تأثیر ورزش برای رشد سریع مو

به طور حتم هر کسی با فواید ورزش آشنایی دارد. مهم نیست ورزشکار حرفه‌ای باشید یا ورزش تنها بخش کوچکی از زندگی روزمره شما باشد. تأثیرات آن بر روح و جسم شما بی انتهاست.

کاهش وزن، افزایش وزن، تناسب اندام، سلامت قلب، کاهش چربی خون، درمان سرطان ریه، پوستی شفاف و افزایش رشد مو همگی از فواید ورزش هستند. فرقی نمی‌کند که چه ورزشی انجام دهید، حتی نیم ساعت پیاده روی روزانه گارانتی سلامت کلی جسم و روح شما خواهد بود.

شاید برای شما سوال شده باشد که تأثیر ورزش بر رشد مو چیست و این دو چه ارتباطی با هم دارند. با کلینیک رویان سلامت همراه باشید تا ارتباط ورزش و رشد موی سر را دریابید.

همچنین با هم خواهیم خواند که چگونه ورزش بر رشد مو اثر می‌گذارد.

مسئله دیگری که در این مقاله به آن می‌پردازیم، معرفی بهترین ورزش‌ها برای تسریع رشد مو خواهد بود. پس با ما به سوی آشنایی با تأثیر ورزش در رشد مو گام بردارید.

آیا تأثیر ورزش بر رشد مو اثری مثبت است؟ 

ورزش بر عوامل متعددی همچون کاهش استرس، تنظیم هورمونی و کیفیت خواب اثر می‌گذارد که نقص در این عوامل باعث ریزش مو می‌شود؛ بنابراین با از بین بردن عوامل مؤثر در ریزش مو، ورزش باعث افزایش رشد مو می‌شود.

◄ افزایش سیستم ایمنی

اولین اثر ورزش که هر کسی از آن آگاه است، افزایش سیستم ایمنی بدن است. با تقویت سیستم ایمنی بدن، نیاز به مصرف داروهای گوناگون کاسته می‌شود.

برخی بیماری‌ها و بعضی داروها ریزش مو را به دنبال دارند؛ در نتیجه با ورزش و پیشگیری بیماری، از عوارض بیماری‌های متعدد و داروهای بی‌شمار نجات می‌یابید.

از سوی دیگر ورزش روند خون رسانی را بهتر می‌کند که این نیز باعث اکسیژن رسانی بهتر به تمامی اعضای بدن و حتی موها می‌شود.

تنفس بهتر ریشه‌های مو، رشد سریع‌تر آن‌ها را به دنبال خواهد داشت.

◄ کاهش استرس

از مهم‌ترین عوامل ریزش مو در دنیای پر از تنش مدرن، استرس است. در مواقع تنش و استرس بدن هورمونی با نام کورتیزول ترشح می‌کند که منجر به ریزش مو می‌شود.

از سوی دیگر هنگام ورزش هورمونی با نام سروتونین در بدن ترشح می‌شود که هورمون شادی است. بنابراین ورزش با افزایش سروتونین باعث کاهش کورتیزول شده و با کاهش استرس از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

◄ کاهش هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) 

هورمون دی هیدروتستوسترون یکی از علل ریزش مو در زنان و به ویژه علت اصلی تاسی مردان به شمار می‌رود. در میان تأثیر ورزش بر رشد مو کاهش ترشح هورمون DHT از اهمیت بالایی برخوردار است.

با انجام روزانه ورزش از تولید این هورمون کاسته شده، از ریزش مو جلوگیری می‌شود و رشد مو افزایش خواهد یافت.

اما این نکته را از متخصصان کلینیک رویان سلامت همیشه به یاد داشته باشید که افراط در هر چیزی نتیجه عکس می‌دهد. با انجام تمرینات بسیار سنگین و ورزش بیش از حد، تولید هورمون دی هیدروتستوسترون افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که گاهی در بدنسازان حرفه‌ای شاهد تاسی سر هستیم.

