تب انتخاباتی ترکیه در آستانه دور دوم نهایی انتخابات سرد می شود | اخبار انتخابات

[ad_1]

استانبول، ترکیه – دو هفته بین دور اول و دوم رای گیری در ترکیه با ورود این کشور به قلمرو ناشناخته دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شاهد تغییر قابل توجهی در شدت مبارزات انتخاباتی بود.

یکشنبه اولین باری است که رای دهندگان ترکیه باید برای بار دوم به پای صندوق های رای بروند تا رئیس جمهور بعدی خود را انتخاب کنند – و به نظر می رسد بسیاری برای برانگیختن دوباره شور و شوق دور اول دشوار هستند.

“احساس عجیبی است. من احساس می کنم که انتخابات تمام شده است، اما می دانم که انتخابات دیگری در روز یکشنبه برگزار می شود.

او گفت: “البته من دوباره رای خواهم داد، اما عجیب به نظر می رسد زیرا همه چیز نسبت به دو هفته قبل بسیار آرام تر است.”

بسیاری از رای دهندگان، رئیس جمهور رجب طیب اردوغان را به عنوان برنده احتمالی می دانند، زیرا او می خواهد 20 سال قدرت خود را برای پنج سال دیگر تمدید کند، و این حس را بیشتر می کند که رای دوم چیزی شبیه به نقطه اوج است.

اردوغان در 14 مه نظرسنجی ها و مفسران را غافلگیر کرد، زمانی که دو رقیب خود را شکست داد و نزدیک بود از آستانه 50 درصد برای برنده شدن در رقابت های دور اول عبور کند.

او اکنون با نامزد دوم، رهبر اپوزیسیون کمال کولچداراوغلو روبرو است که بر اساس آخرین نتایج، حدود 45 درصد از آرا را در مقابل 49.2 درصد اردوغان به دست آورده است. این تنها سومین باری است که ترک ها مستقیماً به رئیس جمهور خود رای می دهند. اردوغان در انتخابات 2014 و 2018 در دور اول پیروز شد.

اکثر نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که کولچداراوغلو در رای‌گیری اولیه پیشتاز خواهد شد، حتی برخی از آنها یک پیروزی قطعی را پیشنهاد می‌کردند، و پیام‌های مطمئن مخالفان منعکس کننده آن نتیجه مورد انتظار بود.

بسیاری از حامیان اپوزیسیون اکنون پس از برکناری اردوغان از قدرت احساس خستگی می کنند. اردوغان در زمانی که ترک ها با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و پس از انتقاد از دولتش به دلیل واکنش آهسته اولیه به زلزله های ویرانگر در فوریه، آسیب پذیر دیده می شود.

اولجای، که یک فروشگاه لباس در Cihangir، یکی از محله های مد روز استانبول، اداره می کند، گفت: “قبل از 14 مه بسیار امیدوار بودم، زیرا به نظر می رسید بالاخره از شر او خلاص می شویم، اما اکنون به نظر می رسد که او شکست ناپذیر است.”

این زن 34 ساله که از ذکر نام خانوادگی خود خودداری کرد، گفت: همه از این دعوا خسته شده اند. جمع کردن اشتیاق برای رای دادن دوباره سخت است زیرا به نظر کار تمام شده است، اما مطمئناً این کار را خواهم کرد زیرا این وظیفه من است.

رواناب ترکیه
بنرهای انتخاباتی از میدان تقسیم استانبول برداشته می شود [Hannah McKay/Reuters]

برک اسن، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه سابانچی استانبول، گفت که می توان انتظار تضعیف روحیه مخالفان را داشت.

وی گفت: با وجود بحران اقتصادی مداوم و بی توجهی دولت در جریان زلزله و پس از آن، اردوغان همچنان نزدیک به 50 درصد دریافت کرد.

او گفت: «این برای رای دهندگان اپوزیسیون واقعاً ناامیدکننده است که اردوغان همچنان می تواند چنین محبوبیت زیادی در چشم رأی دهندگان به دست آورد. همچنین چنین است که هم رهبری اپوزیسیون و هم نهادهای نظرسنجی انتظارات رای دهندگان مخالف را بیش از حد افزایش داده اند.»

