران دهکده می گویند در مورد طرحی از ساملینگ ، یک شرکت چوب بری مالزی ، برای قطع هزاران هکتار جنگل ، از آنها به اندازه کافی مشاوره نشده است. آنها همچنین نمی گویند که آنها به ارزیابی تأثیرات اجتماعی و زیست محیطی انجام شده برای پروژه ها دسترسی داشته اند ، اگرچه Samling تحت طرح صدور گواهینامه چوب مالزی (MTCS) دارای مجوز است که توسط هیئت صدور گواهینامه چوب مالزی مدیریت می شود. (MTCC) و توسط برنامه تأیید صدور گواهینامه جنگل (PEFC) ، یک سازمان پیشگام صدور گواهینامه جنگل ، تأیید می شود.

چندین جامعه وابسته به جنگل در مناطق بارام و لیمبانگ با ورود به سیستم در این مناطق مخالف هستند [Fiona McAlpine/The Borneo Project]

جوامع نگران هستند که این گواهینامه اجازه می دهد درختان درختی به عنوان “پایدار” در بازارهای بین المللی به فروش برسند.

گواهینامه بدون رضایت

ساملینگ در آوریل سال جاری در بارام علیا ، منطقه ای دو برابر سنگاپور ، گواهینامه امتیاز گرنائی 148305 هکتار (366،469 هکتار) را دریافت کرد.

در روستای جاموک در لونگ تونگان در کنیا ، اعضای جامعه می گویند که تا زمانی که به ساملینگ اعطا نشده است با آنها مشورت نشده و با گواهی MTCS آشنایی نداشته اند.

آنها به جای ورود به سیستم ، می گویند که می خواهند از محیط زیست محافظت کنند و در حال کار بر روی یک طرح حفاظت از جامعه و بوم گردی هستند.

“هیچ یک از ما در لانگ تونگان تاکنون توسط MTCC بازدید نشده است. چگونه آنها می توانند بگویند که ما رضایت رایگان ، قبلی و آگاهانه خود را داده ایم؟ از رهبر جامعه جاموك جان ژائو سیگاو پرسید.

دنی لاوی کایان از دهکده همسایه لانگ سمیانگ نیز ورود به سیستم در منطقه خود را رد می کند.

وی به الجزیره گفت: “دیگر کافی است. ما می خواهیم درختان دوباره رشد کنند.”

در همین حال ، در آن طرف امتیاز در دهکده Long Julan در کنیا ، پاتریک کهن می گوید که جامعه وی نیز با این طرح مخالف است.

کهنگ گفت: “Samling نتوانسته است به طور شفاف با همه ذینفعان مشورت کند.” “ما نمی خواهیم بیشتر از جنگل های خود تخریب کنیم ، و دیگر قطع درخت نکنیم.”

جامعه کنیا جاموک در لونگ تونگان می گوید با آنها در مورد موضوعاتی که حقوق زمین آنها را تحت تأثیر قرار می دهد مشورت نشده است [Fiona McAlpine / The Borneo Project]

این اولین بار نیست که ساملینگ به نادیده گرفتن حقوق بومیان و آسیب رساندن به محیط زیست متهم می شود.

ساملینگ در سال 1963 توسط تاجر ساراواك یاو تك سنگ تاسیس شد كه هم اكنون با پسرش یاو چی مینگ ریاست مجمع میری را بر عهده دارد.

تجارت ساملینگ ، که شامل چوب بری ، مزارع ، ساخت و ساز و توسعه املاک و مستغلات است ، از جنوب شرقی آسیا گرفته تا چین ، روسیه و ایالات متحده گسترش می یابد. این دو نفره پدر و پسر حدود 480 میلیون دلار از فوربس مالزی در سال 2020 تخمین زده شده است.

در سال 2010 ، صندوق بازنشستگی نروژ پس از اینكه شورای اخلاق خود نتیجه گرفت كه این شركت در قطع غیرقانونی و آسیب شدید محیط زیست در ساراواك و گویان مشاركت داشته است ، میلیون ها سهام در Samling فروخته است.