◄ بهبود کیفیت خواب

در زمان استراحت و خواب، بدن شروع به تولید سلول‌های جدید می‌کند. با انجام منظم ورزش خواب ما بهتر شده و روند تولید سلول با سرعت بیشتر و کیفیت بهتر پیش می‌رود.

با تولید سلول، عملکرد کلی بدن و رشد مو تقویت می‌شود.

◄ غذارسانی بهتر به فولیکولهای مو

در ریشه هر مو بخشی با نام فولیکول وجود دارد. فولیکول مو به رگ‌های خونی متصل است. این فولیکول‌ها وظیفه رساندن مواد معدنی و اکسیژن را به موها دارند.

با ورزش منظم، جریان خون افزایش می‌یابد؛ درنتیجه غذارسانی و اکسیژن رسانی به فولیکول مو افزایش یافته و این مواد باعث تقویت و استحکام مو می‌شوند.

 

همچنین با جذب بیشتر اکسیژن و مواد معدنی در ریشه‌های مو، رشد آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

با وجود نقش ورزش در رشد مو یک نکته را باید در نظر داشته باشید. ورزش بیش از حد نتیجه معکوس به شما خواهد داد.

با تمرین بیش از حد از یک سو استرس در بدن شما افزایش می‌یابد. از سوی دیگر افزایش عرق، افزایش تجمع نمک در سر را به همراه خواهد داشت؛ چراکه عرق حاوی مقادیری نمک است. این نمک‌ها خود باعث ریزش مو می‌شوند. افزایش هورمون DHT از دیگر معایب ورزش زیاد است. بنابراین درست و اصولی ورزش کنید و از تمرین بیش از حد اجتناب کنید.

بهترین ورزش برای رشد مو

تا به اینجا با تأثیر ورزش بر رشد مو و تقویت آن آشنا شدید. حال نوبت به معرفی بهترین ورزش برای رشد سریع مو می‌رسد.

ارتباط بین ورزش و رشد مو سر مختص به هیچ ورزش خاصی نیست. تمامی فعالیت های بدنی به صورت مستقیم بر رشد مو تاثیر می گذارند؛ اما این تاثیرات که ناشی از فعالیت های ورزشی مختلف است، نوسان دارد.

کاردیو

ورزش‌های کاردیو یا هوازی همچون ایروبیک، دو و شنا با افزایش جریان خون و دمای بدن باعث خون رسانی بهتر به فولیکول‌های مو می‌شوند. همین امر تقویت موها و رشد سریع‌تر و بیشتر مو را به دنبال دارد.

از سوی دیگر انجام ورزش‌های هوازی منافذ موجود بر پوست سر را باز می‌کنند. با گشوده شدن این منافذ مواد سمی مضر برای پوست سر و مو، به همراه عرق از بدن خارج می‌شوند.

به طور معمول انجام نیم ساعت ورزش هوازی برای ۳ روز در هفته به سلامت مو کمک بسیاری می‌کند.

یوگا

برخی از حرکات یوگا که به صورت معکوس یا با کمر خمیده انجام می‌شوند، باعث افزایش سرعت خون در بدن می‌شوند؛ درنتیجه کیفیت موها را تضمین می‌کنند.

 

از سوی دیگر یوگا یکی از مؤثرترین ورزش‌ها در کاهش استرس است. به همین دلیل با کاهش استرس، از ریزش مو جلوگیری می کنید و منجر به رشد موها می‌شود.

ورزش گردن

در میان تأثیر ورزش بر رشد مو، تمرینات گردن را فراموش نکنید. تمرین‌های گردن همچون چرخاندن سر به طرفین، از یک سو گرفتگی‌ها، تنش‌ها و استرس‌های موجود در ماهیچه‌های اطراف سر را آزاد می‌کند و از سوی دیگر گردش خون را افزایش می‌دهد.

از بین رفتن تنش‌ها و در کنار آن افزایش جریان خون، باعث تنفس بهتر فولیکول‌های مو شده و رشد موها را سرعت می‌بخشد.

