“تبلیغ ملی گرایان صرب”: کوزوو از اظهارات جوکوویچ انتقاد کرد | اخبار تنیس

[ad_1]

یک مقام رسمی گفت: اظهارات جوکوویچ “می تواند منجر به افزایش سطح تنش و خشونت بین صربستان و کوزوو شود.”

مقامات المپیک کوزوو از کمیته بین المللی المپیک (IOC) خواسته اند که علیه نواک جوکوویچ ستاره تنیس صربستانی به اتهام دامن زدن به تنش سیاسی با گفتن “کوزوو قلب صربستان” در مسابقات آزاد فرانسه، پرونده انضباطی را آغاز کند.

این مرد 36 ساله با خط و خش نوشت: «کوزوو قلب صربستان است. خشونت را متوقف کنید» پس از بازی دور اول خود در رولان گاروس در روز دوشنبه به لنز دوربین رفت و بعداً از خود دفاع کرد و گفت: «کوزوو مهد ما، قلعه ما، مرکز مهم ترین چیزها برای کشور ما است.»

او روز چهارشنبه توسط کمیته المپیک کوزوو (KOC) به ترویج “تبلیغات ملی گرای صرب” متهم شد.

عصمت کراسنیچی، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در نامه‌ای به توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) نوشت: «نواک جوکوویچ بار دیگر تبلیغات ملی‌گرایان صرب را ترویج می‌کند و از بستر ورزشی برای انجام این کار استفاده می‌کند».

در این نامه جوکوویچ به نقض اصول ورزش و منشور المپیک به “بی طرفی سیاسی” متهم شده است.

در بیانیه کوزوو آمده است: «اظهارات بیشتر پس از بازی، که از سوی چنین شخصیتی عمومی بدون هیچ احساس پشیمانی بیان شده است، مستقیماً به افزایش سطح تنش و خشونت بین دو کشور صربستان و کوزوو منجر می‌شود».

کراسنیچی از KOC گفت که پیام ها و اقدامات جوکوویچ “در صورت عدم مجازات برای آینده ورزش خطرناک است”.

کوزوو یک سرزمین عمدتاً آلبانیایی است که قبلاً استان صربستان بوده است.

این کشور در سال 2008 اعلام استقلال کرد که توسط حدود 100 کشور به جز صربستان، روسیه، چین و پنج کشور دیگر اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شد.

30 حافظ صلح از نیروهای تحت رهبری ناتو در کوزوو در درگیری با تظاهرکنندگان صرب تبار در روز دوشنبه در جریان تظاهرات علیه انتصاب شهرداران آلبانیایی تبار در شمال کوزوو زخمی شدند.

سخنگوی ناتو با صدور بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد و از همه طرف‌ها خواست از اقداماتی که بیشتر به تنش‌ها دامن می‌زند خودداری کنند و در گفتگو شرکت کنند.

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، گفت که 52 صرب مجروح شدند، زیرا ویوسا عثمانی، رئیس جمهور کوزوو، ووچیچ را به تلاش برای بی ثبات کردن جمهوری خودخوانده متهم کرد.

‘مناسب نیست’

جوکوویچ همچنین مورد انتقاد آملی اودیا-کاسترا، وزیر ورزش فرانسه قرار گرفت که به شبکه فرانس 2 گفت که پیام برنده 22 گرند اسلم “به وضوح نامناسب” بود.

یک اصل بی طرفی برای زمین بازی وجود دارد. وقتی پیام هایی برای حمایت از حقوق بشر حمل می کنید، پیام هایی که مردم را حول ارزش های جهانی متحد می کند، ورزشکار در بیان آن آزاد است.

اما در این مورد، این پیامی بود که بسیار فعال است، بسیار سیاسی است. اودیا کاسترا که رئیس سابق فدراسیون تنیس فرانسه است، اضافه کرد: “شما نباید مداخله کنید، به خصوص در شرایط فعلی، و نباید دوباره تکرار شود.”

او افزود که کارگردان رولان گاروس با جوکوویچ و همراهانش صحبت کرده است.

جوکوویچ در گفتگو با رسانه های صربستان تاکید کرد که او یک سیاستمدار نیست و قصد ندارد وارد مناظره شود.

مرد شماره 3 جهان از اظهارات خود دفاع کرد و به خبرنگاران به زبان صربی گفت که آنچه در مقابل دوربین تلویزیون نوشت “حداقل کاری است که می توانم انجام دهم”.

جوکوویچ گفت: “من به عنوان یک شخصیت عمومی… و همچنین پسر کسی که در کوزوو متولد شده است، احساس مسئولیت می کنم.”

او در این مسابقات به رسانه های صربستان گفت: “کوزوو مهد ما، قلعه ما، مرکز مهم ترین چیزها برای کشور ما است… دلایل زیادی وجود دارد که من این را جلوی دوربین نوشتم.”

جوکوویچ افزود: “البته، من به عنوان یک صرب از دیدن آنچه که در کوزوو اتفاق می افتد و نحوه اخراج مردم ما از خدمات شهری عملاً آزار دهنده است، بنابراین حداقل کاری که می توانستم انجام دهم این بود.”



[ad_2]