سازمان دیده بان محیط زیست ، گلوبال شاهد ، سامینگ را به دلیل “نتایج عظیم ناشی از قطع غیرقانونی ، تخریب اولیه جنگل های گرمسیری و نقض حقوق محلی” در کشورهایی از جمله مالزی ، کامبوج و پاپوآ گینه نو محکوم کرد.

در جای دیگری در ساراواک ، لیمبانگ فوقانی ، ساملینگ برای 117941 هکتار (292،438 هکتار) امتیاز Ravenscourt در سال 2018 گواهی دریافت کرده است ، اما جوامع پنان در این منطقه می گویند که فقط در ماه ژوئیه سال جاری MTCS از وجود آن مطلع شده اند. گواهینامه باید دوباره ارزیابی می شد.

این منطقه محل زندگی آخرین جنگل های بکر ساراواک است و بخشی از یک راهرو مهم برای حیات وحش بورنئو است. این امتیاز با پارک ملی Pulong Tau و پارک میراث ملی Mulu ، معروف به غارهای سنگ آهک عظیم الجثه ، هم مرز است.

یک کامیون در حال ورود به شرکت Samling ، الوارهای گرمسیری را از جنگل های بارانی ساراواک حمل می کند [Fiona McAlpine / The Borneo Project]

کتوا بارو از لونگ آدانگ ، یکی از روستاها ، گفت: “در حالی که شرکت در حال قطع جنگل در منطقه ما است ، ما موافق نیستیم.”

کموک جو ، رهبر پنان گفت: “این جوامع بارها و بارها اعلام کرده اند که نمی خواهند چوب برش دهند.

ساملینگ به درخواست الجزیره برای اظهار نظر پاسخ نداد. در عوض ، این شرکت به چندین بیانیه مطبوعاتی منتقل شده در رد ادعاهای قبلی استناد کرد.

در آن آمده است: “این گروه به طور قانونی فعالیت می کند و از این ادعاها دلسرد شده است. ما برای کلیه فعالیتهای خود از جمله مراحل صدور گواهینامه ، که به طور طبیعی بخشی جدایی ناپذیر از برنامه عملیاتی ما برای اطمینان از مدیریت مسئولانه منابع جنگل است ، از دستورالعملهای دقیق پیروی می کنیم. “

قطع خرد کردن!

جوامع مبتلا اکنون با فعالان حقوق بومی و فعالان محیط زیست همکاری کرده و کارزاری را با عنوان “توقف برش!” در تلاش برای پایان دادن به آنچه که ادعا می شود “صدور گواهینامه از الوارهای متعارض در ساراواک” است.

همزن ها از PEFC می خواهند تا از نفوذ خود برای اطمینان از مطابقت استانداردهای MTCS استفاده کند.

PEFC یک اتحاد جهانی از سیستم های صدور گواهینامه جنگل های ملی مستقر در سوئیس است ، که می گوید متعهد به ارتقا management مدیریت پایدار جنگل از طریق صدور گواهینامه مستقل توسط کشورهای ثالث است.

جوامع Limbang Penan فوقانی می گویند که با استفاده از نمونه گیری و گواهینامه MTCS از هرگونه ثبت نام خودداری می کنند [Keruan/Supplied]

ماه گذشته ، ساملینگ جوامع تحت تأثیر امتیاز گرنائی را به کارگاهی دعوت کرد تا در مورد روند صدور گواهینامه اطلاعات کسب کند.

نمایندگان MTCC و اداره جنگل ساراواک نیز در آنجا حضور داشتند ، اما پیتر کالنگ ، رئیس سازمان محلی SAVE Rivers ، گفت که سمینار Samling “فقط نمایشی برای انجام مسئولیت های شرکتی آنهاست.” SAVE Rivers از Samling می خواهد تا موارد مطرح شده در سمینار را در نظر بگیرد و مسئولیت آن را بپذیرد. “

اعضای جامعه که در این سمینار شرکت کرده بودند اظهار ناامیدی کردند و این رویداد را با جلسه “جلسه و گوش دادن” مقایسه کردند.