 

نکته‌ای که پس از کسب این دانش باید به آن دقت داشته باشید، نظافت موهاست. حین ورزش بدن عرق می‌کند و عرق حاوی مقادیر بسیاری نمک است. سعی کنید در زمان ورزش با حوله به طور مداوم عرق خود را پاک کنید تا موهای شما آسیب نبیند.

همچنین دوش پس از ورزش را فراموش نکنید.

آیا ورزش باعث رشد مو میشود؟ 

در این مقاله با ارتباط ورزش و رشد مو آشنا شدید. به طور کلی هر ورزشی که شما انجام می‌دهید حتی ورزش‌های کم تحرکی مثل شطرنج، باعث کاهش استرس می‌شود.

استرس یکی از مهم‌ترین عوامل ریزش مو است. پس از آن هورمون دی هیدروتستوسترون یکی از شایع‌ترین دلایل ریزش مو به ویژه در مردان است. ترشح این هورمون با ورزش کاهش می‌یابد.

تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود کیفیت خواب از دیگر عواملی است که توسط ورزش افزایش می‌یابند و بر رشد مو تأثیر می‌گذارند.

به طور کلی ورزش عوامل مؤثر بر ریزش مو را هدف قرار می‌ دهد و با از بین بردن این عوامل رشد مو را تضمین می‌کند. همچنین افزایش جریان خون حاصل از ورزش، خون رسانی به ریشه موها را بیشتر می‌کند. افزایش خون رسانی، افزایش اکسیژن و مواد غذایی را به دنبال دارد که به تقویت موها و رشد آن‌ها کمک شایانی می‌کند.

در نهایت تأثیر ورزش بر رشد مو در ورزش‌های هوازی همچون دویدن و ورزش‌هایی که تمرینات کششی دارند همچون یوگا بیشتر است.

با کلینیک رویان سلامت همراه باشید.

سوالات متداول

در این مقاله با هم نگاهی بر تاثیر ورزش بر رشد مو انداختیم. حال با ما همراه باشید و پاسخ برخی سوالات رایج در این خصوص را دریابید.

  • آیا عرق کردن باعث ریزش مو می‌شود؟

بله! عرق انسان حاوی مقادیر بالایی نمک است. به همین دلیل بهتر است پس از ورزش حتما سر خود را بشویید. چرا که نمک باعث افزایش ریزش مو می‌شود.

  • آیا بلافاصله پس از کاشت مو امکان شروع ورزش وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت زمان شروع ورزش به روش کاشت موی شما بستگی دارد. در برخی روش‌ها شما تنها پس از دو هفته با رعایت نکات پزشکی قادر به انجام ورزش‌های سبک خواهید بود. در برخی دیگر از روش‌ها بهتر است تا بهبودی زخم‌ها از انجام تمرینات ورزشی بپرهیزید. به منظور اطلاع دقیق از زمان شروع ورزش بهتر است با مشاورین کلینیک رویان سلامت تماس بگیرید.

  • آیا بعد از کاشت مو محدودیت مصرف برای مکمل‌های ورزشی وجود دارد؟

اکثر مکمل‌های ورزشی همچون استروئیدها خود باعث ریزش مو می‌شوند. به همین دلیل بهتر است از مصرف این مکمل‌ها بپرهیزید. در صورتی‌که ورزش شما به گونه‌ای باشد که بدن مواد مورد نیاز خود را از طریق مواد غذایی به تنهایی نتواند کسب کند، بهتر است پیش از مصرف مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

 

شاخه: کاشت مو

منبع: کلینیک رویان سلامت

کلمات کلیدی اصلی: تأثیر ورزش بر رشد مو

کلمات کلیدی فرعی: ورزش و رشد موی سر، ورزش برای رشد سریع مو، تأثیر ورزش در رشد مو، نقش ورزش در رشد مو، ورزش برای رشد مو، ورزش و رشد مو، ورزش باعث رشد مو میشود؟