بیش از 1 میلیون فلسطینی زیر خط فقر در غزه محاصره شده: سازمان ملل فلسطین

[ad_1]

ژنو، سوئیس – بر اساس گزارش جدید سازمان ملل ، محاصره نوار غزه به رهبری اسرائیل بیش از 16 میلیارد دلار برای فلسطینیان متحمل هزینه شده و بیش از یک میلیون نفر را در زیر خط فقر قرار داده است.

این سند که روز چهارشنبه توسط کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) به مجمع عمومی صادر شده است ، سال های بین 2007 و 2018 را در بر می گیرد.

وی خواستار پایان سریع محاصره مداوم شد که منجر به فروپاشی تقریباً فعالیت اقتصادی در غزه و نرخ فقر 56 درصدی شده است.

محمود الخفیف ، هماهنگ كننده كمك UNCTAD به مردم فلسطین گفت: “در صورت ادامه محاصره ، اوضاع بدتر خواهد شد.”

“این محاصره ناعادلانه ، که در آن دو میلیون فلسطینی در غزه بازداشت شده اند ، باید فوراً برداشته شود. الحفیف افزود: “باید اجازه داده شود که آزادانه حرکت کنند ، تجارت کنند ، با دنیای خارج تجارت کنند و با خانواده های خود خارج از نوار ارتباط برقرار کنند.”

از ژوئن 2007 ، مردم در غزه به یک محاصره 365 کیلومتر مربع در این نوار محدود شده اند و تحت تحریم های زمینی ، هوایی و دریایی قرار دارند. در حالی که تجارت و صادرات خارجی به حالت تعلیق درآمده است ، ورود کالاها به حداقل می رسد. در همین حال ، دسترسی مردم به آب سالم بسیار محدود است و فاقد برق منظم یا حتی سرویس بهداشتی مناسب هستند.

ریچارد كوزول رایت ، مدیر جهانی سازی و استراتژی های توسعه در UNCTAD ، گفت: “تا زمانی كه فلسطینیان در نوار به دنیای خارج دسترسی پیدا كنند ، دیدن چیزی غیر از توسعه نیافتگی سرنوشت جامعه فلسطین در غزه دشوار است.” “واقعاً تکان دهنده است که در قرن بیست و یکم می توان دو میلیون نفر را در آن دولت رها کرد.”

علاوه بر محاصره طولانی مدت و محدودیت ها از سوی مصر همسایه ، این محاصره تحت کنترل حماس در سال های 2007 ، 2012 و 2014 سه عملیات نظامی اسرائیل را پشت سر گذاشت که به شدت به زیرساخت های غیرنظامی آسیب وارد کرد و تلفات زیادی به بار آورد.

بر اساس گزارش آنکتاد حداقل 3،793 فلسطینی کشته ، حدود 18000 زخمی و بیش از نیمی از جمعیت غزه آواره شده اند.

بیش از 1500 بنگاه اقتصادی و تجاری ، همراه با حدود 150،000 واحد خانگی و زیرساخت های عمومی ، از جمله انرژی ، آب ، بهداشت ، مراکز بهداشتی و آموزشی و ساختمان های دولتی آسیب دیدند.

در همین حال ، جداسازی نوار مانع از آن شد که ویروس کرونا ویروس کرونا ، به اوضاع بحرانی پیش از این دامن بزند. از روز دوشنبه ، 14768 نفر با 65 مورد مرگ مبتلا به COVID-19 شده بودند.

روز دوشنبه ، مقامات بهداشتی در غزه نسبت به فاجعه قریب الوقوع هشدار دادند اگر اسرائیل مانع دسترسی بشردوستانه و همچنین ورود تجهیزات پزشکی و تجهیزات پزشکی لازم شود. بیمارستان ها و کارکنان مراقبت های بهداشتی به لباس محافظ ، هواکش و تخت نیاز دارند.

كوزول رایت گفت: “بحران بهداشتی شرایط اساسی را آشكار می كند كه طی یك دهه رو به وخامت بوده اند.”

این مقام آنکتاد خطاب به خبرنگاران سازمان ملل در ژنو اظهار امیدواری کرد که در روابط جدید اسرائیل و فلسطین تحت دولت جدید رئیس جمهور جو بایدن تغییر کند.

در سال 2018 ، دولت ترامپ بودجه خود را از UNRWA ، آژانس سازمان ملل متحد که از پنج میلیون آواره فلسطینی در غزه ، کرانه باختری اشغال شده ، لبنان ، سوریه و اردن پشتیبانی می کند ، برداشت.

“قطع 200 میلیون دلار ضربه بزرگی به اقتصاد فلسطین بود. جالب خواهد بود که ببینیم آیا دولت جدید به تصمیم خود به UNRWA باز می گردد یا خیر. ” “با این حال ، حتی قبل از سال 2016 ، حقوق بشر فلسطین و قوانین بین المللی که در قطعنامه سازمان ملل متحد رمز شده بود نادیده گرفته شدند و تنش های سیاسی بالا بود.”

این گزارش خواستار پایان دادن به محاصره در چارچوب قطعنامه 1860 شورای امنیت (8 ژانویه 2009) است تا اقتصاد غزه بتواند دوباره با سایر کشورهای جهان ادغام شود و تمام زیرساخت های اساسی را بازسازی کند.

وی همچنین خواستار احیای حقوق اساسی بشر مردم غزه ، حق آنها در جابجایی آزاد ، مراقبت های بهداشتی ، تحصیلات و شغل شد و توصیه كرد كه دولت فلسطین بتواند میادین گازی دریایی را كه در دهه 1990 کشف شده است ، توسعه دهد. سرزمین فلسطین به سواحل غزه منتهی می شود.

این درآمد اجازه می دهد تا برخی از استراحت مالی و بودجه برای بازسازی زیرساخت های اساسی.



[ad_2]