در همین حال، حامیان اردوغان مطمئن هستند که مرد آنها روز دوشنبه کنترل خود را بر آینده کشور تنگ خواهد کرد.

عثمان چاکیر، دانشجوی 22 ساله از استانبول، با اشاره به روز دوشنبه سالگرد فتح شهر توسط عثمانی ها، گفت: “فکر می کنم شاهد آغاز پنج سال دیگر در سالگرد 1453 باشیم.”

حس ضعیف تر تب انتخابات در خیابان ها منعکس می شود.

طناب‌های سیاسی بیرون از دفاتر حزب در زیر نور خورشید، پیچ خورده و درهم‌پیچیده پس از دو هفته قرار گرفتن در معرض عناصر، آویزان است. اتوبوس‌های تبلیغاتی با چهره‌ها و شعارهای نامزدها و سردادن آهنگ‌های تبلیغاتی منظره کمیاب‌تر به نظر می‌رسد.

غرفه های تبلیغات حزبی در مراکز حمل و نقل باقی مانده اند، اما ازدحام جمعیت در اطراف آنها به طور قابل توجهی کمتر از دو هفته پیش است. بسیاری از احزابی که در انتخابات پارلمانی 24 اردیبهشت شرکت کردند و از نامزدهای ریاست جمهوری حمایت کردند، غایب هستند.

در مقابل ترمینال اتوبوس و کشتی کادیکوی در سمت آسیایی استانبول، تنها حزب عدالت و توسعه اردوغان و حزب جمهوری خواه خلق کولچداراوغلو به همراه یک چادر کوچک برای حزب دوا طرفدار کولچداراوغلو حضور داشتند.

رواناب ترکیه
کمپین های تبلیغاتی در ترکیه شامل کامیون هایی برای نامزدهای اصلی است که در مراکز حمل و نقل پارک می کنند و آهنگ های کمپین را به صدا در می آورند. این برای رئیس جمهور فعلی اردوغان است [Dilara Senkaya/Reuters]

مبارزات انتخاباتی دو نامزد دیگر نیز پس از رای اول ضعیف تر است.

اردوغان و کولچداراوغلو به جای راهپیمایی‌های گسترده در فضای باز که ده‌ها یا صدها هزار هوادار پرچم‌افزار را در آن شرکت می‌کنند، تا حد زیادی خود را به حضورهای عمومی کوچک‌تر محدود کرده‌اند و در عین حال برنامه‌ای از مصاحبه‌ها و بیانیه‌های پخش شده از طریق رسانه‌های اجتماعی را حفظ کرده‌اند.

روز جمعه، اردوغان قرار بود در یک جلسه زنان و یک تجمع کوچک در استانبول قبل از مصاحبه تلویزیونی در شب شرکت کند. دو هفته قبل، برنامه جمعه او شامل برگزاری سه راهپیمایی در استانبول، میزبانی یک اجلاس جوانان و یک حضور تلویزیونی بود.

مفسران همچنان انتظار دارند که در روز یکشنبه مشارکت بالایی داشته باشد، اگرچه احتمالاً 89 درصدی که در دور اول به آن رسیده بود، نیست. اسن گفت: «احتمالاً به 84 یا 85 درصد خواهد رسید.

نتایج رای گیری در خارج از کشور در 73 کشور و در گذرگاه های مرزی در واقع افزایش جزئی را نسبت به دور اول تا سه شنبه شب نشان داد و مراکز رای گیری مرزی تا پایان رای گیری محلی در روز یکشنبه باز خواهند بود.

با این حال، مشارکت در خارج از کشور در دور اول بسیار کمتر و 54 درصد از مشارکت در ترکیه بود.

روز یکشنبه، شعب اخذ رای در ساعت 8 صبح (05:00 به وقت گرینویچ) باز می شوند و در ساعت 17:00 (14:00 به وقت گرینویچ) بسته می شوند.

[ad_2]