“آنچه می توانم در مورد سمینار نتیجه بگیرم غیر تعاملی بودن این سمینار است. پس از پایان سخنرانی هر سخنران ، هرگز نتوانستیم س questionsال کنیم. برای انجام این کار باید تا پایان صبر کنیم. “

یونگ تنگ کان مدیر عامل MTCC به الجزیره گفت که MTCC پس از سمینار با SAVE Rivers ملاقات کرد تا “به نگرانی های آنها گوش فرا دهد و توضیحات بیشتری در مورد مراحل قانونی ارائه شده توسط گواهینامه ارائه دهد.”

“ما تمام شکایات از MTCS را بسیار جدی می گیریم و به طور خستگی ناپذیر برای اطمینان از بررسی بالاترین استانداردهای مدیریت پایدار جنگل توسط کلیه مدیران جنگل که به طور داوطلبانه توافق کرده اند ، بررسی می کنیم با این استانداردها مطابقت داشته و مدیریت خود را برای ارزیابی و صدور گواهینامه در برابر آنها ارائه داده اند. “

MTCS از اشخاص ثالث برای بررسی گواهینامه مدیریت جنگل استفاده می کند. این فرایند شامل نهادهای صدور گواهینامه مستقل است که باید کاربرد مدیران جنگل را در استانداردهای صدور گواهینامه مدیریت جنگل ارزیابی کنند.

کمپانیست ها می گویند “شکاف را متوقف کنید” در جنگل بارانی ساراواک [Peter Kallang/SAVE Rivers]

فراتر از ساراواک ، دوستداران محیط زیست از ایالات متحده و سوئیس به الجزیره گفتند که موارد مطرح شده توسط جوامع محلی باید مربوط به PEFC و جامعه بین المللی باشد.

آنینا ابرلی از برونو منسر مستقر در بازل گفت: “نقش PEFC جلوگیری از ورود این چوب متضاد به بازار بین المللی است که به عنوان پایدار شناخته شده است.”

“اگر PEFC با دانستن نقص در صدور گواهینامه اقدامی انجام ندهد ، این امر به شستشوی اکولوژیکی الوارهای گرمسیری کمک می کند و قابلیت اطمینان استانداردهای خود را زیر سوال می برد.”

فیونا مک آلپاین از پروژه بورنئو ، که توجه بین المللی را جلب کرده و از تلاش های جامعه برای محافظت از جنگل ها ، معیشت پایدار و حقوق بشر حمایت می کند ، گفت: “جامعه جهانی باید بسیار نگران صدور گواهینامه های ساختگی جعلی در ساراواک باشد.” “اگر نتوانیم به برچسب هایی که ادعا می کنند پایدار هستند اعتماد کنیم ، تلاش های ما برای مهار موج انقراض و بحران های آب و هوایی بی نتیجه خواهد بود.

“جوامع محلی در ساراواک در خط مقدم بحران آب و هوا قرار دارند و به حمایت ما نیاز دارند.”

مدیر عامل PEFC بن گونبرگ می گوید که این سازمان با ذینفعان از جمله SAVE Rivers و بنیاد برونو منسر دیدار خواهد کرد تا درباره مشکلات آنها در ساراواک و چگونگی رسیدگی به آنها اطلاعات بیشتری کسب کند.

مردم بومی در ساراواک برای نجات آخرین جنگل های بکر کشور در تلاش هستند[AnninaAeberli/BrunoManserFund[AnninaAeberli/BrunoManserFund[AnninaAeberli/BrunoManserFund[AnninaAeberli/BrunoManserFund

وی با تأکید بر اینکه PEFC سازوکاری برای رسیدگی و تجدیدنظر در مورد ادعای نقض کد دارد ، گفت: “ما می دانیم که مانند هر برنامه یا فعالیت گواهینامه ای ، موارد عدم انطباق یا عدم انطباق نیز بوجود می آید و باید به طور کامل و مستقل مورد بررسی قرار گیرد.” .

وی گفت: “بررسی دقیق همه شکایات به نفع ما است ، زیرا فقط یک عدم رعایت یک نهاد مجاز ، خطر بالقوه ای برای اعتبار کل سیستم است.”



[ad_2]